Seznam kapitol
Do redakce se nám na recenzi dostal následovník fotoaparátu PowerShot S45, který se vyznačuje nejen poměrně vysokou cenou, ale také svými možnostmi. Jedná se skutečně o "nadupaný" kompakt vyšší střední třídy, který se za výsledky své práce rozhodně nemusí stydět a své uplatnění nepochybně najde mezi mnoha uživateli.
Součástí standardní dodávky je kromě fotoaparátu samotného dobíjecí akumulátor včetně nabíječky, dále paměťová karta (32 MB Compact Flash typ I), USB kabel, AV kabel a poutko pro snadnější a bezpečnější držení fotoaparátu. Dále je k dispozici CD-ROM se softwarem, který slouží jak k ovládání fotoaparátu samotného, tak i k základní práci se snímky. Ten jsem bohužel nemohl vyzkoušet, protože součástí naší dodávky nebyl. Stejně tak jsem postrádal manuál, nicméně věřím tomu, že v případě nákupu fotoaparátu jej budoucí uživatel v balení zcela jistě nalezne.
Praktické zkušenosti
PowerShot S50 je fotoaparát, který se vyznačuje dosti propracovaným a jednoduchým ovládáním (na svůj nezvyk jsem již upozorňoval). Všechny základní funkce jsou ihned po ruce, takže k jejich volbě povětšinou stačí stisknout jen jedno tlačítko. Expoziční režimy se volí pohotově a snadno pomocí volicího kotouče. Při testování jsem se zaměřil především na schopnosti přístroje při tvorbě fotografií (u každého předpokládám, že hlavní využití bude při tvorbě fotek). Testy probíhaly v exteriéru a výsledky si stručně shrneme do jednotlivých bodů.
a)
Kvalita snímků
- snímky byly pořízeny za stejných podmínek za jasného slunečného počasí, fotografoval jsem s pomocí stativu. Výsledné fotografie se liší jen výslednou kvalitou snímku a nejsou nijak na počítači upravované (žádná komprese, změna rozlišení či barevné korekce).
 
	 | |
| Kvalita Superfine | |
 
	 |  
	 | 
| Kvalita Fine | Kvalita Normal | 
Z detailu snímků, které jsem uvedl níže, je zcela jednoznačně vidět kvalitativní rozdíl mezi snímky snímanými v režimu superfine, fine a normal. Dochází ke zřetelné ztráte obrazové informace a ke vzniku artefaktů (patrné hlavně při pohledu na okraj listu). Proto je víceméně nutností se před vlastním fotografováním rozhodnout, k jakému účelu bude snímek sloužit, popřípadě jakou maximální zvětšeninu si z něj nechám ve fotolaboratoři zhotovit.
 
	 | |
| Detail: kvalita superfine | |
 
	 |  
	 | 
| Detail: kvalita fine | Detail: kvalita normal | 
b)
Expozice
- zaměřil jsem se na posouzení poloautomatického režimu priority clony, který se dá i v tomto případě poupravit použitím korekcí expozice. Snímky byly pořízeny během slunečného odpoledne.
 
	 | |
| bez korekce | |
 
	 |  
	 | 
| korekce -1/3 EV | korekce +1/3 EV | 
 
	 |  
	 | 
| korekce -2/3 EV | korekce +2/3 EV | 
 
	 |  
	 | 
| korekce -1 EV | korekce +1 EV | 
Z výše uvedených snímků lze vypozorovat, že automatika si se snímanou scénou poradila docela obstojně, i když snímek vypadá poněkud lépe s mírnou podexpozicí (aspoň o 1/3EV)
c)
Vyvážení bílé
- pro srovnání vlivu jednotlivých nastavení na výslednou fotografii jsem použil všechny přednastavené hodnoty balance bílé barvy. Z uvedených výsledků je vidět, že automatika v tomto případě fungovala na velmi slušné úrovni, protože snímek s nastavením balance na automatiku dostatečně věrně zachovává původní atmosféru, za které jsem fotografoval.
 
	 | |
| wb: automatika | |
 
	 |  
	 | 
| wb: zataženo | wb: slunečno | 
 
	 |  
	 | 
| wb: žárovkové osvětlení | wb: zářivkové osvětlení | 
d)
Protisvětlo a makro
V případě S50 jsem (díky pěknému slunečnému počasí) zkusil zhotovit i snímek v protisvětle. Jak je z něj vidět, optika aparátu je na velmi slušné úrovni a automatika si s ním také dobře poradila.
 
	 | |
| protisvětlo | |
 
	 |  
	 | 
| makro | makro | 
U makrosnímků je vidět dostatečné barevné prokreslení, i když v případě květiny už jsem to s přiblížením trochu přehnal a květy tak nejsou zaostřené.