Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

12

Seznam kapitol

1. Sony DT 16-50mm F2.8 SSM 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Dnes se podíváme na zoomovací objektiv Sony DT 16-50mm F2.8 SSM. Ten nabídne široký úhel záběru a konstantní světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu. Příjemný je i tichý autofokus SSM. Jak si povede v náročném testu?

Reklama

Sférické zkreslení


Pokud máte vypnutou korekci zkreslení objektivu (lze vypnout ve fotoaparátu, případně bez korekce je i záznam v RAWu), pak se připravte na hodně silné soudkovité zkreslení na širokém ohnisku (+4,3 %). S korekcí ve fotoaparátu SLT-A77 se dostanete na velmi pěkných +0,4 %. Na nejdelším ohnisku jsou linie rovné tak či tak a zkreslení se pohybuje někde mezi +0,0 % až +0,1 %.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16mm ohnisko, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50mm ohnisko, s korekcí

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16mm ohnisko, bez korekce

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50mm ohnisko, bez korekce

Vinětace


Vinětace je další optickou chybou, která může být korigována přímo fotoaparátem. Pokud ji vypnete, pak se na cloně F2,8 připravte na velmi silnou vinětaci, a to na hodnoty cca 1,3 až 1,7 EV, což je opravdu mnoho. S korekcí se dostanete na zhruba 0,6 EV až 1,1 EV. Změna je pozvolná, takže to na snímku není až tak dramaticky vidět. Již s přicloněním na F5,6 tato chyba klesá na 0,4 až 0,8 EV, a to bez i s korekcí. Maximální přiclonění už moc nepomůže, klesne to asi o dalších 0,2 EV.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

Chromatická aberace


Podíváme se také na úroveň chromatické aberace. i zde je možné zapnout automatickou korekci.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F2,8, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F2,8, bez korekce


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F8, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F8, bez korekce


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F22, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F22, bez korekce



Na nejširším ohnisku vidíte, že v celém ohniskovém rozsahu trpí na střední chromatickou aberaci nehledě na clonu. S korekcí chromatické aberace tato chyba v podstatě neexistuje, snad jen na nejnižší cloně jsou některé hrany trochu namodralé.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (36)mm ohnisko, clona F2,8, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (36)mm ohnisko, clona F2,8, bez korekce


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (36)mm ohnisko, clona F8, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (36)mm ohnisko, clona F8, bez korekce


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (36)mm ohnisko, clona F22, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (36)mm ohnisko, clona F22, bez korekce



V podstatě totéž se týká 24 (36)mm ohniska. Zde je zajímavé, že aberace s přicloněním dokonce roste. Každopádně v JPEGu s korekcí není po chybě skoro ani památky.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F2,8, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F2,8, bez korekce


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F8, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F8, bez korekce


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F22, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F22, bez korekce



U 35 (52)mm ohniska je opět zajímavé, že na nízké cloně je tato chyba minimální a s přicloněním pomaličku roste. V JPEGu tato chyba v podstatě neexistuje.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F2,8, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F2,8, bez korekce


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F8, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F8, bez korekce


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F22, s korekcí


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F22, bez korekce



Na nejdelším ohnisku je objektiv bez problémů a chromatická aberace zde není přítomna.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama