Seznam kapitol
Ultrazoom Nikon Coolpix P900 je rekordmanem v optickém zoomu, je totiž 83násobný. To je doslova neuvěřitelné číslo. Proto nás pochopitelně zajímalo, jak se bude fotoaparát projevovat v praxi. Co umí přepočtených 2000 mm ohniskové vzdálenosti?
Tato kapitola se bude věnovat focení v protisvětle. To je náročné jak na výkony čipu, tak i objektivu.
expoziční čas 1/1600 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
V protisvětle často vznikají odlesky kolem světelného zdroje. Je vidět, že krajina je tmavá, obloha se kolem slunce přepaluje. Kresba je v krajině nepříliš výrazná.
expoziční čas 1/1600 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát podporuje funkci Active D-Lighting. Bohužel nenabízí její automatiku, takže si musíte ručně vybrat jedno ze tří nastavení efektu. Musím říci, že už to nejslabší mi přišlo hodně výrazné. Krajinu prosvětlovalo na můj vkus až moc, oblohu nechalo na stejné úrovni. Je vidět, že prosvětlená krajina je bez detailů a barev, dokonce zde vznikají nepěkné jasové hrudky.
expoziční čas 1/1600 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Zde vidíte Active D-Lighting na maximálním nastavení. Fotoaparát stáhl clonu, takže obloha se méně přepaluje a vypadá lépe. Prosvětlená krajina je opět plná hrudek a nevypadá zrovna nejlépe.
expoziční čas 1/1600 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Přístroj podporuje i hardwarové HDR ze tří expozic. Pokud jde o statickou scénu, je to nejlepší přístup. Obloha se nepřepaluje, naopak krajina je aspoň trochu prosvětlená, nehrudkuje a naopak si zachovává aspoň trochu rozumný kontrast a barvy. Klidně mohu doporučit přidat u HDR trochu na expozici.
expoziční čas 1/1600 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Dynamický rozsah této scény byl extrémní. Není divu, že je krajina hodně rozmytá, neboť odšumování nemělo moc s čím pracovat. Kresba byla nedostatečná. Ani v obloze už toho moc není a jsou zde velké přepaly.
expoziční čas 1/1600 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Po zapnutí HDR je výsledek znatelně lepší. Přepal v obloze se snížil, kresba ve stínech je o něco světlejší. I když není zrovna ostrá, působí alespoň celistvějším, méně zašuměným dojmem.
expoziční čas 1/1600 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát to opravdu neměl jednoduché, pozdní podzim umí být velmi nepřátelský. V podstatě žádná kresba a barvy ve stínech, snímek je nevýrazný, ve stínech příliš tmavý, v obloze přepaly.
expoziční čas 1/1600 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
HDR z toho ale udělalo mnohem lepší a koukatelnější fotografii. I když je pořád hodně tmavá (jak už jsem říkal, obecně bych u HDR doporučil korekci expozice do plusu), má lepší kresbu ve stínech a jsou zde i nějaké ty barvičky.
expoziční čas 1/2000 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Tento snímek byl pořízen rovněž v HDR režimu. Jasově je v pořádku, nevypadá nijak nereálně, kresba není příliš ostrá, stromy se patlají, ale v nepříliš velkých rozlišeních je to v pořádku. Znovu vidíte odlesk objektivu.
expoziční čas 1/1600 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Další barevný snímek v protisvětle. Vidíte tu hodně odlesků, na některých větvích jde vidět chromatickou aberaci.