Recenze Fotoaparáty Zrcadlovky Olympus

Olympus E-5: profík do nepohody | Kapitola 6

Milan Šurkala

Milan Šurkala

27

Seznam kapitol

1. Olympus E-5: profík do nepohody 2. Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy 3. Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk 4. Výbava, výdrž, software a displej 5. Digitální šum
6. Optické vlastnosti objektivu 7. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 8. Noční a standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

Dnes jsme si pro vás připravili recenzi výjimečného produktu v podobě vlajkové lodi Olympusu, zrcadlovky E-5. Vyzkoušeli jsme ji s profesionálním objektivem Zuiko Digital 14-54 mm F2,8-3,5. Pojďme zjistit, co vše tato zrcadlovka dokáže.

Reklama

Sférické zkreslení


V otázce zkreslení si objektiv vede docela dobře. Na nejširším ohnisku je patrné mírné sférické zkreslení, na nejdelším ohnisku jsou linie rovné.

Olympus E-5: profík do nepohody


14 (28)mm ohnisko

Olympus E-5: profík do nepohody


54 (108)mm ohnisko

Vinětace


Objektiv má jednu velmi vážnou vadu, a tou je opravdu hodně silná vinětace na nízkých clonách. V podstatě v celém ohniskovém rozsahu jsou kraje o 1 EV až 1,4 EV tmavší, a to je příliš. Při středních clonách se už ale úbytek světla pohybuje jen kolem 0,25 až 0,4 EV, což je téměř nepostřehnutelné.

Olympus E-5: profík do nepohody

Kresba (nejen) v rozích


Nejprve se na umělém obrazci podíváme na kresbu objektivu. Snímky byly vyfoceny do JPEGu, začneme nejširším 14mm ohniskem.

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F2,8


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F4

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F5,6


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F8

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F11


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F16

Olympus E-5: profík do nepohody


clona F22

 


Co se týče ostrosti rohů, tak ty jsou docela dobré i s více otevřenými clonami, vynikající ostrost ale nemají. Do cca F4 trpí rohy na silnou vinětaci, na všech clonách je patrná lehká chromatická aberace. Následuje 22mm ohnisko.

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F2,9


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F4

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F5,6


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F8

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F11


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F16

Olympus E-5: profík do nepohody


clona F22

 


Na ohnisku 22 milimetrů klesá vinětace, ta už není takovým problémem. Rohy jsou u otevřených clon lehce neostré, u cca F5,6 už začínají nabírat lepší ostrost a kolem F10 jsou už velmi dobré. Nyní vyzkoušíme 31mm ohnisko

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F3,1


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F4

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F5,6


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F8

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F11


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F16

Olympus E-5: profík do nepohody


clona F22

 


Střední ohnisko 31 milimetrů se vyznačuje neostrostí v pravé straně obrazu. Když se podíváme na levé rohy, tam je ostrost dobrá prakticky již od plně otevřené clony. Končíme nejdelším ohniskem 54 mm.

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F3,5


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F4

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F5,6


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F8

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F11


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F16

Olympus E-5: profík do nepohody


clona F22

 


Na nejdelším ohnisku opět trochu vylézá vinětace. Ostrost rohů je od clony F5,6 velmi dobrá. Na nejvyšších clonách se jako obvykle projevuje difrakce. Ještě jednou se podíváme na kresbu, nyní při ostření na mnohem větší vzdálenost.

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F2,8


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F4

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F5,6


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F8

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F11


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F16

Olympus E-5: profík do nepohody


clona F22

 


Pokud jde o ostrost v rozích, tak tady objektiv Zuiko Digital téměř nemá konkurenci. I na plně otevřené cloně je ostrost rohů na velmi dobré až vynikající úrovni. Lze si však všimnout chromatické aberace a vinětace, která od F5,6 zmizí. Pokračuji 22mm ohniskem.

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F2,9


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F4

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F5,6


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F8

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F11


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F16

Olympus E-5: profík do nepohody


clona F22

 


Ani zde nevidím žádný vážnější problém. Zmizela i chromatická aberace, vinětace je patrná jen na nejnižších clonách. Při F16 a F22 je patrná difrakce, dobře je to vidět vpravo dole na žaluziích. Následuje ohnisko 31 mm.

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F3,1


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F4

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F5,6


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F8

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F11


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F16

Olympus E-5: profík do nepohody


clona F22

 


Plně otevřená clona má dostatečně kvalitní obraz, od clony F4 je to ale ještě lepší, nejostřejší snímek je dosažen na cloně F8, kdy mu opravdu nelze nic vytknout. Na vyšších clonách se logicky opět začíná projevovat difrakce.

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F3,5


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F4

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F5,6


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F8

Olympus E-5: profík do nepohody

clona F11


Olympus E-5: profík do nepohody


clona F16

Olympus E-5: profík do nepohody


clona F22

 


Teprve nejdelší ohnisko vykazuje jemnou neostrost rohů, která u F8 téměř úplně mizí. Po stránce kresby je na tom objektiv skutečně výborně.


Chromatická aberace


V protisvětle může často vyskakovat chromatická aberace. Podíváme se, jak je na tom objektiv Zuiko Digital 14-54mm F2,8-3,5.

Olympus E-5: profík do nepohody


14mm ohnisko, clona F2,8


Olympus E-5: profík do nepohody


14mm ohnisko, clona F8


Olympus E-5: profík do nepohody


14mm ohnisko, clona F22


Nezávisle na cloně se na nejširším ohnisku vyskytuje poměrně silná chromatická aberace. Také si lze všimnout, že v tomto případě nejsou rohy při plně otevřené cloně právě nejostřejší (na maximální cloně jde o difrakci).

Olympus E-5: profík do nepohody


22mm ohnisko, clona F2,9


Olympus E-5: profík do nepohody


22mm ohnisko, clona F8


Olympus E-5: profík do nepohody


22mm ohnisko, clona F22


22mm ohnisko se ale předvedlo mnohem lépe, chromatická aberace z větší části zmizela a i při plně otevřené cloně je kresba akceptovatelná, i když ne dokonalá.

Olympus E-5: profík do nepohody


31mm ohnisko, clona F3,1


Olympus E-5: profík do nepohody


31mm ohnisko, clona F8


Olympus E-5: profík do nepohody


31mm ohnisko, clona F22


Střední ohnisko 31 milimetrů je v podstatě bez aberace, takže tady objektiv předvádí dobrou práci.

Olympus E-5: profík do nepohody


54mm ohnisko, clona F3,5


Olympus E-5: profík do nepohody


54mm ohnisko, clona F8


Olympus E-5: profík do nepohody


54mm ohnisko, clona F22


Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace slabá, ale při aspoň trochu pozorném pohledu si ji na větvičkách zajisté všimnete.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama