Recenze Fotoaparáty Kompakty Minolta

Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse! | Kapitola 3

David Dvořák

Seznam kapitol

1. Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse! 2. Vzhled a ovládání 3. Dodávané příslušenství a praxe 4. Závěr

Firma Minolta nedávno zahájila reklamní kampaň na svůj nejnovější digitální fotoaparát z řady DiMAGE. Měli jsme možnost se s tímto přístrojem blíže seznámit a proto dnes přinášíme jeho recenzi. Dozvíte se, co aparát dokáže, i to, čím rozhodně překvapí.

Reklama

Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300 - standardní balení

Součástí dodávky je kromě fotoaparátu samotného, lithiová baterie CR-V3, paměťová karta Secure Digital o kapacitě 64 MB, USB a AV kabel a poutko, usnadňující bezpečnější držení fotoaparátu. Součástí testovacího vzorku nebyl žádný manuál, nicméně předpokládám, že produkty v prodeji jej samozřejmě obsahovat budou. V neposlední řadě je ve výbavě obsažen software, který slouží nejen ke komunikaci fotoaparátu s počítačem, ale i k jednoduchým úpravám a třídění fotografií. Velmi příjemnou vlastností je, že software ke každému snímku zobrazuje podmínky, za nichž vznikl (tj. clonu, čas, balanci bílé, ostrost, rozlišení snímku a spoustu dalších). To později umožní snadnější kontrolu podmínek, za nichž vznikl.

Praktické zkušenosti

DiMAGE F300 je fotografický přístroj, který svými možnostmi nadchne každého fotografa. Nejen, že je ovládání jednoduché a nabídkové menu propracované, k dispozici jsou i režimy expozice jako je priorita clony či času a také plně manuální režim. To dovoluje fotoaparát používat s mnohem větší kreativitou, než poskytuje pouhý automatický programový režim.

Testování DiMAGE F300 probíhalo během deštivého dne v exteriéru i v interiéru a za použití stativu. Výsledky si shrneme do jednotlivých bodů.

a)

Kvalita snímků

 - snímky byly pořízeny za stejných podmínek za zimního deštivého počasí, fotografoval jsem s pomocí stativu. Výsledné fotografie se liší výslednou kvalitou snímku a nejsou nijak na počítači upravované (žádná komprese, změna rozlišení či barevné korekce).

Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Kvalita superfineKvalita fine
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Kvalita normalKvalita economy

Z detailu níže je vidět kvalitativní rozdíl mezi snímky snímanými ve výše uvedených režimech. Se snižováním výstupní kvality jsou na fotografii zřetelně vidět artefakty. Na všech čtyřech snímcích je tentýž výřez, dvojnásobně zvětšený.

Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Detail: superfineDetail: fine
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Detail: normalDetail: economy

b)

Expozice

 - zaměřil jsem se na posouzení automatického režimu, který se dá poupravit použitím korekcí expozice. Snímky byly pořízeny během zataženého zimního poledne.

Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Bez expoziční korekce
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Korekce -0,3EVKorekce +0,3EV
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Korekce -0,7EVKorekce +0,7EV
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Korekce -1EVKorekce +1EV

Ze snímků je patrné, že automatický expoziční režim měl se snímanou scénou menší problémy - celá fotografie je dosti tmavá (nejen snímaný kostel) a mnohem lepší výsledky dává snímek přeexponovaný o 0,7 EV či 1 EV. Zcela jistě by expoziční automatice v tomto případě pomohlo bodové měření, místo vícesegmentového.

c)

Vyvážení bílé

 - pro srovnání vlivu jednotlivých nastavení na výslednou fotografii jsem použil všechny přednastavené hodnoty. Z uvedených výsledků je vidět, že automatika v tomto případě fungovala na velmi slušné úrovni, protože snímek s nastavením balance na automatiku dostatečně věrně zachovává pošmournou atmosféru při zatažené obloze.

Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
WB: automatika
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
WB: denní světloWB: zataženo
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
WB: žárovkaWB: zářivka

d)

 

Barevné podání-

v testu jsem se zaměřil na posouzení barevného podání fotografie. K tomuto účelu jsem vyfotografoval barevnou tabulku firmy Kodak a to jak při nastavení na širokoúhlé ohnisko, tak i na teleobjektiv. Již z těchto snímků je patrné, že dochází ke zkreslení, ale to si ukážeme na dalších snímcích podrobněji. Z barevné tabulky lze vyčíst, že se v černou barvu slily poslední odstíny šedé, jinak snímač všechny barvy odlišil. Z konkrétnějších důvodů jsem vyfotografoval i barevné zvýrazňovače.

Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Barevná tabulka: wideBarevná tabulka: teleobjektiv
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Barevné podání: zvýrazňovače

e)

 

Optika-

pro posouzení kvality optické soustavy jsem vyfotografoval speciální obrazce a to opět pro širokoúhlé ohnisko i pro teleobjektiv. Ze snímků je patrné, že při širokoúhlém ohnisku dochází k mírnému soudkovitému zkreslení, v případě teleobjektivu dochází k mírnému zkreslení poduškovitému.

Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Minolta DiMAGE F300: Pět milionů v kapse!
Optické obrazce: širokoúhlé ohniskoOptické obrazce: teleobjektiv

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama