Recenze Objektivy Zoom Nikon

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR | Kapitola 7

Milan Šurkala

Milan Šurkala

11

Seznam kapitol

1. Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Do dnešního testu objektivu jsme vzali telezoom AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR, který je často k dispozici i jako setový objektiv k zrcadlovkám Nikon. Jak si toto sklo povede v našem náročném testu?

Reklama

Zde se můžete podívat na několik ilustračních snímků pořízených ve spolupráci s digitální zrcadlovkou Nikon D3300.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Nikkor 55-200mm je telezoom, takže nepřekvapí, že nejširší úhel záběru je docela úzký. Pro lepší posouzení kresby objektivu se raději podívejte na RAW snímek. Je vidět, že objektiv skutečně umí kreslit dost ostře.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/320 s, clona F9, citlivost ISO 360, ohnisko 200 (300) mm, klikněte pro zvětšení



Zde jsem narazil na několik problémů. Při F5,6 má objektiv na nejdelší ohniskové vzdálenosti nevýraznou kresbu, která je buď neostrá nebo ostrá s duchy (podobně jako je tomu u mnoha světelných pevných objektivů). Takže to chce raději clonit, aby kresba za něco stála. S tím je tu i druhý problém. S příliš citlivým ostřením si fotoaparát D3300 nevěděl moc rady a tato kombinace testované zrcadlovky a objektivu nebyla schopna přesně zaostřit na koně. Ostatně je vidět, že hloubka ostrosti je malá a přesné zaostření není jednoduché.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/80 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení



S testovaným objektivem si zrcadlovka D3300 nevěděla moc rady ani ohledně expozice a ta občas lítala. Zde jsem tedy zvolil -1 EV, což ale bylo už asi trochu moc. Na kresbu objektivu se raději znovu podívejte do RAWu, kde je vidět více detailů.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 200 mm, klikněte pro zvětšení



Díky dlouhé ohniskové vzdálenosti lze hodně výrazně mazat pozadí. Jak je vidět, ani lehké přiclonění moc nezlepšilo kresbu v zaostřené ploše.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



I JPEG ukazuje velmi pěknou kresbu, nicméně teprve RAW ukáže, že na nejširší ohniskové vzdálenosti kreslí objektiv skutečně výborně. Kresba je ostrá a velmi kontrastní. Pouze růžky jsou neostré.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 200 (300) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Toto je největší makro, kterého je objektiv schopen. Stačí to na větší květiny, ale více se už nepřiblížíte.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/640 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 200 (300) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Vyzkoušel jsem makro předsádku Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi. Zvětšení vzroste po přepočtu téměř na dvojnásobek. Takhle už vyfotíte opravdu hodně solidní detaily, ale na druhou stranu se setkáte s problémem extrémně malé hloubky ostrosti (i po výraznějším přiclonění) a s tím i dlouhými expozičními časy. To zas vyústí v nutnost zvyšovat ISO citlivost.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/2500 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 105 (157) mm, klikněte pro zvětšení



Při středních ohniskových vzdálenostech objektiv kreslí dobře i při nízkých clonách. Můžete si stáhnout RAW, který ukazuje lepší ostrost než JPEG.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 200 (300) mm, klikněte pro zvětšení



Znovu je vidět, že obraz při maximální ohniskové vzdálenosti trpí na jakousi jemnou auru snižující detailkontrast.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/1250 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 200 (300) mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát snímek zbytečně moc podexponoval. Při plně otevřené cloně je znovu ostrost docela nevýrazná. Můžete si všimnout vinětace (ta je vidět zejména na malých náhledech).

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 90 (135) mm, klikněte pro zvětšení



RAW ukazuje výbornou ostrost obrazu, která je JPEGu poněkud zapovězena. Na středních ohniskových vzdálenostech objektiv vůbec nemá problém.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/250 s, clona F5,6, citlivost ISO 400, ohnisko 200 (300) mm, klikněte pro zvětšení



Na nejdelší ohniskové vzdálenosti je opět patrný malý detailkontrast v zaostřené ploše. Bokeh je docela jemný.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/320 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 75 (112) mm, klikněte pro zvětšení



Jako už u mnoha snímků, na této fotografii je také patrné, že RAW ukazuje velmi pěknou středovou kresbu objektivu. Popředí je rozmazané, protože je mimo hloubku ostrosti.

Nikon AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED VR



expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 82 (123) mm, klikněte pro zvětšení



Při snímání na dlouhou vzdálenost musíte počítat s tím, že v některých typech počasí se projeví atmosférické vlivy, za které objektiv nemůže.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama