Seznam kapitol
Tento univerzální širokoúhlý zoomovací objektiv už má sice nějaká léta za sebou, je ale dosti populární a my se mu dnes podíváme na zoubek. Dokáže nás přesvědčit o svých kvalitách? Solidní zoom a široký začátek zní slibně.
Nebudou chybět ani snímky, které posoudí kvalitu kresby objektivu.
 
	20mm ohnisko, clona F3,8  | 
 
	
  | 
 
	20mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	20mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Střed obrazu (zde vpravo dole) potřebuje trochu clonit, aby se dostal na pěknou ostrost, zhruba F5,6 postačí. Rohy jsou velmi neostré a až masivní přiclonění je přinutí k troše celistvosti. 16mm nebylo otestováno, protože objektiv má v takovém případě tak malé zvětšení, že testovací obrazec nezvládne vyplnit dostatečnou plochu obrazu. 
 
	26mm ohnisko, clona F4,2  | 
 
	
  | 
 
	26mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	26mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Opět je vidět, že pro slušnou kresbu uprostřed je dobré trošku přiclonit, např. někam k F5,6. Rohy jsou neostré a trpí na chromatickou aberaci, s přicloněním se ostrost trochu zlepšuje, ale nikdy není vyloženě dobrá.
 
	35mm ohnisko, clona F4,5  | 
 
	
  | 
 
	35mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	35mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U 35mm ohniskové vzdálenosti je střed pěkný už i při plně otevřené cloně. Přiclonění pochopitelně situaci ještě trochu zlepší. Rohy jsou lehce neostré s chromatickou aberací, clonění situaci opět zlepšuje. Ideální je pohybovat se tak mezi F5,6 až F11.
 
	52mm ohnisko, clona F5  | 
 
	
  | 
 
	52mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	52mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Rovněž u 52mm ohniskové vzdálenosti není třeba moc clonit, abyste uprostřed dostali detailní obraz. Bohužel rohy vinětují, jsou trochu neostré a nechybí ani chromatická aberace. Se zacloněním se vinětace ztrácí a ostrost trochu zlepšuje.
 
	85mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	85mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Prostředek potřebuje trochu clonit, rohům chybí vyšší ostrost, hodně trpí na chromatickou aberaci a vinětaci. Přiclonění sice sníží vinětaci, ale v podstatě nic neudělá s ostrostí a aberací. Pojďme se podívat na snímky pořízené s větší snímací vzdáleností.
 
	16mm ohnisko, clona F3,5  | 
 
	
  | 
 
	16mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	16mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Na delší snímací vzdálenosti zvládá objektiv podat solidní výsledky. Rohy jsou u nižších clon poněkud neostré s vinětací, clonění situaci značně zlepšuje. Nejlepší výsledky jsou zhruba někde kolem F11.
 
	24mm ohnisko, clona F4  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Rovněž 24mm ohnisková vzdálenost zvládá podat velmi ostrý obraz uprostřed už od nejnižších clon. Rohy chtějí trochu clonit, F8 stačí k solidním výsledkům.
 
	38mm ohnisko, clona F4,8  | 
 
	
  | 
 
	38mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	38mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 38mm ohnisková vzdálenost má solidní prostředek, u rohů to umí být všelijaké. Je vidět, že levé rohy jsou ostré prakticky pořád, zatímco ty pravé potřebovaly hodně výrazné clonění (chyba daného kusu). Opět je nejlepší se pohybovat někde okolo F8.
 
	56mm ohnisko, clona F5,3  | 
 
	
  | 
 
	56mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	56mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U 56mm ohniskové vzdálenosti je jsou rohy jsou poněkud neostré a clonění pomáhá jen trochu.
 
	85mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	85mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Na nejdelší ohniskové vzdálenosti zvládá objektiv dodat slušnou prostřední část obrazu, s rohy je to slabší a nejlépe vypadají asi někde kolem F11. Chromatická aberace je dost viditelná.