Recenze Objektivy Zoom

Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6 | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

4

Seznam kapitol

1. Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba objektivu v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

K novému fotoaparátu Yi M1 se jako základní setový objektiv se zoomem dodává Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6. Dnešní recenze se podívá, jak dobrý je tento objektiv po fotografické stránce a zda bude mezi "seťáky" nadprůměrný nebo nikoli.

Reklama

Sférické zkreslení

Na nejširší ohniskové vzdálenosti je soudkovité zkreslení objektivu dost silné s hodnotou +4,7 %. Na maximálním zoomu pak počítejte s mírným poduškovitým zkreslením s -0,4 %.

Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


12mm ohnisko

Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


40mm ohnisko

Vinětace

Ztmavení rohů umí být problém na nejširší ohniskové vzdálenosti při plně otevřené cloně, nicméně s přicloněním toto ztmavení klesá. Stejně tak se vinětace snižuje se zazoomováním.

Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6

Chromatická aberace

Nezapomeneme se podívat ani na chromatickou aberaci. To je vada vyznačující se barevnými konturami u kontrastních hran (většinou v protisvětle).

Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


12mm ohnisko, clona F3,5


Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


12mm ohnisko, clona F8


Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


12mm ohnisko, clona F16


Na nejširší ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace výrazná prakticky na všech clonách. Je však nutno žíci, že má docela příjemný charakter, díky kterému se dá snadno potlačit v editorech a nezbude po ní ani památka.

Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


18mm ohnisko, clona F4,5


Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


18mm ohnisko, clona F8


Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


18mm ohnisko, clona F16


Na 18mm ohniskové vzdálenosti už začíná chytat méně příjemný charakter, kde se aberace přelévá do tmavých ploch a vznikají tak fialové oblasti.

Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


30mm ohnisko, clona F5,6


Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


30mm ohnisko, clona F11


Na 30mm ohniskové vzdálenosti se vrací charakter aberace, která vytváří jen kontury a neovlivňuje tmavší plochy.

Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


40mm ohnisko, clona F5,6


Xiaoyi 12-40mm 1:3.5-5.6


40mm ohnisko, clona F11


Na maximálním zoomu je aberace stále trochu patrná. Jako u většiny ohniskového rozsahu, i zde se dá do značné míry softwarově potlačit v editoru.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama