Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

12

Seznam kapitol

1. Sony DT 16-50mm F2.8 SSM 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Dnes se podíváme na zoomovací objektiv Sony DT 16-50mm F2.8 SSM. Ten nabídne široký úhel záběru a konstantní světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu. Příjemný je i tichý autofokus SSM. Jak si povede v náročném testu?

Reklama

Protože objektiv nabízí korekci zkreslení, najdete v tomto testu jak výřezy z korigovaného JPEGu, tak i z nekorigovaného RAWu.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)


Středová ostrost je pěkná, od F11 se objevuje lehká difrakce (tady to závisí na rozlišení snímacího čipu, přesněji tedy jeho pixelové hustotě, na 16MPx čipu se projeví později). Rohová ostrost je slabá, s přicloněním se postupně zlepšuje. V RAWu nebo JPEGu bez korekce ale čekejte na chromatickou aberaci.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)


Na 24 (35)mm ohnisku je to se středovou ostrostí podobné, ta je dobrá, od F11 postupně klesá. Rohy jsou poněkud zvláštní, v podstatě jsou ostré a část je posunutá směrem ven. Zde je dobré se pohybovat okolo clony F8. Chromatická aberace je bez korekce trochu patrná.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)


Na 35mm ohnisku jsou výsledky opět o něco lepší, na nižších clonách je vidět vinětaci a neostré rohy, ty se ale začínají s přicloněním zaostřovat. Chromatická aberace je opět o něco slabší.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)


Nejdelší ohnisko má dobrý nejen střed, ale docela dobré jsou i rohy. Nejsou sice plně ostré, ale je to lepší než širší ohniska. Podíváme se také na podobné ukázky v reálných scénách při ostření na větší vzdálenosti.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

16 (24)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


16 (24)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)


Rohy jsou poněkud neostré, bez korekce mají i silnou chromatickou aberaci. S přicloněním se některé rohy trochu zlepšují, většinou jsou ale s jakýmisi duchy (ostrá část plus duch vytažený směrem ven).

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

24 (35)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


24 (35)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)


Středová ostrost je slušná, rohy jsou ale docela neostré, přiclonění pomáhá jen trochu. Bez korekce zde opět vidíte docela silnou chromatickou aberaci.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

35 (52)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


35 (52)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)


Uprostřed je ostrost dobrá, rohy bohužel nejsou ideální, s vyšší clonou se trochu zaostřují. U obrázků bez korekcí je znovu vidět chromatickou aberaci.

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F2,8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F4 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F8 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F8 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F11 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM

50 (75)mm ohnisko, clona F16 (s korekcí)


Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F16 (bez korekce)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)

Sony DT 16-50mm F2.8 SSM


50 (75)mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)


Nejlepší výsledky jsou patrné na nejdelším ohnisku, kde jsou velmi pěkné snímky i při plně otevřené cloně. Rohy jsou poměrně ostré a aberace konečně zmizela i z nekorigovaných snímků.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama