Seznam kapitol
Dnes jsme se podívali na zoubek objektivu Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm / F2.8 ASPH. / Power O.I.S (H-ES12035). Po přepočtu dává tradiční rozsah 24 až 70 mm, slibuje konstantní světelnost F2,8.
Protisvětlo
Tato kapitolka se podívá na komplikované focení v protisvětle. U něj hrozí odlesky, závoje a aberace. Jak na tom tedy bude testovaný objektiv?
	expoziční čas1/640 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zde to dopadlo poměrně dobře. Pokud bychom se bavili o celoplošné kresbě, tak ta je vynikající. Problémem jsou spíše odlesky, ty si sice na tomto snímku možná nejprve ani nevšimnete, ale jsou fialové a těžko se jich zbavíte. K dispozici je snímek ve formátu RAW.
	expoziční čas 1/320 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, klikněte pro zvětšení
Odlesky jsou pro tento objektiv docela problém. Zatímco někdy mají nepříjemný tvar a charakter, někdy naopak vypadají poměrně efektně jako to, co se pak mnozí fotografové snaží dohnat uměle ve Photoshopu. S větším přicloněním vznikají kolem světelných zdrojů poměrně velké hvězdičky. Opět se můžete podívat i na RAW.
	expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, korekce +0,3 mm, klikněte pro zvětšení
Tady opět vzniká několik odlesků nejrůznějších barev, bílý, fialový i plošně větší, který snižuje kontrast ve větší ploše. Můžete se podívat na RAW snímek.
	expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, klikněte pro zvětšení
Na tomto snímku máme vskutku roztodivný dvojitý fialový odlesk spojený se zeleným. Nemají tradiční tvary, aby to vypadalo efektně, potlačit to asi nepotlačíte. V protisvětle musíte být opatrnější, zkoušet různé pozice, případně clony, kde se charakter může trochu změnit.
Optický zoom
Objektiv má ohniskový rozsah 12-35 mm, což znamená 2,9× optický zoom. Základem je tu 12mm reálná, resp. 24mm přepočtená ohnisková vzdálenost, což znamená 84° diagonální úhel záběru.
	expoziční čas 1/125 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24)mm, klikněte pro zvětšení
Úhel záběru nijak nepřekvapí, je to prostě 24mm sklo po přepočtu. Jde tedy o dostatečně širokoúhlý objektiv a potěší i celoplošně solidní kresbou. Dávám k dispozici také snímek v RAW formátu.
	snímek bez korekcí zkreslení
Pokud v RAWu vypnete korekci zkreslení, bude to vypadat nějak takto. Kroucení linií si asi všimnete.
	expoziční čas 1/80 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 (70) mm, klikněte pro zvětšení
Optický zoom je skoro 3násobný, takže extrémní přibližování nečekejte. Kresba je opět celoplošně výborná, v rozích klesá její úroveň jen mírně.
	expoziční čas 1/640 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
Toto je opět nejvíce širokoúhlý záběr, kterého je objektiv schopen. Kresba je slušná ve většině plochy, směrem k rohům jen mírně ztrácí výraznost.
	expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 35 (70)mm, klikněte pro zvětšení
S maximálním zoomem to objektiv příliš nepřehání, na druhou stranu si zachovává velmi dobrou kresbu a nabízí vysokou světelnost (ta se v tomto případě neuplatnila). Ke stažení dávám i snímek v RAW formátu.