Seznam kapitol
Ultrazoom Nikon Coolpix P900 je rekordmanem v optickém zoomu, je totiž 83násobný. To je doslova neuvěřitelné číslo. Proto nás pochopitelně zajímalo, jak se bude fotoaparát projevovat v praxi. Co umí přepočtených 2000 mm ohniskové vzdálenosti?
Zde se můžete podívat na několik ilustračních snímků pořízených ultrazoomem Nikon Coolpix P900.
expoziční čas 1/800 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 60 mm, klikněte pro zvětšení
Odšumování by mohlo být slabší. Škoda, že fotoaparát nepodporuje RAW, protože objektiv by sám o sobě poskytl docela dobrý obraz.
expoziční čas 1/60 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 95 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Makro fotoaparátu je dost slušné (zejména díky trochu delší ohniskové vzdálenosti). Můžete dosáhnout rozumného zvětšení i menší hloubky ostrosti, se kterou lze díky irisové cloně pracovat a případně ji zvyšovat, pokud byste chtěli mít proostřenou větší část snímku.
expoziční čas 1/60 s, clona F6,5, citlivost ISO 100, ohnisko 2000 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Díky 2000mm přepočtené ohniskové vzdálenosti bude focení Měsíce určitě jedna ze záležitostí, kterou si bude chtít zkusit většina majitelů Coolpix P900. Je to už takové přiblížení, že měsíc tvoří velkou část fotografie a na stativu se takový snímek dost těžko fotí, neboť než vůbec nastavíte stativ, Měsíc už je dávno někde jinde. Přiblížení je tak velké, že na displeji vidíte, jak se Měsíc pohybuje. Zde by bylo opravdu dobré, kdyby fotoaparát podporoval RAW a dostali byste tak kvalitní snímek Měsíce, jak z ničeho jiného. Bohužel, k dispozici je jen poněkud odšuměný JPEG.
expoziční čas 1/200 s, clona F6,5, citlivost ISO 100, ohnisko 2000 mm, klikněte pro zvětšení
Na maximální ohniskové vzdálenosti musíte být od objektu více než 4,5 metru daleko. K tomu se hodí výklopný displej, ale komponování je hodně komplikované (udržet to není snadné i přesto, že stabilizace je opravdu excelentní). Reálná ohnisková vzdálenost je tak dlouhá, že navzdory cloně F6,5 se můžete těšit na dosti malou hloubku ostrosti a rozmazané pozadí. Ve snímku je mírný jasový šum.
expoziční čas 1/640 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisko 47 mm, klikněte pro zvětšení
Kvalita obrazu je na poměry 1/2,3" čipů docela slušná. Objektiv kreslí ostře v celé ploše.
expoziční čas 1/40 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 700 mm, klikněte pro zvětšení
Tady je vidět velmi dobrý účinek optické stabilizace, který byl minimálně lehce přes 4 EV. Protože byla použita dlouhá ohnisková a relativně krátká snímací vzdálenost, můžete dosáhnout pěkného rozmazání pozadí.
expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 800 mm, klikněte pro zvětšení
Opět je vidět velmi pěkný účinek optické stabilizace i možnost trochu mazat pozadí navzdory malému snímači. Odlesky jsou zvláštně tvarované.
expoziční čas 1/13 s, clona F4, citlivost ISO 800, ohnisko 105 mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení
Byla použita dost vysoká citlivost ISO 800, takže nepřekvapí vyšší míra šumu i odšumování. V některých místech si lze všimnout chromatické aberace.
expoziční čas 1/500 s, clona F6,3, citlivost ISO 160, ohnisko 1500 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Přepočtená 2000mm ohnisková vzdálenost je tak dlouhá, že často přijdete na to, že ji ani nemáte jak využít a stejně budete zoomovat o něco méně. Kvalita obrazu a kresby je spíše trochu slabší. Zajímavé je to, že i na tak obrovskou vzdálenost je pozadí (které není zrovna nějak moc daleko) mimo hloubku ostrosti a maže se.
expoziční čas 1/60 s, clona F3,2, citlivost ISO 100, ohnisko 40 mm, klikněte pro zvětšení
Kresba je opět ve většině plochy přijatelná, je ale vidět chromatickou aberaci a ztrácející se větvičky u příliš světlých ploch.
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 105 mm, klikněte pro zvětšení
Vzhledem k podmínkám (atmosférickému vlivu) je detailů dostatek, slabší je to akorát s typickými detaily jako jsou větve stromů a podobné, které se kvůli odšumování rozmývají.
expoziční čas 1/125 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 105 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
V určitých úhlech dělá objektiv velmi zajímavé odlesky, ale je to výjimečné. Makro je dobré. Kresba není příliš výrazná, ale to je dáno i tím, že se tyto plochy dostávají mimo hloubku ostrosti.
expoziční čas 1/800 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
U nejširší ohniskové vzdálenosti je rohová ostrost o něco slabší. Ve stínech je vidět o něco silnější odšumování a rozmytou kresbu.
expoziční čas 1/1600 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 105 mm, klikněte pro zvětšení
Opět je vidět, že fotoaparát nabídne slušné schopnosti makra. I přes poměrně vysoké clonění je vidět, že se pozadí lehce maže.
expoziční čas 1/125 s, clona F6,5, citlivost ISO 500, ohnisko 2000 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Vyfotit snímek na takovou vzdálenost z pozice očí bylo skoro nemožné. 2000mm ohnisková vzdálenost je tak extrémní, že se v podstatě nedá komponovat (pokud nemáte fotoaparát u oka) a optická stabilizace také sama o sobě ještě trochu trhne obrazem. Jasový šum je dost viditelný.
expoziční čas 1/1250 s, clona F5,6, citlivost ISO 560, ohnisko 800 mm, klikněte pro zvětšení
Z nějakého zvláštního důvodu tu šel fotoaparát na příliš krátký čas a volil zbytečně vysokou citlivost. Tady vidíte, že lze provádět menší hrátky s hloubkou ostrosti, ale potřebujete k tomu dost velký zoom.
expoziční čas 1/2500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 950 mm, makro předsádka Raynox DCR-150, ND filtry ND4 a ND8, klikněte pro zvětšení
Takový snímek bez externí pomoci s Coolpixem P900 nevyfotíte. Zde jsem použil makro předsádku Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi, která dokáže z fotoaparátu udělat neuvěřitelnou makro-bestii. Na maximálním zoomu je ale obraz už poněkud mléčný, takže je lepší se pohybovat spíše někde kolem 1000mm ohniskové vzdálenosti. I tak je zvětšení opravdu extrémní. Pro vyfocení tohoto snímku jsem navíc použil ještě ND4 a ND8 filtry, proto výsledek berte spíše jen jako ilustrační ukázku, protože je tu mnoho externích vlivů, které zhoršily kvalitu obrazu.
expoziční čas 15 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 135 mm, klikněte pro zvětšení
Citlivost ISO 100 a dlouhá expozice zajistí relativně čisté nezašuměné noční snímky. Ve výrazně tmavých plochách ale nesmíte čekat moc kresby. Kolem světel mohou vznikat odlesky.