Recenze Objektivy Zoom Samsung

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

10

Seznam kapitol

1. Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Do dnešního testu jsme si vzali velmi zajímavý 16-50mm objektiv pro CSC Samsungu. Ten potěší především světelností, která začíná na vynikající hodnotě F2,0 a končí na stále výborné hodnotě F2,8. Jaký bude?

Reklama

Nyní se budeme věnovat posouzení kresby uprostřed i v rozích obrazu. Začneme ostřením na krátkou vzdálenost.

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

16mm ohnisko, clona F2


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F2,8

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

16mm ohnisko, clona F4


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F5,6

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

16mm ohnisko, clona F8


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F11

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F22


Středová ostrost je na středních clonách velmi pěkná, rohy jsou však neostré a trpí na hodně výraznou chromatickou aberaci. Jak je vidět na snímcích hran, obraz má tendenci se vytahovat směrem ven.

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

24mm ohnisko, clona F2,5


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


24mm ohnisko, clona F2,8

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

24mm ohnisko, clona F4


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


24mm ohnisko, clona F5,6

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

24mm ohnisko, clona F8


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


24mm ohnisko, clona F11

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


24mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


24mm ohnisko, clona F22


U 24mm ohniskové vzdálenosti je situace v podstatě totožná. Při F11 už vidíte nástup difrakce při použití na 20MPx APS-C senzoru.

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

35mm ohnisko, clona F2,8


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


35mm ohnisko, clona F4

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

35mm ohnisko, clona F5,6


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


35mm ohnisko, clona F8

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

35mm ohnisko, clona F11


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


35mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


35mm ohnisko, clona F22

 


Na 35mm ohniskové vzdálenosti už chromatická aberace trochu klesá, rohy jsou nicméně pořád neostré a ani výrazné přiclonění toto moc nezlepší.

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

50mm ohnisko, clona F2,8


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


50mm ohnisko, clona F4

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

50mm ohnisko, clona F5,6


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


50mm ohnisko, clona F8

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

50mm ohnisko, clona F11


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


50mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


50mm ohnisko, clona F22

 


Ostření na krátkou vzdálenost očividně objektivu nedělá moc dobře. Rohy jsou naprosto neostré a ani na maximální cloně je nelze označit za ostré, navíc se s cloněním zvýrazňuje chromatická aberace.

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

16mm ohnisko, clona F2


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F2,8

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

16mm ohnisko, clona F4


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F5,6

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

16mm ohnisko, clona F8


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F11

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


16mm ohnisko, clona F22


Při ostření na větší vzdálenosti se objektiv projevuje mnohem lépe. Středová ostrost je slušná už při plně otevřené cloně, trocha přiclonění nicméně pomůže. Rohy jsou trochu neostré, od cca F4 jsou už ale docela slušné a nejlepších výsledků dosáhnete při F8. Pak už ostrost kvůli difrakci klesá. Můžete si všimnout chromatické aberace.

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

25mm ohnisko, clona F2,4


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


25mm ohnisko, clona F2,8

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

25mm ohnisko, clona F4


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


25mm ohnisko, clona F5,6

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

25mm ohnisko, clona F8


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


25mm ohnisko, clona F11

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


25mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


25mm ohnisko, clona F22


U 25mm ohniskové vzdálenosti objektiv předvádí ještě lepší výkony. Střed je plně ostrý už při plně otevřené cloně, rohy na tom rovněž nejsou úplně špatně, chromatická aberace je jen mírná. Už při F4 je celoplošná ostrost vynikající a to vydrží objektivu až do F8. Pak už na 20MPx APS-C snímači při 1:1 per pixel pohledu vidíme příchod difrakce.

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

35mm ohnisko, clona F2,8


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


35mm ohnisko, clona F4

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

35mm ohnisko, clona F5,6


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


35mm ohnisko, clona F8

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

35mm ohnisko, clona F11


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


35mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


35mm ohnisko, clona F22

 


I u 35mm ohniskové vzdálenosti je střed v pořádku při nejnižší cloně, rohy jsou ale neostré a vytahované směrem ven. Přiclonění pomáhá, ale slušné rohy čekejte spíše až od F5,6 výše. Každopádně pak dostanete takovou ostrost, kterou vám jen tak nějaký objektiv nenabídne.

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

50mm ohnisko, clona F2,8


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


50mm ohnisko, clona F4

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

50mm ohnisko, clona F5,6


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


50mm ohnisko, clona F8

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS

50mm ohnisko, clona F11


Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


50mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm F2.0-2.8 S ED OIS


50mm ohnisko, clona F22

 


Maximální zoom ukazuje trochu slabší kontrast ve středové oblasti při plně otevřené cloně, ostrost je ale dobrá. Přiclonění udělá snímky znatelně kontrastnějšími. Rohy chtějí trochu clonit. V tomto případě ty horní neměly problém už při F8, spodní chtěly ideálně F11.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama