Recenze Objektivy Zoom Panasonic

Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH. | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH. 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Předmětem naší další recenze bude nový setový objektiv pro Micro Four Thirds fotoaparáty Panasonic. Má klasický rozsah 14-42mm při světelnosti F3,5-5,6, tentokrát ale s mnohem menšími rozměry.

Reklama

Sférické zkreslení


Fotoaparát Lumix GX7 provádí korekci zkreslení v JPEGu, spousta RAW konvertorů ji provádí automaticky také. Na nejširší ohniskové vzdálenosti tak objektiv vykazuje menší sférické zkreslení +1,1 %. Bez korekce (např. v RAW konvertoru RAW Therapee) je zkreslení mnohem výraznější s hodnotou +5,1 %. Navíc také dochází k ořezu snímku, oněch výsledných 16 megapixelů je tvořeno ze zhruba 14,5 megapixelů. Ty se pak zkorigují a natáhnou. Na nejdelší ohniskové vzdálenosti je pak vidět mírné poduškovité zkreslení -0,8 % v obou případech.

Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.

14mm ohnisko, JPEG, korigovaný RAW


Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


42mm ohnisko, JPEG, korigovaný RAW

Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


14mm ohnisko, nekorigovaný RAW

Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


42mm ohnisko, nekorigovaný RAW

Vinětace


V korigovaném RAWu i JPEGu jsou výsledky vinětace hodně podobné, nekorigovaný RAW jsme nezkoušeli (k tomu se stejně jen tak nedostanete). Vinětace je problém jen u nejširší ohniskové vzdálenosti s nejnižší clonou (až 1,4 EV), kde je změna jasu poněkud náhlá, každé přiclonění tuto situaci zlepšuje. Vada se pak ukazuje i na maximálním zoomu (skoro 0,8 EV), zde je ale změna jasu velmi pozvolná, takže není až tak nápadná. Ve většině ohniskového rozsahu s většinou clon tedy vinětace není problémem.

Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.

Chromatická aberace


V této kapitole se podíváme na úroveň chromatické aberace.

Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


14mm ohnisko, clona F3,5


Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


14mm ohnisko, clona F8


Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


14mm ohnisko, clona F16



Na nejkratší ohniskové vzdálenosti můžete vidět na nižších clonách lehkou chromatickou aberaci v podobě namodralých linií (v JPEGu je aberace zbavena svého barevného ladění, jsou zde bílí duchové).

Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


20mm ohnisko, clona F4,5


Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


20mm ohnisko, clona F11


Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


20mm ohnisko, clona F22



U 20mm ohniskové vzdálenosti se už chromatická aberace nevyskytuje ani u nejnižších clon.

Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


29mm ohnisko, clona F5,4


Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


29mm ohnisko, clona F11


Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


29mm ohnisko, clona F22



Ani u 29mm ohniskové vzdálenosti se nevyskytuje chromatická aberace, zde není objektivu co vytýkat.

Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


42mm ohnisko, clona F5,6


Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


42mm ohnisko, clona F11


Panasonic Lumix G Vario 14-42mm F3.5-5.6 II ASPH.


42mm ohnisko, clona F22



Ani u maximálního zoomu se tato optická vada prakticky nevyskytuje.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama