Recenze Objektivy Zoom Nikon

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

30

Seznam kapitol

1. Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

V další recenzi se podíváme na univerzální objektiv NIKKOR 18-105mm F3,5-5,6 VR, který se dodává v setech se zrcadlovkami Nikon. Slibuje 6× optický zoom, optickou stabilizaci a možnost manuálního přeostření po automatickém zaostření.

Reklama

Sférické zkreslení


Fotoaparát Nikon D5100, na kterém jsme testovali tento objektiv, nabízí automatickou korekci zkreslení objektivu. Jak je vidět, určitě se to hodí, protože na nejširším ohnisku objektiv trpí na silné sférické zkreslení s hodnotou +3,8 %. Po korekci je to střední až mírné zkreslení +1,4 %. Na nejdelším ohnisku je tu naopak vidět silné poduškovité zkreslení (-1,3 %), po korekci se sníží na -0,4 %.

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

18mm ohnisko (korigovaný JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


105mm ohnisko (korigovaný JPEG)

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


18mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


105mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Vinětace


Ztmavení rohů je docela výrazný problém. Při plně odcloněném objektivu dosahuje vinětace 1,0 až 1,4 EV, což je znatelné. Přiclonění pomůže zejména širším ohniskům, kde vinětace klesne na cca 0,4 EV, na delších ohniscích je zlepšení méně znatelné. Nejvyšší přiclonění naopak snižuje vinětaci zejména na nejdelších ohniscích.

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Chromatická aberace


Na různých ohniscích vyzkoušíme i míru chromatické aberace.

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


18mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


18mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



RAW ukazuje, že na nejširším ohnisku se setkáte se středně silnou chromatickou aberací, kterou ale fotoaparát opravdu velmi účinně odstraňuje v JPEG snímcích.

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


30mm ohnisko, clona F4,2 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


30mm ohnisko, clona F4,2 (RAW)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


30mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


30mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ohniska kolem 30 milimetrů nadále trpí na chromatickou aberaci v RAWu, je to ale výrazně slabší. JPEGy jsou opět bez aberace.

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


48mm ohnisko, clona F4,8 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


48mm ohnisko, clona F4,8 (RAW)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


48mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


48mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Střední ohniska kolem 50 milimetrů už jsou bez aberace i v RAWu.

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


66mm ohnisko, clona F5,3 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


66mm ohnisko, clona F5,3 (RAW)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


66mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


66mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Ani na 66mm se nevyskytuje chromatická aberace, zde se objektiv projevuje velmi dobře.

Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


105mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


105mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


105mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Nikon AF-S NIKKOR DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR


105mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Nejdelší ohnisko ale opět začíná s mírnou až střední chromatickou aberací v RAWu. JPEG ji dobře odstraňuje.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama