Recenze Objektivy Pevné ohnisko Olympus

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8 | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Seznam kapitol

1. Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Protisvětlo a optický zoom
5. Noční a standardní scéna 6. Galerie ilustračních snímků 7. Závěr

Olympus nedávno představil dva nové pevné objektivy pro své fotoaparáty PEN. My se podíváme na jeden z nich, portrétní objektiv Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8. Vedle dobré světelností slibuje i nadprůměrné optické výkony, na což se samozřejmě podíváme.

Reklama

Sférické zkreslení


Objektiv vykazuje lehce znatelné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,6 %. Není to tedy ještě tak silné, aby to vadilo, ale občas si toho přeci jen všimnete.

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

Vinětace


Radost rozhodně udělá míra vinětace. Ta je trochu patrná jen na plně otevřené cloně F1,8 se svými 0,7 EV. Už přiclonění na F2(!) sníží míru aberace na polovinu, tj. na méně než 0,4 EV a od této doby už téměř nepozorujete žádné významnější ztmavení rohů.

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

Chromatická aberace


Proti obloze jsme také vyzkoušeli míru chromatické aberace.

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


clona F1,8


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


clona F2,8


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


clona F4


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


clona F8


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


clona F11


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


clona F16


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


clona F22



Chromatická aberace má tendenci se vyskytovat na nízkých clonách, a to jak na zaostřených kontrastních hranách, tak i na těch mimo plné hloubky ostrosti. Situace je dobrá až někde kolem clony F5,6 a výše, kde je aberace méně výrazná. Nicméně plně se jí zbavíte až někde u clony F11.


Kresba v praxi


V této kapitole se budeme věnovat kvalitě kresby. Začneme ostření na krátkou vzdálenost.

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

45mm ohnisko, clona F1,8


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F2

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

45mm ohnisko, clona F2,8


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F4

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

45mm ohnisko, clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F8

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

45mm ohnisko, clona F11


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F22

 


Objektiv kreslí opravdu pěkně. Při plně otevřené cloně je rohová ostrost poněkud horší a i střed by na tom mohl být trochu lépe, ale při F2,8 je už střed vynikající. Rohy jsou dobré od F4, s dalším přicloněním se dále zaostřují. Od clony F11 výše ale nastupuje difrakce. Potěšilo mě, že objektiv nevykazoval ani slabou známku chromatické aberace. Dále zkusíme ostření na větší vzdálenost.

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

45mm ohnisko, clona F1,8


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F2

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

45mm ohnisko, clona F2,8


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F4

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

45mm ohnisko, clona F5,6


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F8

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8

45mm ohnisko, clona F11


Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F16

Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8


45mm ohnisko, clona F22

 


Objektiv mě zde velmi mile překvapil. Dokonce i na plně otevřené cloně F1,8 jsou střed i rohy dostatečně ostré a při cloně F2,8 už dostáváme skutečně výborné detailní výsledky. S tímto objektivem se skutečně nemusíte bát fotit i na velmi nízkých clonách, osobně bych doporučil clonit na F2, kresbě to pomůže.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama