Seznam kapitol
Řada profi kompaktů Canon PowerShot G X se utěšeně rozrůstá a dnes se podíváme na nejmenšího zástupce v podobě PowerShotu G9 X. V malinkém těle nabídne velký 1,0" snímač s 20 MPx a světelný F2,0-4,9 objektiv.
V této kapitole se budeme věnovat šumu použitého snímače. Ten má 1,0" úhlopříčku (rozměry 13,2×8,8 mm) a rozlišení lehce přes 20 megapixelů. můžete se podívat na snímky ve formátu JPEG i RAW (převedené přes Camera Raw).
ISO 125 (JPEG)
ISO 125 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 125 je čistá, šumu je málo. V RAWu je jen malý jasový šum.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 má také lehký jasový šum v RAWu, JPEG jej potlačuje, hrany se lehce třepí.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 400 jasový šum roste, výsledek je stále rozumný. JPEGy se místy zahlazují.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
ISO 800 (JPEG multiexpozice)
ISO 800 (JPEG multiexpozice, po odzoomování)
ISO 800 navyšuje jasový i barevný šum. Méně výrazné plochy jsou v JPEGu rozmyté. Pokud použijete multiexpozici, dojde ke znatelnému přizoomování (výřezu). Chcete-li zachovat stejný úhel záběru, musíte fyzicky odzoomovat. Multiexpozice snižuje šum, ale působí dost roztřeseně.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
Když navýšíme citlivost na ISO 1600, začíná být barevný šum dost výrazný. JPEG ponechává výrazné hrany, méně výrazné jsou ale za jakousi "aurou".
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
ISO 3200 je už dost nekvalitní, šumu je opravdu dost. JPEGy jsou poněkud zastřené.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
S navýšením citlivosti na ISO 6400 dochází k výraznému nárůstu barevného šumu. JPEGy jsou rozmyté a už nemůžete čekat rozumné výsledky.
ISO 12800 (JPEG)
ISO 12800 (konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO 12800 je už vyloženě nepoužitelná, na 1" snímač je to opravdu hodně vysoká citlivost. Zkusíme nyní převést snímky na standardizované rozlišení 12 megapixelů pro vzájemné srovnání mezi recenzemi.
výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx
Do citlivosti ISO 400 šum v podstatě neexistuje, ISO 800 jen trochu ztrácí na ostrosti. Od ISO 1600 je už rozmytí patrné.
výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx
V RAWu je také vidět dost dobré detaily do ISO 400 včetně. ISO 800 vypadá akceptovatelně, v konvertoru z toho ještě vytáhnete solidní obraz, u vyšších citlivostí už ale musíte být opatrní. Nyní se podíváme na snímky vousů plyšového zajíce. Nejprve na výřezy ze snímků v plném rozlišení 20 megapixelů.
výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Při citlivosti ISO 400 dochází k mírné ztrátě ostrosti, ale i ISO 800 vypadá ještě dobře. ISO 1600 se už dost maže. RAW ukazuje, že ISO 1600 má už docela dost šumu a je nutné si s touto citlivostí hrát opatrně. Výše už bych moc nechodil, ale závisí na tom, jaké jsou požadavky na kvalitu výstupu a prezentace. Fotografie zmenšíme na standardizované rozlišení 12 megapixelů pro vzájemnou srovnatelnost mezi recenzemi.
výřezy z konvertovaných 12MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Při snížení rozlišení se šum trochu schová, ale opět je vidět, že od ISO 1600 začíná poměrně výrazné odšumování, které rozmývá méně výrazné detaily. Nakonec tu máme ještě snímky bílé plochy.
výřezy z 20MPx snímků (JPEG vlevo, RAW vpravo)
Je patrné, že fotoaparát výrazně odstraňuje barevný šum, na nějž nenarazíte ani při ISO 12800. V RAWu se zlehka začíná objevovat při ISO 400, výraznější začíná být u ISO 1600.