Seznam kapitol
Canon přináší v produktové řadě IXUS stylové kompaktní fotoaparáty již od roku 1996. Moderní digitál IXUS 950 IS stvrzuje moderní trendy této řady i stylových kompaktů vůbec: je vybaven optickou stabilizací, digitální čip typu CCD a vyniká rozlišením 8,0 Mpix.
Sférické zkreslení a vinětace
Obě výše uvedené optické vady postihují především široké ohnisko, které je kvůli svému širokému záběru náchylnější jak k tmavnutí rohů (vinětace), tak k prohýbání linií (sférické zkreslení). Na ukázkových snímcích je zřejmé, že se fotoaparát dokáže s vinětací dobře vypořádat. Bohužel zkreslení je výraznější, než by na širokém ohnisku 35 mm muselo být a při fotografování architektury působí rušivě. Naštěstí lze tuto vadu korigovat v počítači. Dlouhý konec zoomu je těchto vad prostý.
|
|
|
vinětace a sférické zkreslení ohniska 35 mm |
vinětace a sférické zkreslení ohniska 140 mm |
Kresebnost a chromatická vada
Přestože ve vinětaci a sférickém zkreslení podal dlouhý konec zoomu 140 mm lepší výsledek, tak s kresebností (schopností objektivu rozlišit detaily) a chromatickou vadou (duhování na kontrastních hranách) si lépe poradilo široké ohnisko 35 mm.
Rozlišení ohniska 35 mm (výřez 1:1), pro zvětšení klikněte
Hodnota rozlišení 1500 lph na dlouhém ohnisku je sice mírně nadprůměrnou hodnotou, ale skvělému rozlišení 1700 – 1800 lph na širokém ohnisku konkurovat nemůže. Na fotografiích (především v plném rozlišení) je rovněž patrný efekt chromatické vady, kterou trpí více ohnisko 140 mm.
Rozlišení ohniska 140 mm (výřez 1:1), pro zvětšení klikněte
Protisvětlo
Stálý čtenáři recenzí na Digimanii si jsou vědomi výrazných rozdílů mezi výkonem antireflexních vrstev objektivů testovaných fotoaparátů. Canon využívá při výrobě a vývoji firemní optiky více než 60tileté zkušenosti a je to znát. Před náročnou scénou s kontrasty mezi tmavými větvemi stromů a ostrým slunečním protisvětlem objektiv obstál. Přezářené extrémní jasy ve větvích okolo slunečního kotouče a lokální snížení kontrastu je zcela v běžných mezích tolerance. S protisvětlem si tedy poradil fotoaparát velmi dobře. Na fotografii v plném rozlišení je však jasně patrná výrazná chromatická vada, kterou kontrastní linie ještě zdůraznily.
(pro zvětšení klikněte), expoziční čas 1/320 sekundy, clonové číslo F8, citlivost ISO 80
Digitální šum
Bezesporu jednou z nejvýraznějších inovací oproti dřívějším modelům je implementace nového obrazového procesoru Digic III, který používá vylepšené algoritmy redukce šumu. Fotoaparát se sice utkal s digitálním šumem důstojně, ale nahuštěných 8 Mpix. na malém čipu bude vždy vykazovat vysokou tendenci k výraznému šumu. Na obvyklé testovací scéně je na černé ploše fotoaparátu a jemných detailech okruží patrné, jak se s přibývající citlivostí detaily slévají v důsledku redukce šumu a rostoucího množství artefaktů.
testovací scéna ISO, (pro zvětšení klikněte), expoziční čas 1/320 sekundy, clonové číslo F8, citlivost ISO 80
|
|
|
ISO 80 |
ISO 100 |
|
|
|
ISO 200 |
ISO 400 |
|
|
|
ISO 800 |
ISO 1600 |
ISO HI
Zcela čistý a perfektně ostrý obraz je pouze při nejnižší citlivosti ISO 80, ale fotoaparát je díky nové technologii možné používat až do citlivosti ISO 400. Snímky exponované při citlivosti ISO 800 jsou již redukcí šumu velmi rozmazané a nejvyšší citlivosti ISO 1600 a ISO H již nemůžeme doporučit ani pro dokumentární fotografii.
Barevné podání a vyvážení bílé
V předchozí kapitole na fotografii portrétu s bleskem nastavila automatika teplejší tonalitu, než by odpovídalo objektivnímu zaznamenání reality. Na naší testovací scéně nádraží je vidět podobný barevný posun. Ten však v žádném případě nepůsobí rušivě, ale právě naopak. Mnozí fotografové si nastavují na svých přístrojích vyvážení bílé na „zataženo“, aby jejich snímky působily příjemnějším, teplejším dojmem. Takovéto nastavení, a to je třeba zdůraznit, však nemusí vyhovovat každému.
(pro zvětšení klikněte), expoziční čas 1/200 sekundy, clonové číslo F8, citlivost ISO 80
Mimo automatiku má fotograf na Canonu IXUS 950 IS k dispozici pět přednastavených voleb doplněných uživatelským nastavením. Z fotografií testovacího obrazce je dobře patrná korektní práce automatického vyvážení bílé, které odfiltrovalo drtivou většinu umělého osvětlení. Pro zcela barevně čistou fotografii však bylo třeba použít přednastavenou volbu žárovka.
|
|
|
Auto |
Denní světlo |
|
|
|
Zataženo |
Žárovka |
|
|
|
Zářivka |
Zářivka H |
Uživatelské nastavení
Předvolby denní světlo a zataženo jsou vhodně odstupňovány; za zmínku jistě stojí dvě předvolby pro zářivku, mezi kterými jsou výrazné rozdíly. Celkově můžeme možnosti vyvážení bílé ohodnotit jako velmi dobré, na čemž má jistě nemalou zásluhu i nový obrazový procesor Digic III.
Měření rychlosti
Asi největším přínosem nového procesoru je vysoká provozní rychlost fotoaparátu, jak je zřejmé z tabulky. Především první snímek za méně než 2 sekundy je úctyhodný výkon. Rychlost sériového snímání 1,3 snímku za sekundu jsme v praxi ověřili.
- zapnutí fotoaparátu: 1,2 sekundy
- první snímek bez blesku: 1,9 sekundy
- první snímek s bleskem: 2,3 sekundy
- přezoomování: 1,2 sekundy
- počet snímků v režimu sériového snímání zaznamenaných během 5 sekund: 7 snímků
- vypnutí fotoaparátu se zasunutím objektivu: 1,4 sekundy
Noční fotografie se stativem
Na sloupoví je patrné sférické zkreslení širokého ohniska 35 mm a na fotografii v plném rozlišení je rušivý i digitální šum způsobený dlouhou expozicí. Musím však pochválit korektně stanovené vyvážení bílé, při jehož stanovení si automatika fotoaparátu dokázala poradit se světlem žárovkovým (sodíkových výbojek) i halogenovým a stanovila takové vyvážení, které podává pozorovateli přesnou informaci o fotografované scéně. Měření expozice si s tonálně náročnou scénou také poradilo, díky čemuž je na fotografii zastoupena jak kresba v hlubokých stínech, tak kresba ve světlých partiích fotografie.
(pro zvětšení klikněte), expoziční čas 1 sekunda, clonové číslo F2,8, citlivost ISO 200
Snímek se standardní scénou
Fotografie katedrály sv. Petra a Pavla byla exponována za kontrastního bočního světla, které klade vysoké nároky na správně stanovenou expozici. Automatika nastavila správné expoziční parametry, díky čemuž je kresba i v nejsvětlejších partiích bílého komína zhruba uprostřed fotografie. Kvalitní optika zobrazuje jemné detaily střechy i zdiva kamenné katedrály; po digitálním šumu a moire není při nejnižší citlivosti ani památky. Dokonce se neprojevila ani chromatická vada objektivu.
(pro zvětšení klikněte), expoziční čas 1/125 sekunda, clonové číslo F10, citlivost ISO 80