Seznam kapitol
Dnes se podíváme na nejlevnější zrcadlovku Canonu, model EOS 1100D. Vyzkoušeli jsme ho se setovým objektivem 18-55mm s optickou stabilizací v jeho druhé generaci. Jak si povede v testu? Je nový EOS 1100D výrazným vylepšením proti předchůdci?
Měření rychlosti
 Canon EOS 1100D dostal zatím nejnovější procesor DIGIC 4, který má již nicméně nějaký ten rok za sebou. Pro test byla použita rychlá SDHC karta SanDisk Extreme s rychlostmi čtení a zápisu až 30 MB/s, objektivem byl EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 IS II.
- První snímek - 0,75 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí wide - 0,35 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 sekundy (nekončeno až 0,6 metru za 0,6 sekundy)
 - Snímek bez namáčknutí Live View AF Quick - 1,2 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí Live View - 1,7 až 3,4 sekundy
 - Odezva na spoušť - OK
 - Prodleva mezi snímky - 0,5 sekundy
 - Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,4 sekundy (u prvního 0,8 sekundy, pak to roste)
 - Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,55 sekundy
 - Sekvenční snímání JPEG - 3,25 fps
 - Sekvenční snímání RAW - 1,9 fps (pouze první tři snímky)
 - Sekvenční snímání RAW+JPEG - 0,75 fps
 
 Rychlost náběhu, ostření i prodleva mezi snímky v JPEGu je už typicky pro Canon opravdu velmi slušná. Problémem modelu EOS 1100D je opravdu minimální RAW buffer, někdy jsem měl až pocit, že zde vůbec není. U sekvenčního snímání v RAWu výrobce slibuje rychlost 2,0 fps, což není mnoho, navíc toto platí zhruba tak pro první tři snímky. Po jejich pořízení trvá každý další snímek zhruba 1,5 sekundy. A to vůbec nemluvím o snímání do RAW+JPEG, kdy je focení pomalé v podstatně hned od prvního snímku.
Vyvážení bílé, barvy
 Vyvažování bílé funguje u modelu EOS 1100D docela dobře, prostor pro zlepšení tu nicméně je. V interiérech má občas lehce narůžovělý nádech podobně jako Panasonicy. Pokud je pod mrakem, jsou barvy spíše chladnější a vyvážení na stín nebo zataženo určitě neuškodí. Škoda, že fotoaparát neumožňuje nastavit barevnou teplotu přímo v Kelvinech.
 
	auto  | 
 
	
  | 
 
	stín (7000K)  | 
 
	
  | 
 
	wolframové světlo (3200K)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Dále zde najdete šest různých obrazových efektů (+3 uživatelské).
 
	standardní  | 
 
	
  | 
 
	krajina  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Než se podíváme na nastavení kontrastu, ostrosti, saturace a tónu snímku, podíváme se na možnosti ladění černobílých fotografií. Najdete zde spoustu filtrů i barevného ladění monochromatických snímků.
 
	monochromatický  | 
 
	
  | 
 
	monochromatický (oranžový filtr)  | 
 
	
  | 
 
	monochromatický (zelený filtr)  | 
 
	
  | 
 
	modrý  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Vliv filtrů je většinou poměrně malý, ale u některých snímků je vidět velmi dobře. Ukázkou mohou být tyto dva snímky Koaly.
	
 zelený filtr
	
 červený filtr
 Nyní se podíváme na vliv ostrosti na snímky.
 
	ostrost +0  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Není třeba ostrost nějak výrazně snižovat, klidně ji můžete nechat na výchozím nastavení nebo jen lehce přidat. Maximum je ale již přeostřené a třepí linie.
 
	kontrast -4  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Jak je vidět, vyšší kontrast znatelně omezuje dynamický rozsah, a to i ve výchozím nastavení. Lehké snížení kontrastu neuškodí.
Optický a digitální zoom
 V této části se budeme věnovat optickému zoomu. Objektiv EF-S 18-55mm nabídne zhruba 3× optický zoom, což pro univerzální využití není mnoho. Jedná se však o naprosto typický standard této třídy.
	
 expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
 Úhel záběru je docela širokoúhlý, objektiv nabídne v přepočtu ohnisko 29 milimetrů. Objektiv potěší velmi dobrou kresbou prakticky po celé ploše obrazu, dokonce i rohy jsou dobré. Stinnou stránkou je chromatická aberace, která jde vidět zejména v levé polovině obrazu.
	
 expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení
 Přiblížení není nikterak zajímavé. 3× zoom stačí jen na základní potřeby. Kresba je dobrá, rohy jsou slušné, vpravo dole je nicméně ostrost trochu nižší. Zmizela chromatická aberace. Další snímky najdete v recenzi testovaného objektivu.
Protisvětlo
 V protisvětle se ukáže, jak je na tom nejen objektiv, ale i snímací čip a jeho dynamický rozsah. Rovněž se můžeme podívat, jak jsou na tom různé "prosvětlovací technologie".
	
 expoziční čas 1/2000 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
 Ve stínech je kresba trochu slabší (méně ostrá). Setový objektiv 18-55mm trpí na chromatickou aberaci.
	
 expoziční čas 1/640 s, clona F14, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
 Světlá obloha hodně ovlivnila expozici, a tak je krajina hodně tmavá se slabší kresbou. Obloha je naproti tomu tak akorát.
	
 expoziční čas 1/800 s, clona F18, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení
 Funkce Priorita zvýraznění tónu má za úkol trochu lépe pracovat s jasy (snižovat přepaly). Nijak výrazného rozdílu jsem si ale ve většině případů nevšiml. Počítejte jen s dvojnásobnou ISO citlivostí. Můžete si stáhnout RAW snímek.