Seznam kapitol
V dnešním článku si uvedeme nejdůležitější rady a tipy týkající se fotografické disciplíny pro amatérské fotografy jako stvořené - fotografování v zoo. Až se s námi rozloučí zima, budete připraveni na lov konající se v zoo - lov poutavých fotografií.
Co s sebou?
Kromě vydatné svačiny, zásoby pití a mamutí dávky trpělivosti budete pro úspěšný lov snímků potřebovat i
vhodnou fotografickou výbavu
. Odbočme od rad rádoby profesionálních fotografů, kteří vám poví, že fotografovat v zoo s objektivem za méně než 25 000 Kč nemá cenu a podívejme se na daný problém očima běžného fotoamatéra.
Zvířata žijí většinou ve výběhu za plotem/sklem a na počkání k vám nepřijdou a nezapózují. Pokud chcete fotografování v zoo brát trochu vážně a ne pouze dokumentovat jednotlivé výběhy, budete se potřebovat dostat velmi blízko. Ano, bystřejší z vás již logicky tuší, že toho docílíte použitím
teleobjektivu
, pokud nechcete, aby fotografie toho na první pohled roztomilého tygříka byla poslední ve vašem životě.
Vhodným rozsahem ohniskových vzdáleností teleobjektivu pro použití v zoo je zejména 70-300 mm (nebo až 500 mm) či cokoliv blízkého tomuto rozsahu. Důležitým parametrem je zejména
světelnost
, čím vyšší, tím samozřejmě lepší. Jak jsem již zmínil, v zoo se budete potýkat zejména s nedostatkem světla a dlouhými expozičními časy, které jsou v kombinaci s dlouhým ohniskem předpokladem k neostrým snímkům, proto přijde vhod i jakákoliv forma
stabilizace obrazu
(zejména pokud budete fotografovat z ruky).
Pokud se zaměříte spíše na menší živočichy (hadi, ještěrky, pavouci, motýli...), užijete rychlý
makroobjektiv
ideálně s ohniskem v rozmezí 80-100 mm a zde s co nejnižší světelností (f/2,8).
V zoo se bez teleobjektivu neobejdete...
(238 mm, 1/1000 s, f/6,3, ISO 200)
Trochu diskutabilní se jeví v zoo použití
stativu
. Pokud máte teleobjektiv s kratším ohniskem, osobně bych spíše doporučil vzít s sebou
monopod
, jenž je skladnější a rychlejší na manipulaci. Na druhou stranu u levnějších z nich je možné fotografovat pouze na šířku. Pokud vám však stativ nebude na obtíž, je samozřejmě lepší ho mít s sebou (zejména pokud nemáte opravdu rychlý světelný objektiv, optickou stabilizaci a chystáte se fotografovat s ohnisky > 200 mm).
Co však místo nezabere a bude znatelné na každé fotografii, je
polarizační filtr
. Pokud jste stále neměli dostatek důvodů pro jeho pořízení, fotografování v zoo vám je poskytne - odstranění odlesků (viditelné prakticky na každé srsti/kůži zvířete), živější (nasycenější) barvy atd. S použitím polarizačního filtru se pojí ale i jedna nevýhoda - další snížení intenzity dopadajícího světla na snímač přibližně o 1 EV a tím i další prodloužení expozičního času.
Osobně nepreferuji nošení
blesku
do zoo, většinu zvířat ruší a některým může i ublížit. Najdou se však i výjimky jako např. fotografování motýlů, kdy vám může být k užitku. Pokud blesk nevlastníte, neváhejte se zapojit do naší aktuální
, kde jej můžete vyhrát.
V zoo pořídíte mnoho snímků, z kterých pravděpodobně vyberete pouze několik nejlepších, proto nezapomeňte i na
záložní paměťové karty
(platí i o náhradních
akumulátorech
).
Z očí do očí, aneb pronikněte mezi zvířata
Při volbě finálního stanoviště fotografování a promýšlení kompozice se řiďte jednoduchým pravidlem -
fotografování zvířat v úrovni jejich očí
vytvoří pocit sblížení a důvěry, který z vaší fotografie bude na diváky působit pozitivně. Znamená to, že budete muset jít často do kolen a mnohdy i níže, ale snímání v úrovni zvířete dodá vašim fotografiím náboj, který odliší vaše snímky od těch dokumentačních. Vžijte se do prostředí zvířat a nahlížejte na ně jako sobě rovnocenné.
Jestliže fotografovaný objekt nevyplní celou plochu fotografie, nezapomínejte na základní pravidla
Zlatého řezu
a
dělení obrazu na třetiny
. Středovou kompozici byste měli zvolit pouze v případě zajímavé symetrie daného živočicha (měl by však vyplňovat celý obrazový prostor). Nebojte se ani využívat
linie
, které vám nabídne např. dlouhý zobák, křídla atd., díky nim budete moct vymýšlet zajímavé úhlopříčné kompozice (viz předchozí ilustrační fotografie).
Využívejte kreativně i zajímavou kresbu srsti zvířat (zejména žirafy, zebry, tygři...) a vytvořte několik
abstraktních fotografií
, na nichž bude právě jenom srst a zajímavá barevná struktura.
Občas budete muset jít hodně k zemi, abyste se dostali do úrovně zvířat...
(228 mm, 1/320 s, f/6,3, ISO 800)
Fotografování v zoo nemusí být zaměřeno jen na zvířata, hledejte zajímavé
humorné situace
,
výrazy
a
reakce lidí na zvířata
(v tomto směru se dají pořídit velmi pěkné fotografie dětí), kterými se to v zoo jen hemží. Respektujte však jejich soukromí a když vám budou již podruhé dávat najevo, že se jim nelíbí váš objektiv namířený na ně, je na čase změnit objekt zájmu.
V případě komponování a volby stanoviště mějte vždy na mysli, že
nejste v zoo sami
, čemuž byste měli přizpůsobit své chování ať již ke zvířatům, pravidlům zoologické zahrady, tak i ostatním návštěvníkům. Není nic horšího než arogantní fotograf, který si myslí, že mu díky fotovýbavě za několik desítek tisíc patří celá zoologická zahrada.