Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS) | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

12

Seznam kapitol

1. Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS) 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Dnešní recenzi budeme věnovat základnímu setovému objektivu pro systém Sony NEX. Jde o 18-55mm verzi se standardní světelností F3,5-5,6 s optickou stabilizací. Pyšní se lesklým kovovým povrchem a slibuje dobré výkony u videa.

Reklama

Zajímavé bude sledovat i úroveň kresby. Začneme ostřením na krátkou vzdálenost.

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

18mm ohnisko, clona F3,5


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


18mm ohnisko, clona F4

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

18mm ohnisko, clona F5,6


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


18mm ohnisko, clona F8

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

18mm ohnisko, clona F11


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


18mm ohnisko, clona F16

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


18mm ohnisko, clona F22

 


Objektiv má na nejširším ohnisku vskutku velmi zvláštní charakter. Na snímcích vidíte, že jsou rohy ostré, nicméně praxe vypadá trochu jinak, než by bylo možné odvodit z těchto obrázků. Skutečnost je taková, že ostrost postupně klesá, kousek od rohů je už opravdu velmi špatná, ale samotné růžky překvapivě získávají mnohem vyšší ostrost.

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)



ukázky výřezu pravé spodní poloviny snímku (vlevo nahoře je vlastně střed snímku, vpravo dole je pravý dolní roh původního snímku)



Sami vidíte, že ostrá je jen malá centrální část fotografie a pak, překvapivě, rohy. Pokračujeme středním 24mm ohniskem.

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

24mm ohnisko, clona F4


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


24mm ohnisko, clona F5,6

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

24mm ohnisko, clona F8


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


24mm ohnisko, clona F11

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


24mm ohnisko, clona F16

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


24mm ohnisko, clona F25


Na nižších clonách si můžete všimnout lehké rohové neostrosti a střední chromatické aberace. S přicloněním se ostrost zlepšuje a aberace poněkud mizí, ale vše se spraví v momentě, kdy se už zase celý snímek maže difrakcí.

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

36mm ohnisko, clona F4,5


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


36mm ohnisko, clona F5,6

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

36mm ohnisko, clona F8


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


36mm ohnisko, clona F11

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


36mm ohnisko, clona F16

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


36mm ohnisko, clona F29


Ohnisko 36 milimetrů sice vykazuje také rohovou neostrost, ale není až tak výrazná. Mnohem horší je to s chromatickou aberací, která je silná a dost viditelná. Na kácení linií si také můžete všimnout velmi silného poduškovitého zkreslení.

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

55mm ohnisko, clona F5,6


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


55mm ohnisko, clona F8

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

55mm ohnisko, clona F11


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


55mm ohnisko, clona F16

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


55mm ohnisko, clona F22

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


55mm ohnisko, clona F32


Pouze nejdelší ohnisko je bez chromatické aberace. Rohy jsou opět trošku neostré, ale viděl jsem v tomto i mnohem horší objektivy. Od clony F11 jsou výsledky slušné, výše ale pomalu nastupuje difrakce. Totéž vyzkoušíme při ostření na větší vzdálenosti.

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

18mm ohnisko, clona F3,5


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


18mm ohnisko, clona F4

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

18mm ohnisko, clona F5,6


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


18mm ohnisko, clona F8

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

18mm ohnisko, clona F11


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


18mm ohnisko, clona F16

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


18mm ohnisko, clona F22

 


Středová ostrost je nejlepší zhruba u clony F5,6. S rohy je to horší, zejména u těch spodních. Naopak horní jsou docela dobré i při otevřené cloně.

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

25mm ohnisko, clona F4


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


25mm ohnisko, clona F5,6

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

25mm ohnisko, clona F8


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


25mm ohnisko, clona F11

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


25mm ohnisko, clona F16

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


25mm ohnisko, clona F25


Středová ostrost je v pořádku, rohy jsou neostré téměř na všech clonách, nicméně od zhruba F8 jsou přijatelné.

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

35mm ohnisko, clona F4,5


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


35mm ohnisko, clona F5,6

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

35mm ohnisko, clona F8


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


35mm ohnisko, clona F11

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


35mm ohnisko, clona F16

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


35mm ohnisko, clona F29


I na těchto snímcích je vidět, že středová ostrost je mnohem vyšší než ta rohová. Rohy totiž nejsou dostatečně ostré na žádné cloně. U F11 lze vidět lehký nástup difrakce.

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

55mm ohnisko, clona F5,6


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


55mm ohnisko, clona F8

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)

55mm ohnisko, clona F11


Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


55mm ohnisko, clona F16

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


55mm ohnisko, clona F22

Sony SEL-1855 (E 3.5-5.6/18-55 OSS)


55mm ohnisko, clona F32


Nejdelší ohnisko jde objektivu asi nejlépe. Ačkoli ani zde nejsou všechny rohy právě ostré, dobrá je alespoň hranová ostrost. Při cloně okolo F8 je kresba solidní.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama