Seznam kapitol
Canon má v nabídce základní full frame zoomovací objektiv EF 24-105mm 1:3.5-5.6 IS STM, který poskytuje rozumný zoom, optickou stabilizaci i krokový motorek pro tiché ostření vhodně zejména pro video. Podívejme se mu podrobně na zoubek.
Na vzdálenost v řádech desítek centimetrů vyzkoušíme kvalitu kresby objektivu v různých částech obrazu. V tomto případě pravý spodní roh reprezentuje střed fotografie, levý horní roh výřezu je levou horní částí fotografie.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Střed chce pro dobrou ostrost trochu přiclonit. Totéž potřebují rohy, které jsou na nižších clonách velmi neostré a jak je vidět, opravdu hodně vinětují. 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
U 35mm ohniskové vzdálenosti je to trochu lepší. Plně otevřená clona sice opět způsobuje vinětaci a rohovou neostrost, s cloněním se tato situace ale více zlepšuje. Nyní už se podíváme na všechny čtyři rohy, čtyři hrany i prostředek.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Pro vyšší kvalitu snímků je dobré clonit. Zlepší se středová i rohová ostrost. Stále však zůstává chromatická aberace.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
U 70mm ohniskové vzdálenosti je to podobné. Clonění obrazu rozhodně pomáhá a při plně otevřené cloně má obraz nedostatky v podobě vinětace, aberace i nepříliš dobré ostrosti.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
U maximálního zoomu je i střed do neostrý a chce to opravdu clonit, aby byl rozumně ostrý. Rohy trpí na chromatickou aberaci, neostrost a u nižších clon i na vinětaci. Nyní se podíváme na snímky focené na větší vzdálenost přes 30 metrů.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
I zde jde vidět, že střed chce trochu více přiclonit. Levý roh si moc nevšímejte, tam jde o kusovou vadu (decentrovaný objektiv vlevo). Pravé rohy ukáží lépe, jak na tom objektiv je ve skutečnosti. Nejsou úplně špatné, schází jim však výraznější kontrast.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Také u 35mm ohniskové vzdálenosti to chce trochu přiclonit, u F5,6 je už středová ostrost v pořádku. Rohům nejlépe svědčí F11.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Při F5,6 začíná být obraz slušný, ale pro lepší výsledky je dobré jít až nad F8. Nejlépe se cítí okolo F16, protože výše se už začíná objevovat lehká difrakce (naštěstí jen velmi mírná).
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
70mm ohnisková vzdálenost je o něco horší. Střed jako vždy chce trochu přiclonit, rohy chtějí clony ještě o něco vyšší.
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Na nižších clonách je střed hodně měkký a rohy trpí na chromatickou aberaci, nicméně jsou docela ostré. S vyššími clonami se situace zlepšuje.