Recenze Objektivy Zoom Nikon

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Seznam kapitol

1. Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Společnost Nikon nedávno představila nový setový objektiv AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR. Přináší novou optickou konstrukci a krokový ostřící motorek, který znatelně vylepšuje ostření v live view a zejména u videosekvencí.

Reklama

Sférické zkreslení


Zkreslení je v JPEGu korigováno a na snímcích si jej prakticky nevšimnete. Na nejširší ohniskové vzdálenosti je tu velmi mírné soudkovité zkreslení s hodnotou +0,5 %, maximální ohnisková vzdálenost dává takřka úplně rovné linie (+0,1 %). V RAWu bez korekcí je ale nejširší úhel záběru zkreslený o dost více, počítejte s hodnotou +3,1 %. Maximální zoom se stále pohybuje okolo nuly (-0,1 %).

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR

18mm ohnisko (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR

55mm ohnisko (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


18mm ohnisko (RAW)

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


55mm ohnisko (RAW)

Vinětace


Při plně otevřené cloně je vinětace hodně výrazná. I když je v JPEGu tato vada trochu potlačována, pořád je viditelná a dosahuje takřka 2 EV. S přizoomováním vinětace klesá a totéž se děje po přiclonění. Při F8 je v podstatě neviditelná.

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR

Chromatická aberace


Nebudou chybět ani testy chromatické aberace. Mrkneme se na JPEGy i RAWy.

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)



Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



V RAWu jde vidět chromatickou aberaci a zrcadlovka D3400 se ji snaží v JPEGu potlačovat. Nicméně ne vždy ji to jde.

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


24mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


24mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


24mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


24mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


24mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 24mm ohniskové vzdálenosti je opět vidět chromatickou aberaci. V JPEGu zůstávají namodralí duchové.

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


35mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


35mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


35mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


35mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


35mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na 35mm ohniskové vzdálenosti je to podobné ve formátu RAW, nicméně v JPEGu jsou duchové znatelně menší.

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


46mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


46mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


46mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


46mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Ani na 46mm ohniskové vzdálenosti se situace výrazněji nemění. V RAWu je trochu chromatické aberace, JPEG pak ukazuje mírné duchy. S přicloněním úplně mizí.

Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


55mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


55mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


55mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Nikon AF-P NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR


55mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Na maximálním zoomu je chromatická aberace o něco nižší. Vyšší kvaita obrazu je jak v RAWu, tak i JPEGu. 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama