Recenze Objektivy Zoom Canon

Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Seznam kapitol

1. Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Dnešní test se bude věnovat novému setovému objektivu od Canonu. Je jím model EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM. Ten dostal nový krokový motorek STM, tedy naprosto tiché ostření s neotáčejícím se předním členem.

Reklama

Sférické zkreslení


Na nejširším ohnisku se připravte na dost výrazné sférické zkreslení, které dosahuje hodnoty +3,4 %. Naopak při maximálním zoomu jsou linie krásně rovné s +0,0% zkreslením.

Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


18mm ohnisko

Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


55mm ohnisko

Vinětace


V RAWu počítejte s výraznou vinětací při plně otevřené cloně, a to od 1,4 EV do 0,8 EV podle zoomu. Při zaclonění na F8 se už vinětace dočkáte jen na nejširší ohniskové vzdálenosti. S korekcí vinětace, kterou lze zapnout v JPEGu, není s touto optickou vadou větší problém.

Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM

Chromatická aberace


V této části se podíváme na úroveň chromatické aberace v JPEGu po její korekci a v RAWu bez této korekce.

Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


18mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


18mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


18mm ohnisko, clona F22 (RAW)



U clon do zhruba F11 na 18mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace v RAWu dost výrazná, JPEG ji docela dobře odstraňuje, nicméně duchové a jemný barevný posun do modra nezmizí. U vyšších clon pak zůstávají duchové.

Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


24mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


24mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


24mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Při použití 24mm ohniskové vzdálenosti se v RAWu vyskytuje mírná chromatická aberace (zelené a fialové kontury), JPEGy jsou v podstatě bez této vady.

Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


35mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


35mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


35mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


35mm ohnisko, clona F11 (RAW)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


35mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


35mm ohnisko, clona F22 (RAW)



V podstatě totéž se týká 35mm ohniskové vzdálenosti, kdy je v RAWu vidět trochu chromatické aberace, ale v JPEGu prakticky neexistuje.

Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


55mm ohnisko, clona F5 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


55mm ohnisko, clona F5 (RAW)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


55mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


55mm ohnisko, clona F11 (RAW)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


55mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


Canon EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS STM


55mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Na maximálním zoomu chromatická aberace v RAWu trochu klesá, v JPEGu není vůbec.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama