Seznam kapitol
Dnes se podíváme na zoomovací objektiv Sony DT 16-50mm F2.8 SSM. Ten nabídne široký úhel záběru a konstantní světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu. Příjemný je i tichý autofokus SSM. Jak si povede v náročném testu?
Protože objektiv nabízí korekci zkreslení, najdete v tomto testu jak výřezy z korigovaného JPEGu, tak i z nekorigovaného RAWu.
16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí) |
|
|
|
Středová ostrost je pěkná, od F11 se objevuje lehká difrakce (tady to závisí na rozlišení snímacího čipu, přesněji tedy jeho pixelové hustotě, na 16MPx čipu se projeví později). Rohová ostrost je slabá, s přicloněním se postupně zlepšuje. V RAWu nebo JPEGu bez korekce ale čekejte na chromatickou aberaci.
24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí) |
|
|
|
Na 24 (35)mm ohnisku je to se středovou ostrostí podobné, ta je dobrá, od F11 postupně klesá. Rohy jsou poněkud zvláštní, v podstatě jsou ostré a část je posunutá směrem ven. Zde je dobré se pohybovat okolo clony F8. Chromatická aberace je bez korekce trochu patrná.
35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí) |
|
|
|
Na 35mm ohnisku jsou výsledky opět o něco lepší, na nižších clonách je vidět vinětaci a neostré rohy, ty se ale začínají s přicloněním zaostřovat. Chromatická aberace je opět o něco slabší.
50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí) |
|
|
|
Nejdelší ohnisko má dobrý nejen střed, ale docela dobré jsou i rohy. Nejsou sice plně ostré, ale je to lepší než širší ohniska. Podíváme se také na podobné ukázky v reálných scénách při ostření na větší vzdálenosti.
16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí) |
|
16 (24)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí) |
|
|
|
Rohy jsou poněkud neostré, bez korekce mají i silnou chromatickou aberaci. S přicloněním se některé rohy trochu zlepšují, většinou jsou ale s jakýmisi duchy (ostrá část plus duch vytažený směrem ven).
24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí) |
|
24 (35)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí) |
|
|
|
Středová ostrost je slušná, rohy jsou ale docela neostré, přiclonění pomáhá jen trochu. Bez korekce zde opět vidíte docela silnou chromatickou aberaci.
35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí) |
|
35 (52)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí) |
|
|
|
Uprostřed je ostrost dobrá, rohy bohužel nejsou ideální, s vyšší clonou se trochu zaostřují. U obrázků bez korekcí je znovu vidět chromatickou aberaci.
50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí) |
|
50 (75)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí) |
|
|
|
Nejlepší výsledky jsou patrné na nejdelším ohnisku, kde jsou velmi pěkné snímky i při plně otevřené cloně. Rohy jsou poměrně ostré a aberace konečně zmizela i z nekorigovaných snímků.