Recenze Objektivy Zoom Canon

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

4

Seznam kapitol

1. Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Spolu se svými full frame CSC fotoaparáty představila společnost Canon také nový základní objektiv RF 24-105mm f/4 L IS USM. Dnešní recenze se mu podívá na zoubek a ukáže, jaký je po optické stránce.

Reklama

Sférické a poduškovité zkreslení

Fotoaparáty Canon mohou provádět automatickou korekci zkreslení a jak je vidět, provádí ji dost dobře. Na nejširším úhlu záběru se tak průměrné soudkovité zkreslení +2,2 % sníží na takřka neznatelných +0,6 %. Na maximálním zoomu se pak trochu viditelné poduškovité zkreslení s -1,3 % zarovná na čistou nulu.

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

24mm ohnisková vzdálenost, korigovaný JPEG

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

105mm ohnisková vzdálenost, korigovaný JPEG

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

24mm ohnisková vzdálenost, nekorigovaný RAW

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

105mm ohnisková vzdálenost, nekorigovaný RAW

Vinětace

Canon EOS RP umí provádět automatickou korekci vinětace (ztmavení rohů), přičemž plně odcloněný objektiv pak ubírá necelé 1 EV na nejširší ohniskové vzdálenosti a pak kolem 70-90 mm. S přicloněním vada klesá a např. u F9 už výrazněji nepřesahuje 0,5 EV. Bez korekce je ale vidět, že objektiv skutečně hodně vinětuje a plně odcloněný dokáže překonat i 2 EV. 

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

Chromatická aberace

Dále se budeme věnovat chromatické aberaci, tedy vzniku barevných kontur na kontrastních hranách.

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

24mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

24mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

24mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

24mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

24mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

24mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)

Jak je vidět, objektiv bohužel trpí na chromatickou aberací a ani s výraznějším cloněním se jí úplně nezbaví, každopádně trochu to pomůže. JPEGy ji mají softwarově odstraňovanou, a to poměrně slušně (snižuje se sice kontrast a hrany mají namodralý nádech, nejsou ale vyloženě fialové, zelené, modré nebo žluté).

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

35mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

35mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

35mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

35mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

35mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

35mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)

Podobné je to i na 35mm ohniskové vzdálenosti, zde je ale aberace ještě trochu výraznější a po odstranění vznikají výraznější duchové než v předchozím případě.

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

50mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

50mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

50mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

50mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

50mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

50mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)

Naopak 50mm ohnisková vzdálenost je v pořádku a ani v RAWu se nesetkáme s nějakou výrazně problematickou aberací.

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

70mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

70mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)

U 70mm ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace vrací do hry, naštěstí nepříliš výrazně a je poměrně jednoduché ji odstranit.

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

105mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

105mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

105mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

105mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

105mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)

Canon RF 24-105mm f/4 L IS USM

105mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)

Maximální zoom je na tom opět hůře, zde je chromatická aberace opět o něco výraznější (v RAWu).


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama