Seznam kapitol
Do dnešního testu se dostal profi kompakt Canon PowerShot G1 X Mark II. Proti předchůdci přináší větší zoom a mnohem lepší světelnost F2,0-3,9. Zlepšil také schopnosti makra. Bude to nyní trefa do černého?
Optický a digitální zoom
 Nyní se budeme věnovat optickému a digitálnímu zoomu.
	
 expoziční čas 1/40 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
 Objektiv nabídne příjemně široký úhel záběru. Dobré je i to, že navzdory silným korekcím objektivu nejsou rohy beznadějně neostré, nicméně nevýraznou ostrost vykazuje snímek v poměrně velké ploše. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
	
 expoziční čas 1/40 s, clona F3,9, citlivost ISO 160, ohnisko 120 mm, klikněte pro zvětšení
 S 5× zoomem už máte k dispozici poněkud univerzálnější objektiv než u původní G1 X. Oceňuji velmi pěknou ostrost téměř po celé ploše.
	
 expoziční čas 1/100 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
 Vidíte široký úhel záběru a docela slušnou ostrost v celé ploše snímku.
	
 expoziční čas 1/80 s, clona F3,9, citlivost ISO 100, ohnisko 120 mm, klikněte pro zvětšení
 Zoom je dostatečný a opět je vidět velmi ostrá kresba objektivu.
	
 expoziční čas 1/80 s, clona F3,9, citlivost ISO 100, ohnisko 120 mm + 2× ZoomPlus, klikněte pro zvětšení
 Technologie ZoomPlus slibuje 2× digitální zoom s malou ztrátou kvality. V malých rozlišeních samozřejmě nic nepoznáte, ale při plném rozlišení je ztráta detailů jasně vidět.
	
 expoziční čas 1/80 s, clona F3,9, citlivost ISO 100, ohnisko 120 mm, klikněte pro zvětšení
 Maximální 4× digitální zoom (tzn. výřez z 1/16 plochy obrazu) se samozřejmě na 13MPx fotografii projeví. Kresba je viditelně rozmytá a i při zmenšení rozlišení takového snímku na 1 megapixel je vidět roztřepení hran.
Měření rychlosti
 Fotoaparát jsme otestovali ve spolupráci s velmi rychlou SDHC kartou SanDisk Extreme Pro s udávanými rychlostmi až 95 MB/s. My jsme ji v našem testu naměřili zapisovací rychlost necelých 73 MB/s.
- První snímek - 1,85 sekundy
 - První snímek se zoomem - 3,6 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 až 0,35 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí tele - 0,85 sekundy
 - Odezva na spoušť - OK
 - Prodleva mezi snímky JPEG - 1,2 s (bez AF), 2,4 s (s AF)
 - Prodleva mezi snímky RAW - 1,2 s (bez AF), 2,4 s (s AF)
 - Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,35 s (bez AF), 2,4 s (s AF)
 - Prodleva mezi snímky s bleskem - 2,0 sekundy
 - Sekvenční snímání JPEG - 5,15 fps
 - Sekvenční snímání RAW - 1,45 fps
 - Sekvenční snímání RAW+JPEG - 1,25 fps
 - Sekvenční snímání AF JPEG - 3,0 fps
 - Přezoomování - 1,25 sekundy
 
 Náběh přístroje patří jen k průměru, hodně rychle ale zoomuje, takže fotoaparát je s plným zoomem připraven opravdu dosti rychle. Ostření na nejširší ohniskové vzdálenosti je slušné, 0,35 sekundy je příjemný čas. Horší je to na maximálním zoomu, kdy vždy ostří od začátku, přestože má předostřeno. Ostrý obraz tedy rozostří, aby jej zaostřil tak, jak už to dávno měl. Prodlevy mezi snímky jsou dlouhé. Pokud zmáčknete spoušť rychle (ještě když se zobrazuje vyfocený snímek), tak fotoaparát sice fotí další snímek, ale nezaostří přitom. Pokud chcete i zaostřit, musíte se nejprve zbavit zobrazeného snímku a pak se dostanete zhruba na 2,4 sekundy. 
 Sekvenční snímání v podstatě přesně odpovídá údajům výrobce. V JPEGu jste na necelých 5,2 fps a fotoaparát tyto snímky v režimu prohlížení seskupuje pod jeden. Toto ale už nedělá u sérií vyfocených v RAWu. V takovém případě rychlost znatelně klesá, ale nikdy nemusíte čekat na ukládání snímků. Při takto malé rychlosti je karta s přehledem zvládala průběžně ukládat. S autofokusem jste pak na 3 snímcích za sekundu. Úspěšnost je slušná při snímání na větší vzdálenosti, ale nikoli u snímků blízkých telemakru. Tam už nestíhá přeostřovat.
Scénické, barevné a další režimy, vyvážení bílé
 Velmi slušně ve fotoaparátu funguje vyvažování bílé barvy. Zde jsem neměl problém a v průběhu celého testu jsem neměl potřebu na něj sahat a upravovat jej. Na rozdíl od zrcadlovek Canon je zde i mnohem jednodušší měření bílé plochy (jedním jediným klikem). 
 
	auto  | 
 
	denní světlo  | 
 
	stín  | 
 
	zataženo  | 
 
	žárovka  | 
 
	zářivka  | 
 
	zářivka H  | 
 
	blesk  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 V režimu Mé barvy si můžete upravit barevné podání snímků
 
	vypnuto  | 
 
	živé  | 
 
	neutrální  | 
 
	sépie  | 
 
	černobílé  | 
 
	pozitivní film  | 
 
	světlý tón pleti  | 
 
	tmavší tón pleti  | 
 
	živá modrá  | 
 
	živá zelená  | 
 
	
  | 
 Ve vlastním režimu lze upravit barevné ladění svépomocí (kontrast, ostrost, saturaci, červenou, zelenou, modrou a tón pleti). Je tu ještě režim "Kreativní snímek" (na kolečku fotografických režimů), kdy fotoaparát vyfotí sérii snímků a přidá jim barevné ladění, automatické ořezy. Nás nyní budou zajímat spíše "Kreativní filtry", mezi kterými lze nalézt i v minulých kapitolách probírané HDR.
 
	bez filtru  | 
 
	HDR  | 
 
	nostalgie  | 
 
	efekt objektivu rybí oko  | 
 
	efekt miniatury  | 
 
	levný fotoaparát  | 
 
	rozostření pozadí  | 
 
	změkčující efekt  | 
 
	monochromatický  | 
 
	extra živé  | 
 
	
  | 
 Nabídka je tedy široká, některé režimy mohou být užitečné (HDR v přirozené verzi), u některých jsem nezpozoroval rozdíly. Např. rozostření pozadí fotí dva snímky s různým zaostřením pro vznik efektu více rozmazaného pozadí, ale zkoušel jsem to na mnoha různých scénách a na žádné jsem si nevšiml praktického rozdíl na snímcích bez a s touto funkcí.