Zpět na článek

Diskuze: Panasonic uvedl profi kompakt Lumix L10 se 4/3" čipem a fázovým AF

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Choakinek
Choakinek
Level Level
včera 23:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@phman Ten člověk z prvního videa mele úplný nesmysly.
1) Porovnává L10 s kapesními MFT těly. Objektiv z L10 pro MFT neexistuje. Parametrově mnohem lepší F1.7 v celém rozsahu je zároveň obří cihlou, větší a těžší je i F2.8 v celém rozsahu, který navíc na širokém začátku nemá tak dobrou světelnost.
2) Porovnává L10 s kompaktem od Sony se zabudovaným 1" snímačem. Ten je v obrazovém výkonu zcela jiná, horší kategorie.
3) Porovnává L10 s Full Frame CSC bez objektivu. Takový přístroj na rozdíl od L10 nelze používat. Takže na to Full Frame tělo bude muset nasadit něco jako 24-75mm F3.5-5.6. Tyto malé objektivy pro Full Frame mají typicky o něco horší světelnost a jsou v rozsahu ohnisek oříznuté, odpovídající ekvivalent objektivu L10 fakticky neexistuje.

phman
phman
Level Level
dnes 18:29 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Bezva Rozbor (..à la Nerd, Hnidopich, Autista - nehodící se Škrtněte ;) nicméně Na FAKTu, že KAPESNÍ vypadá JINAK to NIC Nemění :)

...tím Spíše u m4/3 :o)

Choakinek
Choakinek
Level Level
dnes 19:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@phman Ano, Lumix L10 není typicky kapesní přístroj, to je pravda. Do kapsy u bundy ho dáte, ale kapsa např. u kalhot, pokud by se tam podařil narvat😊, bude absurdně nafouklá a ztěžklá, to opravdu nemá smysl.

hrksv
hrksv
Level Level
14. 5. 2026 16:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vypadá to na slušný foťák, ale rozhodně to není kompakt, který strčím do kapsy. Za stejnou cenu je mnohem lepší a menší Sony CyberShot DSC-RX100 VII.

Choakinek
Choakinek
Level Level
14. 5. 2026 21:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@hrksv Strčíte ho do kapsy u bundy. Do kapsy u kalhot velmi pravděpodobně nikoliv, to je pravda.

Reklama
tutonda
tutonda
Level Level
14. 5. 2026 05:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Drony, kamery (či fotocentrické systémové fotoaparáty) a takové kompakty jsou asi poslední segmenty, kde dává snímač 4/3 (s jeho zastaralým poměrem 4:3) ještě okrajově smysl. U systémového fotoaparátu pro fotografii už je dnes jasně mimo hru.

Choakinek
Choakinek
Level Level
14. 5. 2026 22:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tutonda Mluvit o nějakém poměru stran jako o zastaralém zní poněkud divně. Třeba já fotím v podstatě pouze do formátu 4:3. Jak měl Panasonic Lumix LX7 takový ten "cool" přepínač poměru stran na objektivu, tak mě jeho přítomnost motivovala fotit do různých poměrů (nicméně také převládal poměr 4:3). Protože můj současný MFT takový přepínač nemá, tak už se držím výhradně právě poměru stran 4:3. Poměr stran 4:3 je praktický při focení na výšku - šířka fotografie pak není tolik úzká.

Jinak máte pravdu. Tradiční výrobci foťáků došli k závěru, že vedle smartphonů je v systémovém fotoaparátu životaschopný výhradně snímač formátu Full Frame a tomuto závěru následně přizpůsobili svou nabídku. Tento závěr s tradičními výrobci foťáků nesdílím z celé řady různých důvodů, ale to pochopitelně na celé věci nezmění vůbec nic.

Naopak v kompaktech je Full Frame snímač poněkud problematický, proto ho má jen "pár" modelů s objektivem, který disponuje jen pevným ohniskem a ve všech ostatních kompaktech jsou zabudované snímače menších velikostí.

tutonda
tutonda
Level Level
15. 5. 2026 17:30 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek vždy když jsem tohle někde napsal, tak se ozve někdo "ale já fotím nejraději třeba do 1:1" :-D ...foťte si do čeho chcete, ale smiřte se s tím, že jste okrajem gausovy křivky a nedává asi moc smysl pro takové lidi dělat extra techniku. Všechny malé snímače mají poměr stran převzatý z dávno nepoužívaných (kruhových) elektronek, kde byl technologicky ideální čtverec, ale to bylo nepraktické, tak se zavedl standard 4:3 který je tomu nejblíže. Při příchodu prvních digitálů měly všechny CRT monitory také tento poměr, takže byl zachován i pro snímače. Z dnešního pohledu jde o překonaný archaický formát vyráběný jen ze setrvačnosti (který bohužel stále používají i telefony, z čehož většina fotografů "roste" když je musejí používat) a to, že jeden z deseti lidí fotí rád do čehokoliv jiného než 3:2 na tom nic nemění.

Poměr stran nejrozšířenějšího formátu pro fotografování (kinofilmu) a tedy i běžných fotografických papírů byl a je už 100 let nejblíže 3:2, stejný poměr mají i další velké fotografické formáty. Oni Vám dnes při vyvolání sice oříznou fotku podle originálního poměru i na jiný, ale 3:2 používají i alba, rámečky a další věci spojené s fotkami, takže Vám tam pak jiný poměr nebude správně pasovat. Je to prostě hlavou proti zdi. Jestli mi dává vedle 3:2 něco ještě smysl, tak je to 1:1 (nejlépe využívá kruhovou plochu vykreslenou objektivem) a používá ho instant.

Ten poměr 4:3 není problém, ale je to škoda, protože už tak malý snímač (jako je MFT a menší) přy vyvolání fotek na papír 3:2 ještě více oříznete. Jsou o tom články, že MFT má CF 2x, ale ve formátu 3:2 je to tuším asi 2,13x nebo tak něco (o ztrátě rozlišení nemluvě). Dají se o tom najít články... Kdyby měl poměr rovnou 3:2 mohl by být větší. Když se totiž 4:3 napasovaný do kruhu vykresleného objektivem nahoře a dole ořízne na 3:2, vzdálí se mu, takže pokud by měl rovnou poměr 3:2 mohla by se úhlopříčka zvětšit. Je to nevyužitá příležitost a jeden z důvodů úpadku MFT. Ten snímač je malý a má malé rozlišení a ten překonaný poměr stran, který 90% fotografů nutí jej ještě dále ořezávat už je jen posledním hřebíkem do rakve.

Ještě markantnější je to u videa na který se soustředí třeba MFT Panasonic, kde je stále nejčastějším formátem pro amatérské použití 16:9. Tam je ten ořez a tedy zmenšení úhlopříčky snímače 4:3 už opravdu výrazné, ale ve videu záleží i na jiných věcech (třeba na rychlosti vyčítání dat ze snímače), takže ze zmenšení plochy se dají těžit i výhody a tedy zase něco získáte. U fotografie je ale plocha zásadní.

Je to každého věc. Ať si každý fotí čím chce do jakého formátu chce. Z mého pohledu je ale tohle prostě škoda, to je celé.

Choakinek
Choakinek
Level Level
včera 18:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tutonda Ano, vyhovuje mi to. Dlouhé roky jsem fotil jen s kompakty, tak jsem si nejspíš na tento poměr stran zvykl.

Panasonic Lumix GH5S měl snímač s poměrem stran zhruba 3:2. Nevím, proč to měl jen tento model určený výhradně k natáčení videa.

Nevím přesně, jak je to dnes, ale MFT od Panasoniku dlouhé roky natáčely 16:9 4K video 8 Mpx výřezem ze středu, takže formát snímače 4:3 nebyl nijak omezující.

tutonda
tutonda
Level Level
dnes 09:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek já neříkal, že je omezující, ale že jej musíte dále ořezávat (což mi potvrzujete) čímž ztrácíte další světlo z už tak malého snímače.

Choakinek
Choakinek
Level Level
dnes 19:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tutonda Tak ano, pokud se při videu (s poměrem stran 16:9) data vyčítají z celého snímače, tak pochopitelně dojde k většímu ořezu u snímače s poměrem stran 4:3, než s poměrem stran 3:2. U posledních MFT přístrojů se u videa nejspíš data vyčítají z celého snímače, resp. z jeho efektivní 16:9 části. Proto se také divím, proč alespoň MFT určený pro video, tj. řada Lumix GH nemá snímač s poměrem stran 3:2. Měl ho jenom GH5S, ovšem tam ten snímač měl snížené rozlišení (kolem 10 Mpx) a novější modely už mají snímač s poměrem stran 4:3.

Ale toto se mně nijak netýká. Za prvé netočím videa a za druhé mám starší přístroj, který vyčítá data pouze ze středu snímače. Rozlišení snímače je cca 16 Mpx a pro 4K video se používá jen 8 Mpx ze středu snímače. To nijak nesouvisí s poměrem stran, ale s tím, že se rozhodli pro video využít jen 8 Mpx na snímači.

Choakinek
Choakinek
Level Level
13. 5. 2026 23:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak teď mi opravdu spadla čelist.😮
SUPER‼️

phman
phman
Level Level
dnes 22:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek .. pokud Spadla z CENOVKY, Nedivím se ;)

Reklama
Reklama