Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Canon

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

16

Seznam kapitol

1. Canon EOS M50: levné 4K od Canonu 2. Ostření, expozice, videosekvence 3. Portréty, výdrž, displej, Wi-Fi 4. Digitální šum 5. Protisvětlo
6. Optický zoom, rychlost 7. Noční a standardní scéna 8. Galerie ilustračních snímků 9. Závěr

Podíváme se na zoubek CSC fotoaparátu Canon EOS M50, který se může pochlubit elektronickým hledáčkem. Nově přináší také podporu 4K videosekvencí a zpomalené video. Těšit se můžeme na zaostřování pomocí duálních pixelů.

Reklama

Tato kapitola se podívá na úroveň šumu. Fotoaparát má 24MPx APS-C CMOS snímač a my se podíváme, jak bude šumět i odšumovat při různých citlivostech. Věnovat se budeme JPEGu i RAWu s vypnutým odšumováním (převedeny přes Camera Raw).

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 100 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 100 (konverze z RAWu)

Zejména RAW vypadá při nejnižší citlivosti opravdu velmi pěkně a detailně.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 200 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 200 (konverze z RAWu)

Ani u citlivosti ISO 200 není žádný problém, jasový šum v RAWu je mírný, JPEGy jsou čisté.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 400 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 400 (konverze z RAWu)

Při citlivosti ISO 400 jasový šum jen lehce roste, nadále jde o velmi kvalitní snímky.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 800 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 800 začíná do obrazu přidávat trochu barevného šumu. JPEGy jsou stále docela slušné.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 1600 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 1600 (konverze z RAWu)

Tady už začíná být barevný šum docela silný a projevuje se to i v JPEGu, který už lehce ztrácí barevnost. Hrany se také poněkud třepí.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 3200 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 3200 znovu zvyšuje úroveň barevného šumu, toho je už poměrně dost. Naopak JPEGy působí poněkud bezbarvě.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 6400 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 6400 (konverze z RAWu)

Dostáváme se opravdu na hranu, nebo už spíše za ni. Barevný šum je opravdu hodně vysoký a JPEGy jsou celé hrudkované a s velmi nevýraznými barvami.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 12800 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 12800 (konverze z RAWu)

Nepřekvapí, že ISO 12800 je na tom ještě hůře. V RAWu je barevný šum v podstatě všude a odšumování v JPEGu udělá ze snímku spíše šedivou, nepříliš ostrou patlaninu. Na tuto citlivost už snímač opravdu nestačí.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 25600 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 25600 (konverze z RAWu)

I přesto Canon nabízí ještě vyšší citlivosti. ISO 25600 je na tom opravdu hodně špatně. Už pomalu přestává být vidět, co na obrazu vlastně bylo.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 51200 (JPEG)

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

ISO 51200 (konverze z RAWu)

V režimu rozšíření je k dispozici i citlivost ISO 51200, ale jak sami vidíte, jen těžko najde uplatnění. Podívejme se také na snímky konvertované na 12MPx rozlišení, což nám dovolí vzájemné srovnání snímků při stejně velkém výstupu.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Zmenšení rozlišení pochopitelně vylepší per-pixel vnímání. Zde ještě ISO 3200 vypadá docela pěkně (byť s barevným šumem), pak už to výše i při 12 megapixelech vypadá hůře. Přes ISO 6400 bych nechodil. Podíváme se také na snímky plyšového zajíce, kde bude dobře vidět míra zachování detailů při různě nastavených citlivostech.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

V plném rozlišení je kvalita rozumná do ISO 1600. Tam se v RAWu začíná objevovat trochu šumu a JPEG snímky lehce rozmývá, je to ale určitě použitelné. ISO 3200 je tak horní rozumná hranice, výše už dochází k silnému rozmývání.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Zmenšení rozlišení snímkům na pixelové úrovni pochopitelně pomohlo. ISO 3200 vypadá poměrně dobře, teprve výše je to o dost horší. Nyní se podíváme na úroveň barevného šumu na snímcích bílého papíru.

Canon EOS M50: levné 4K od Canonu

výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Barevný šum začíná být patrný od citlivosti ISO 1600, pak jeho výraznost postupně roste. V JPEGu je velmi účinně odstraňován, neexistuje ani na nejvyšší citlivosti.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama