Recenze Objektivy Zoom Samsung

Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Seznam kapitol

1. Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Předmětem dnešního testu bude malý zoomovací objektiv Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS pro NX mini. Nabízí 3× optický zoom a širokoúhlou 24mm ohniskovou vzdálenost po přepočtu. Pojďme se podívat na jeho výkony.

Reklama

Sférické zkreslení


V JPEGu a RAWu, pokud jej otevřete v nějakém RAW konvertoru, který provádí korekci zkreslení, nebudete mít s touto vadou problém. Na nejširší ohniskové vzdálenosti vás čeká neznatelné poduškovité zkreslení -0,1%, na maximálním zoomu pak mírné až střední poduškovité zkreslení s hodnotou -0,6 %. Pokud RAW otevřete v konvertoru, který korekci neprovádí, na nejširší ohniskové vzdálenosti se setkáte s poměrně výrazným +4,4 % soudkovitým zkreslením. Maximální zoom zůstává na -0,6 %.

Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS

9mm ohnisko (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS

27mm ohnisko (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS

9mm ohnisko (RAW, Camera Raw)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS

27mm ohnisko (RAW, Camera Raw)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


9mm ohnisko (RAW, Raw Therapee)

Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


27mm ohnisko (RAW, Raw Therapee)

Vinětace


Při plně otevřené cloně dosahuje vinětace (ztmavení rohů) hodnoty až přes 0,9 EV, ale změna je spíše pozvolná, a tak to na snímcích není nějak výrazněji vidět. S přicloněním se tato vada snižuje zejména na širších ohniskových vzdálenostech. V RAWu má zhruba podobné hodnoty jako v JPEGu, obvykle dokonce lehce nižší.

Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS

Chromatická aberace


Nebude chybět ani kapitola, která se věnuje problematice chromatické aberace.

Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


9mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


9mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


9mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


9mm ohnisko, clona F8 (RAW)



V RAWu je vidět lehce barevné hrany, JPEG tyto mírné vady v podstatě eliminuje. Slušná práce.

Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


13mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


13mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


13mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


13mm ohnisko, clona F8 (RAW)



U 13mm ohniskové vzdálenosti je to podobné. RAW ukazuje mírnou chromatickou aberaci, v JPEGu pak zbude jen mírně namodralý nádech. Po přiclonění je aberace v JPEGu trochu patrnější.

Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


18mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


18mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


18mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Ani u 18mm ohniskové vzdálenosti nejsou nějaké výraznější problémy. RAWy ukazují lehce světlejší a mírně namodralé kontury, ale JPEGy jsou v podstatě bez potíží.

Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


27mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


27mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


27mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Samsung NX-M 9-27mm F3.5-5.6 OIS


27mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Na maximálním zoomu je situace opět stejná. RAW je jen lehce vybledlý a namodralý, JPEG pak vše krásně opravuje.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama