Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G) | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

38

Seznam kapitol

1. Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G) 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Pokud máte fotoaparát Sony s bajonetem E a hledáte zajímavý zoomovací objektiv pro běžné použití, patrně budete zvažovat Sony 18-105mm F4 OSS. Má příjemný zoom, konstantní světelnost F4 a elektronický zoom. Jaký bude?

Reklama

Sférické zkreslení


Sony si je vědomo silného zkreslení objektivu, a tak fotoaparát Sony A6300 ani u tohoto objektivu neumožňuje vypnout korekci zkreslení (u jiných to je možné). Ve JPEGu i RAWu otevřeném v konvertoru, který je schopen provést vložené korekce, je sférické zkreslení při minimálním zoomu jen 0,6 %. Je zajímavé, že bez korekcí je kreslení ještě trochu menší (+0,3 %), tam jsou ale linie v rozích více zvlněné (obloučků je více).

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)

18mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)

105mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


18mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


105mm ohnisko (nekorigovaný RAW)



U maximálního zoomu se setkáte s mírným sférickým zkreslení s hodnotou +0,9 %, nicméně ve skutečnosti objektiv trpí na extrémní poduškovité zkreslení s hodnotou -5,1 %. Abyste si toto ale všimli, museli byste mít starší fotoaparát Sony, který neprovádí korekce, případně otevřít RAW v konvertoru, který tyto vložené korekce nezpracovává (např. Raw Therapee).


Vinětace


Tmavé rohy jsou také docela problém, při plně otevřené cloně se i po korekcích můžete "těšit" na zhruba 1,3 EV. Přiclonění lehce pomůže, ale pořád budete někde kolem 0,7 až 0,8 EV.

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)

Chromatická aberace


V této kapitole se podíváme na problematiku chromatické aberace. Jde o barevné kontury na výrazných kontrastních hranách.

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


18mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


18mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


18mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


18mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


18mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


18mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U nejkratší ohniskové vzdálenosti jsou barevné změny na hranách viditelné spíše u nižších clon. S přicloněním se barevné změny mění spíše na jasové.

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


27mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


27mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


27mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


27mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


27mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


27mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 27mm ohniskové vzdálenosti chromatická aberace sílí, při plně otevřené cloně je modré barvy docela dost. Clonění pak aberaci uklidňuje, opět přechází spíše do jasových změn a chytá fialový nádech.

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


43mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


43mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


43mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


43mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


43mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


43mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Chromatická aberace se vyskytuje také u ohniskových vzdáleností kolem 40 mm. Clonění mění modrofialové odstíny na fialové a zelené.

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


71mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


71mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


71mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


71mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


71mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


71mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Kolem 70mm ohniskové vzdálenosti je situace o něco lepší, barvy se nemění. Na druhou stranu tady to kazí rohová neostrost.

Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


105mm ohnisko, clona F4 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


105mm ohnisko, clona F4 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


105mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


105mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


105mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS (SELP18105G)


105mm ohnisko, clona F16 (RAW)



Na maximálním zoomu se chromatická aberace opět vrací v plné síle. Tato optická vada je docela problémem.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama