Recenze Objektivy Zoom Panasonic

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

122

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Novinkou na poli zoomovacích objektivů pro Micro Four Thirds systém je nový 12-60mm F3,5-5,6 objektiv od Panasonicu. Ten nabídne jak širokoúhlou ohniskovou vzdálenost, tak i docela příjemný optický zoom.

Reklama

Sférické zkreslení


Dnes je už typické, že vlastnosti objektivů jsou korigovány. JPEGy i RAWy jsou tak korigovány, nicméně můžete se dostat i k nekorigovaným RAWům (např. přes RAW Therapee). Objektiv tak na nejširším úhlu záběru vykazuje velmi silné sférické zkreslení +5,8 %, nicméně jak JPEG, tak RAW otevřený třeba ve Photoshopu bude vykazovat už korekci na zhruba +1,7 %. To je sice stále trochu vidět, ale už to není takový problém. U maximálního zoomu se pak lehce znatelné poduškovité zkreslení -0,9 % po korekci změní na v podstatě neznatelné -0,1 %.

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS

12mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS

60mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


12mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


60mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Vinětace


Při plně odcloněném objektivu je vinětace (tmavší rohy) docela patrná, přesahuje i 1,4 EV. To ale platí jen pro širší úhly záběru. Se zoomováním tato vada klesá pod jedno EV, místy i dost hluboko. Clona F8 pak udržuje vinětaci většinou kolem 0,3 - 0,7 EV. Další přiclonění už ztmavení rohů moc nesníží.

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS

Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat problematice chromatické aberace (barevných kontur na kontrastních hranách).

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


12mm ohnisko, clona F3,5


Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


12mm ohnisko, clona F8


Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


12mm ohnisko, clona F16



Nejširší ohnisková vzdálenost vykazuje mírnou až střední chromatickou aberaci, s přicloněním postupně klesá.

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


18mm ohnisko, clona F3,9


Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


18mm ohnisko, clona F8


Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


18mm ohnisko, clona F16



U 18mm ohniskové vzdálenosti je aberace trochu výraznější, mění se barva i jas (duchové). Clonění pomáhá tuto vadu postupně snižovat.

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


32mm ohnisko, clona F5


Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


32mm ohnisko, clona F11



32mm ohnisková vzdálenost vytváří docela výrazné duchy, u nižších clon i s barevnými změnami.

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


40mm ohnisko, clona F5,5


Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


40mm ohnisko, clona F11



S dalším prodloužením ohniskové vzdálenosti chyby klesají a situace se zlepšuje. Duchové jsou ale stále přítomní.

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


60mm ohnisko, clona F5,6


Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH. OIS


60mm ohnisko, clona F11



Na maximálním zoomu je výsledek poměrně dobrý, barevné změny jsou minimální.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama