Recenze Objektivy Pancake Sony

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS) | Kapitola 2

Milan Šurkala

Milan Šurkala

21

Seznam kapitol

1. Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS) 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Součástí setu fotoaparátu Sony NEX-6 se stal nový powerzoom objektiv Sony E 16-50mm 3.5-5.6 OSS. Nabídne malé rozměry ve stylu pancake objektivů, elektronické zoomování a širokoúhlejší záběr daný 24mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.

Reklama

Autofokus, ostření

Spolu s fotoaparátem Sony NEX-6 se můžete "těšit" na fázové ostření, které je v této dvojici k dispozici. Bohužel, není vše zlato, co se třpytí. Ostření není v běžných podmínkách o nic rychlejší (občas ano, občas zbytečně přeostřuje), dobré je však průběžné doostřování. Stinnou stránkou této kombinace je také méně spolehlivé ostření. V noci má občas problémy zaostřit a při makru na nejdelší ohniskové vzdálenosti trpí z nějakého zvláštního důvodu na back focus (asi o 7 milimetrů). U NEXů s výhradně kontrastním ostřením se tento objektiv pravděpodobně chová o něco lépe, což jde u NEX-6 vyzkoušet při přiclonění na F7,1 a výše (fázové ostření nelze přímo vypnout). Tam se sice rychlost nezvyšuje, ale už ostří přesně.

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)


Ostřící vzdálenosti jsou roztodivné. Od přední čočky začínáte na 18 centimetrech, v polovině ohniskové vzdálenosti se dostanete na 11 centimetrů (cca 0,4× přepočtené zvětšení), poté to naopak roste až ke 20 centimetrům a zvětšení se v podstatě už výrazně nemění. Na makro tak objektiv není moc dobrý.

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)

Focení makra


Tady vidíte jen průměrné makro, jak je ve třídě CSC setových objektivů obvyklé.

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)



expoziční čas 1/80 s, clona F7,1, citlivost ISO 2500, ohnisko 50 (75) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Světelnost a clona


Objektiv má standardní světelnost F3,5 až F5,6. Vzhledem k tomu, že je trochu širokoúhlejší, celý rozsah je posunut do trochu kratších ohniskových vzdáleností a na stejných ohniskových vzdálenostech je tak světelnost trochu horší, v průměru zhruba o 1/3 EV. Irisová clona má 7 lamel, maximem je F22 až F36 dle zoomu.

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)

Bokeh


Vyzkoušíme kvalitu rozmazání obrazu. Je jasné, že při relativně krátkých ohniskových vzdálenostech a nepříliš dobré světelnosti se pozadí moc nemaže, ale to rozhodně neznamená, že by tohoto efektu nešlo vůbec dosáhnout. Zejména u makra s tím není problém.

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)



expoziční čas 1,3 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení



Docela příjemné překvapení. I přes menší rozmazání je tento efekt jemný a plynulý. Odlesky jsou kulaté a docela plné. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)



expoziční čas 2,5 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění se situace jen trochu zhoršuje, tvary odlesků lehce ztrácejí pravidelný kulatý tvar, ale stále jde o dobrý výsledek.


Stabilizace


Testovaný 16-50mm objektiv má optickou stabilizaci obrazu. Test proběhl s expozičním časem 1/8 sekundy, přepočtenou ohniskovou vzdáleností 75 mm na vzdálenost cca 2 metry. Testovaný účinek byl na 3,3 EV.

Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)


bez stabilizace


Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)


se stabilizací


Sony SEL-P1650 (E 16-50mm 3.5-5.6/PZ OSS)


se stativem



Účinek je jen průměrný, zde bych se na ni moc nespoléhal (počítal bych tak se 2 EV, více raději ne).


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama