Recenze Objektivy Zoom Tamron

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

4

Seznam kapitol

1. Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Dnes se podíváme na ultrazoomový objektiv pro zrcadlovky. Půjde o Tamron 16-300mm F3,5-6,3 s téměř 19× optickým zoomem. Výrobce navíc slibuje slušné zvětšení a použití pro méně náročné makro.

Reklama

Sférické zkreslení


Na nejširší ohniskové vzdálenosti trpí objektiv na docela viditelné sférické zkreslení s hodnotou +4,2 %. Naopak na maximálním zoomu si lze všimnout poduškovitého zkreslení s hodnotou -0,9 %.

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


16mm ohnisková vzdálenost

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


300mm ohnisková vzdálenost

Vinětace


Zejména na nejširší ohniskové vzdálenosti je vinětace dost patrná, dosahuje téměř 2 EV! S přizoomováním rychle klesá a objevuje se znovu až u delších ohniskových vzdáleností. Je dost náhlá, takže si ji můžete všimnout. Přiclonění tuto vadu v obou extrémech výrazně snižuje.

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro

Chromatická aberace


V protisvětle bude zajímavé pozorovat problematiku chromatické aberace. Přeci jen má objektiv obrovský optický zoom a je pravděpodobné, že si to může vyžádat kompromisy např. ve zvládání aberace.

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


16mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


16mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


16mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


16mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


16mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


16mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



Samotný objektiv docela dost trpí na chromatickou aberaci. Jak je ale vidět, Nikon D7200 se dost dobře činí a velmi účinně tuto vadu v JPEGu potlačuje.

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


31mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


31mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


31mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


31mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


31mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


31mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



U 31mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace slabší, nicméně stále přítomná.

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


58mm ohnisková vzdálenost, clona F5 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


58mm ohnisková vzdálenost, clona F5 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


58mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


58mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


58mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


58mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



Při 58mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace hodně výrazná při nízkých clonách, nicméně s cloněním poněkud mizí.

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


125mm ohnisková vzdálenost, clona F6 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


125mm ohnisková vzdálenost, clona F6 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


125mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


125mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


125mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


125mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



125mm ohnisková vzdálenost ale ukazuje, že chromatická aberace dokáže být hodně zapeklitý problém. V RAWu je opravdu velmi výrazná. JPEGy jsou trochu lepší, ale pořád je aberace hodně viditelná.

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


210mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


210mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


210mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


210mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti se situace ještě zhoršuje. Toto opravdu není dobré.

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


300mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


300mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (RAW)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


300mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)


Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro


300mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



Při maximálním zoomu je to nejhorší, to je už chromatická aberace opravdu všude. Jde to dokonce tak daleko, že je dobře viditelná i v hledáčku(!).


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama