Seznam kapitol
V dnešním testu se podíváme na snad nejpopulárnější zoomovací objektiv pro digitální zrcadlovky Canon, model EF-S 18-135mm STM se 7,5× optickým zoomem. Mělo by jít o vysoce univerzální objektiv. Jaký bude?
Sférické zkreslení
Objektiv vykazuje docela viditelné sférické zkreslení na nejširší ohniskové vzdálenosti, hodnota +3,7 % rozhodně není málo. Takové zkreslení je patrné v JPEGu i RAWu.
18mm ohnisko (JPEG) |
135mm ohnisko (JPEG) |
|
|
Vinětace
Vinětace (ztmavení rohů) je docela problém, zejména v RAWu. U nízkých clon to znamená 1 až 1,5 EV, nejvíce pak u širších ohniskových vzdáleností. Změna není náhlá, ale pozvolná a upoutává pozornost na prostřední část obrazu. V JPEGu lze vinětaci snížit pomocí profilů objektivů, a to zhruba na 0,6 EV. S přicloněním vinětace výrazně klesá pod 0,5 EV.
Chromatická aberace
Problematika chromatické aberace bývá patrná většinou u snímků v protisvětle a nyní se podíváme, jak je na tom Canon EF-S 18-135mm IS STM.
18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)
18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)
18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
18mm ohnisko, clona F8 (RAW)
18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
18mm ohnisko, clona F16 (RAW)
Canon EOS 70D potlačuje chromatickou aberaci, což u nižších clon může způsobit jemné duchy. RAW vykazuje chromatickou aberaci na všech clonách.
24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)
24mm ohnisko, clona F4 (RAW)
24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)
24mm ohnisko, clona F8 (RAW)
24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)
24mm ohnisko, clona F16 (RAW)
U 24m ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace více vyskytuje u nízkých clon. Po přiclonění tato vada poněkud klesá.
35mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)
35mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)
35mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
35mm ohnisko, clona F11 (RAW)
Na 35mm ohniskové vzdálenosti chromatická aberace se takřka nevyskytuje ani v RAWu.
71mm ohnisko, clona F5 (JPEG)
71mm ohnisko, clona F5 (RAW)
71mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
71mm ohnisko, clona F11 (RAW)
Ani na 71mm ohniskové vzdálenosti se s chromatickou aberací takřka nesetkáte.
135mm ohnisko, clona F5 (JPEG)
135mm ohnisko, clona F5 (RAW)
135mm ohnisko, clona F11 (JPEG)
135mm ohnisko, clona F11 (RAW)
Na 135mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace zpátky vrací do hry. V JPEGu je opět digitální zrcadlovkou EOS 70D účinně potlačena.