Seznam kapitol
Do testu oblíbených starých světelných padesátek jsme dnes vzali levnou Minoltu MC Rokkor-PF 50mm F1.7. Ta nabídne velmi dobrou světelnost F1,7 při poměrně slušné ceně a může tak být tím pravým pro váš CSC fotoaparát.
Zde se můžete podívat na snímky, které byly pořízeny testovaným objektivem a CSC fotoaparátem Samsung NX11.
expoziční čas 1/100 s, clona cca F8-F11, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Celoplošně dobrá kresba, s vyššími clonami objektiv rozhodně nemá problém. Můžete se podívat na
.
expoziční čas 1/125 s, clona cca F4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
S makrem moc nepočítejte, ale takovéto snímky už objektiv zvládne. Pozadí se umí dost rozmazat, hloubka ostrosti je v takových případech dost malá. Chromatická aberace v bokehu je jen velmi mírná, což je dobře.
expoziční čas 1/4000 s, clona F1,7, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
I při plně otevřené cloně je takřka celá postava dost ostrá (byť s poněkud sníženým kontrastem a mírnou aurou). Pozadí se dá díky cloně F1,7 máznout. K dispozici je i
.
expoziční čas 1/160 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Hloubka ostrosti je malá, čemuž se při cloně F2,8 rozhodně nelze divit. S objektivem se pozadí maže jedna radost. Rohy jsou už poněkud neostré.
expoziční čas 1/100 s, clona cca F8-F11, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Prostředek je výborný, to objektivu jde. Rohy jsou i přes přiclonění trošku slabší, v případě pravého je to ale znásobeno odšumováním ve stínech. Můžete se mrknout i na
.
expoziční čas 1/400 s, clona F1,7, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Nezaostřil jsem přesně tam, kam jsem chtěl, ale i tak jde vidět, že v tomto případě je kresba v zaostřené ploše poněkud méně výrazná, což je dáno i podexponováním fotografie. Mazání pozadí je ale opravdu výrazné. K dispozici je i fotografie ve
.
expoziční čas 1/250 s, clona cca F4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Vynikající kresba v zaostřené ploše, bokeh očividně chytá šestiúhelníkové tvary dané irisovou clonou.
expoziční čas 1/2500 s, clona F1,7, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zaostřená plocha má sice dobrou ostrost, ale relativně nízký kontrast a vznikají zde i duchové. Hloubka ostrosti je logicky při plně otevřené cloně malá. Bokeh chytá minimum chromatické aberace, za jemný bych jej neoznačil.
expoziční čas 1/60 s, clona cca F2,8-F4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Pokud je slabší světlo, může být nízká clona na škodu a bude třeba clonit. Bez stativu jsem si ale něco takového nemohl dovolit. Znovu tedy vidíme relativně malou hloubku ostrosti.
expoziční čas 1/1000 s, clona F1,7, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
I při plném odclonění je kresba velmi ostrá. Jediné, s čím musíte počítat, je dosti nízký kontrast, což ale můžete částečně dohnat v
.
expoziční čas 1/90 s, clona F1,7, citlivost ISO 200, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Na tomto snímku jsem zkusil opačnou situaci, rozmazat popředí a vypíchnout pozadí. Díky malé hloubce ostrosti si takto můžete hrát téměř bez omezení. Prostředek je ostrý, směrem k rohům se kresba znatelně zhoršuje (jednak při takové cloně nedokáže rohy dobře prokreslit, jednak jsou mimo hloubku ostrosti).
expoziční čas 1/180 s, clona F1,7, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (77) mm, klikněte pro zvětšení
Pozadí se maže, je však náročné (hodně listů), což objektiv nezvládá vykreslit úplně nejjemněji.