Seznam kapitol
Přístroj Photon 484 je po celém světě distrubuován pod řadou různých značek, shodou okolností jsme o jedné z nich psali před několika dny jako o aparátu Pentacon Praktica Luxmedia 5008 a co si budeme nalhávat, nemá pověst příliš impozantního kusu. My jsme se blíže podívali na jeho polskou verzi jménem PENTAGRAM Photon 484.
Ještě než se ponoříme do posuzování kvality fotografií, je nutné zdůraznit jeden důležitý fakt - PENTAGRAM Photon 484, který jsme měli v rukou, obsahoval patrně kusovou výrobní vadu objektivu, jež se na fotografiích projevuje jako světlejší kruh uprostřed vpravo. Skutečně nešlo o ušpiněný objektiv a dokonce nezabrala ani známá rada Jamese Bonda: "Protřepat, nemíchat."
Širokoúhlý záběr a Teleobjektiv
Zatímco teleobjektiv nabízí snímky (popisek obrázku se zobrazí po najetí myší...) docela slušné, po 8násobnem ultrazoomovém přiblížení se nám scéna začne jevit poněkud rozostřeně, a to navzdory rychlému času pod 1/500 s.
Makro
Makrorežim Photonu 484 vyžaduje vzdálenost v rozmezí 20 - 50 cm.
Dynamický rozsah a Chromatická aberace
Zatímco nepříliš kontrastní scéna s kocourem je vyvážena velmi slušně a i na kritických místech je stále vidět kresba (oko, větve stromů, bílý kámen - pokud nevěříte, pohrajte si s korekcí gama), jindy bohužel, jak je koneckonců u dnešních běžných CCD zvykem, není dynamický rozsah scény právě dokonalý, konkrétně na dalším snímku s lesem automatika obětovala detaily ve vodě. Když si snímek trochu zvětšíme...
...a přibarvíme, zjistíme, že namátkou v místě s fialovým flekem již není žádná kresba, ale pouze "přepálené" místo.
Co se týče, chromatické aberace, tak ta na fotografiích, které se z 4 Mpix rozlišení běžně dělají, příliš vidět není. Po dramatickém zvětšení ji samozřejmě na kontrastních přechodech najdeme, ovšem málokdo prohlíží fotografie z dovolené pod mikroskopem, že ano...
Citlivosti ISO
Rozsah citlivostí snímače nabízí rozpětí ISO 50 - 400, opět si vezmeme na pomoc lupu a...
...zleva doprava se podíváme na výřezy ze všech obrázků:
Hodnota 50 je samozřejmě nejlepší, u 100 již lze po větším zvětšení pozorovat jakési náznaky nežádoucích věcí navíc, u 200 již šum začíná vadit i při letmém pohledu a u hodnoty 400 je fotografie zatížena více, než bude spousta fotografů ochotna tolerovat, ISO 400 přijde každopádně ke slovu v situacích "zašuměný snímek nebo nic."
Vyvážení bílé
S vyvážením bílé je spojena malá perlička - některé snímky atlasu focené shora aparát aktivně otočil domnívaje se, že je fotím "na stojáka."
Vyvážení bílé není jediným způsobem, jak ovlivnit celkové ladění snímku, u Photonu 484 je k dispozici i sada dobarvovacích efektů, z těch zajímavějších vybíráme ty níže zobrazené, nechybí ale ještě mnoho dalších - Pink, Blue, Red, ... barvících do toho či onoho odstínu.
Rozlišení a Kvalita komprese
Při opakovaném fotografování pro tuto část recenze jsme zjistili, že přístroj měl občas potíže s ostřením, a to i za denního světla a u naprosto normální krajinky, na níž nejsou žádné vyložené fotografické špeky. A co považujeme za nejvíce zarmucující, na tom samém místě bylo vyvážení bílé přespříliš různorodé, očekávali bychom u automatiky trochu stabilnější výsledky a nikoliv ty připomínající generátor náhodných čísel.
Vinětace není pozorovatelná a dobře tomu tak...
Korekce expozice
Proces exponování lze korigovat v obvyklém rozpětí +/- 2,0 EV, výsledek CPU při standardním 0 EV je poměrně slušný.
A na závěr tu máme ještě video ve formátu ASF, jehož délka je 10 s a velikost cca 885 kB.