Měl jsem půjčený EX1 a dost se mi líbil jak zpracováním (jak normálně výklopné displeje moc nemusím, tak tenhle se mi zalíbil), tak ovládáním (moc se mi líbí nápad druhého kolečka s výběrem způsobu snímání). Trochu mi vadilo, že jako jediný ve své kategorii nenabízel HD video (full HD nepotřebuju - některé starší PC ho stejně nestíhají přehrávat a stejně mám monitor s rozlišením 1280 x 800 px, takže více netřeba), a druhá věc že měl o něco horší kvalitu snímků oproti třeba S95. Možná byly ještě nbějaké drobné mouchy, ale už nic dalšího, kvůli čeho bych si jej nekoupil. Takže pokud EX2 bude ve výše zmíněném lepší, jako že to vypadá, že bude, tak to bude super stroj. Mimochodem jsem měl půjčený i NX200 a příjemně mě překvapil výbornou ergonomií, zkrátka mi osobně skvěle sedl do ruky, i ovládání docela dobré, takže je vidět, že Samsung asi opravdu naslouchá (až na 20Mpx rozlišení NX200, to mi i po zhlédnutí vlastních fotek přišlo moc).
V Sarajevu jsem byl před třemi lety a doteď mě mrzí, že jsme na to město měli tehdy jen jeden den, byť úplně celý. Taky jsme tam neměli žádný problém s níčím a nikým, jen když jsme fotili na ulici vedoucí od žel. stanice, tak nás zastavil policista a slušně požádal, jestli může vidět fotky, protože tam zřejmě něco ,,tajného" strategického stavěli. Když viděl, že naše zájmy jsou úplně jinde, tak nás zase nechal jít. Možná bych měl k článku jen jednu technickou - ta vyfocená tramvaj opravdu není z modernějších. Jsou to původně amsterdamské vozy z přelomu 70. a 80. let. Starší část vozového parku tramvají z 60. až 70. let, ale také zároveň i tu novější z 90. let tam mimo jiné tvoří naše ČKD vozy nejrůznějších typů a provedení (ikdyž na první pohled možná nověji nevypadají).
Jak vyvést ty lidi z omylu, že víc Mpx není lépe? Osobně jsem před časem sepsal, řekl bych spíše amatérský, článek celkově o výběru fotoaparátu zase pro lajky http://www.mhd-ostrava.cz/?s=vyber_fotoaparatu ale to bylo jen pro úzkou skupinu lidí. Mi je sice celkem jedno, jaký foťák si koupí nějaký pán, kterého neznám, příjde do hypermarketu a vybere si mýdlovou krabičku podle vzhledu. Ale čím méně takových neznalých bude, tím méně těch krabiček by na trhu mělo být a tím větší výběr kvalitnějších přístrojů bychom měli my chtiví ,,velkých pixelů". Řekl bych, že osvětu v tomto by si mohla nějakou reklamní kampaní udělat některá z firem vyrábějících CSC, jenže všechny tyhle firmy zároveň vyrábějí i ,,spoutumegapixelové" kompakty a tím by si je sami odstřelili. Co tedy s tím?
Jak už jsem napsal v diskusi u recenze P7000, ihned jsem si nahrál nový firmware. Úspěšnost ostření vylepšena byla, to ano, ale ne že by byl implementován nějaký sofistikovanější algoritmus ostření, spíše je ostření tak nějak důslednější. Foťák zkrátka ostří prakticky stejným stylem jako dříve, jen když se mu na první ,,projetí" žádané roviny ostrosti zaostření nepodaří, zkusí ostřící rozsah projet podruhé a potřetí a pak už většinou správnou hranu (kontrastní linii) najde. Takže úspěšnost byla zvýšena, ale doba pro zaostření v problémových scénách rovněž a 1 sekunda není výjimkou.
Možná to nepatří tak úplně do článku o samotné technice fotografování, ale přecejen na to někdy neuškodí upozornit: Fotím dopravu (vozidla MHD) a sem tam se objeví nějaký čerstvý, třeba ještě ani ne 15letý šotoušek, a fotí a fotí o 106. Jednoho dne jde zkusit noční fotky, postaví se k zastávce se stativem (či bez) a vyfotí si každý autobus v zastávce a pro jistotu (aby oslepení řidiče ještě pozichroval) i při rozjezdu samozřejmě s bleskem. A tak pokračuje tak dlouho než jej některý řidič příjde vyliskat nebo než zjistí, že jsou ty fotky na nic. A našlo by se jistě více situací, kdy blesk není z etického a bezpečnostního hlediska vhodný nebo by měl být dokonce zakázaný (aniž by focená osoba předem souhlasila).
Mi teda nejde o ta výměnná skla, ale o velký snímač, když potřebuju sem tam vyfotic něco v pohybu ve špatném světle. Kdyby někdo vymyslel ,,kompakt" s 4/3 nebo APS-C s pevným vyjížděcím objektivem, jako u kompaktu (ačkoliv je mi jasné, že by to tělo bylo ještě tak o polovinu větší než P7000), je to to, co bych si představoval. Nechci zasírat diskusi jiným modelem, ale nemůžu Vám poslat SZ, tak se ještě zeptám, co máte proti SX130 (kromě toho, že by mohl mít tak poloviční rozlišení)? Já to myslel jako kapesní kompaktík ještě navíc třeba k nějaké té bezzrcadlovce.
Já s tou pomalostí teda naopak problém mám. Nejde ani tak o nějaké ukládání na kartu, to vůbec, ale pohyb v nastavení a to už zmíněné ostření mi vadí. Vlastně čekám jen až budou peníze a měním. Móžná kdyby P7100 opravdu tyhle pro mě problémy řešil, tak bych bral v úvahu výměnu za něj (určitě si jej půjdu někdy do prodejny vyzkoušet), ale spíše už asi nějaký ten měsíc počkám a začíná se mi líbit něco jako NEX-7, příp. jako kapesní SX130 IS.
Měl jsem teď dva dny půjčený NEX-5 a bohužel se naplnilo to, co jsem si myslel, ačkoliv jsem někde ve skrytu doufal, že to bude přecejen trošku lepší. Samotný foťáček je super, i to ovládání, které se na pohled zdá nic moc, tak jsem si na něj velice rychle zvykl a nemám námitek. Tedy samozřejmě je znát, že NEX-5 je ještě spíše pro ty, co rádi automatiku, ale to neberu jako chybu, ostatně proto přichází sedmička. Momentálně fotím Nikonem P7000, takže jsem zvyklý na velký zoom a praktiky žádné obrazové vady vlivem objektivu. Kratší maximální ohnisko u seťáku NEXu (oproti P7000) jsem chtěl kompenzovat alespoň výřezy z plného rozlišení, to jsem už ale narazil na neostrost a aberaci, takže touto cestou to nepůjde. Neumím si představit, co poleze z NEX-7 při rozlišení 24 Mpx a objektivu, který stačí tak na 8 Mpx. Jediné, co mi dalo negativní facku při znovuvzetí do ruky P7000, tak byla rychlost, kdy NEX byl oproti Nikonu samozřejmě jako blesk. Chtěl bych NEXe hlavně kvůli velkému snímači, protože je paráda, když může člověk za šera přepnout na ISO 1600 a fotka bude jako při 400 u P7000, a taky samozřejmě kvůli té pohotovosti. Jestli ale jediný způsob, jak dostat z tohoto foťáčku pěkné fotky bude použít adaptér a ,,A" objektiv, tak to opravdu z pohledu výsledných nekompaktních rozměrů nemá smysl. P.S. Co je tak zvláštního na hranici 55 mm (přepočteně cca 80), že téměž všechny seťáky končí na tomto ohnisku a dál pokračují až teleobjektivy? Pokud bych něco viděl jako univerzál, tak by to bylo někde mezi 35 a 140 mm (přepočteně), jenžě toto snad žádný objektiv nenabízí.
Já bych to nebral tak kriticky. NEX-5N ano, ten je asi z většiny marketingový tah, ale to už je věc výrobce, ne zdejšího webu. NEX-7 bude jistě minimálně ze začátku předražený, ale myslím, že Sony ví, proč si může tu cenu dovolit nadsadit. Už jen to, že řada NEXů nemá od žádného jiného výrobce jednoznačnou konkurenci. Přímo v těle je hledáček i vyklápěcí blesk, takže nemusím dokupovat žádné serepetičky, které mi pak nevíc budou z těla trčet. 24 Mpx je hodně a asi zbytečně hodně, ale pořád je to nižší pixelová hustota, než já osobně považuju za přehnanou (vzhledem k velikosti snímače) a kdo chce foťák strčit do kapsy, nasadí si pancake objektiv a dostatečný ,,zoom" (úmyslně dávám do uvozovek) si pak provede doma v PC. AVCHD už vidím trochu jinak, to rozhodně nepotřebuju, proto jsem se taky níže ptal, na video v nižším rozlišení, ale tohle už bych nepřisuzoval tomuto foťáčku, ale jen vyrovnání se konkurenci. Tuhle kvalitu videa už dneska umí kde jaký kousek, ikdyž třeba zbytečně. NEX-3 jsem taky zvažoval, ale jak už jsem říkal, jednoznačně jsem zamítl kvůli jediné věci, a sice těm optickým vadám objektivů (nemám chuť všecko fotit do RAWu, a pak všechno upravovat. Takže mě trochu mrzí, že k takovému kousku nevyšly třeba i nové objektivy, ale nechám se překvapit, jak to bude vypadat v reálu.
Tak na recenzi tohohle šikuly se moc těším. Trochu by mi asi vadilo, že nejde (pokud nejde) natáčet video s menším datovým tokem. Přecejen full HD - to jsou gigabyty jen to hvízdne a někdy je třeba trochu šetřit. Dosavadní NEXy jsem zahazoval hlavně kvůli optickým vadám objektivů, které k nim byly, tak jsem zvědav, jak to bude zde.
Taky bych tomu věřil. Mám známého, který prozatím kromě základky není absolventem ničeho, ale jednak má na focení buňky, takže jeho dílo má vždy nápad a zkrátka vypadá profesionálně (a nebude to jen tou dé trojkou, na kterou věřím, že už si i vydělal), a jednak má i tu prořízlou hubu, takže má své umění často kde uplatnit ať už zadarmo nebo za úplatu. A když už jsme u toho, tak jsem si jist, že bude prvním, koho o nafocení té mé svatby požádám.
Když si tuhle diskusi převedu do své situace šotouše, musím v základu souhlasit s Majkklem. Čas od času se zúčastním akcí kroužku přátel MHD nebo si dokonce zorganizujeme vlastní jízdu nějakým vozidlem po Ostravě. Z takových akcí si pak většinou odnesu hromadu fotek podobných s ostatními třeba 30 lidmi, samozřejmě sem tam se povede výjimka, kdy někoho napadne něco vyfotit tak, jak to ještě nikoho nenapadlo a má pak něco ,,lepšího", ale hlavně se účastním kvůli jízdě samotné a taky onomu kolektivu. Výjimečně se vydaří podniknout akci o pěti, šesti lidech, to už je lepší. Když jdu sám, mnohdy je výsledkem něco hezkého, ale mnohdy taky zapomenu, že třeba tohle už někdo zkoušel a nejde to apod. Ten titulek tedy neberte až tak vážně, ale v tomto oboru mám zkušenosti, že je to ideální počet. Už několikrát jsme si s kaámošem vyjeli povozit se a pofotit MHD do jiného města, ba dokonce už do mnoha jiných zemí, a nikdy (skoro nikdy, ponorková nemoc přecejen funguje :D) nebyl problém se dohodnout, při čemž ne příliš kladné zkušenosti jsme měli oba z podobných výletů ve větším poštu lidí. Toto je můj názor a zkušenost.
Osobně na něm na první pohled nevidím nic, co by mělo lákat - možná bude kvalitní objektiv, možná kvalitní zpracování obrazu, ale světelnost na nejkratším ohnisku průměrná, na nejdelším podprůměrná, navíc malý rozsah ohniskových vzdáleností, vyšší pixelová hustota snímače a nejspíše i vyšší cena.
Jo jo, to je ještě ultrazoom z těch lepších časů, kolega si jej taky loni pořídil a je naprosto spokojen. Jen jsem měl za to, že letos už nový sehnat nepůjde.
Když si přijedete do Ostravy, klidně jej půjčím :D. Mohl bych tu vyjmenovat, co konkrétně se mi na kterém z těch foťáků nelíbí... Ale vlastně když nepřikládáte téměř žádnou váhu videu a vyhovuje Vám ovládání G12, není na tom v podstatě tak špatně ani s tou světelností s ohledem na ten zoom a chcete nakonec něco univerzálnějšího na různé scény, tak je ten G12 docela fajn. Sám čekám, co dalšího trh nabídne. Ačkoliv bych kvůli toho ostření rád P7000 vyměnil, nechci se vzdát téměř žádné jeho přednosti, takže si jej zatím nechávám.
Pokud budete opravdu fotit hlavně v interiérech na společenských akcích, díval bych se v PRVÉ řadě na světelnost objektivu, čímž bych taky ihned vyřadil všechny tři Vámi uvažované kandidáty (jinak jsem majitelem P7000, pokud by přesto byly konkrétnější dotazy na tento typ, dělá krásné fotky, ale pro Vámi popisované potřeby bych jej nezvolil, neméně pěkné snímky jistě dělá G12, ale tam jsem se opět nezkamarádil s ovládáním, a FZ45 bych vybral jedině pokud by byl požadavek na velký zoom, kvalitou fotek se myslím nemůže měřit s žádným z ostatních modelů uvedených v tomto příspěvku). Pěkná světelnost je většinou na úkor zoomu, ovšem právě v případě spol. akcí bych se toho vůbec nebál, ostatně sama dodáváte požadavek na širokoúhlejší objektiv. Nabízejí se tedy Panasonic Lumix LX-5, Samsung EX1 a Olympus XZ-1. Osobně bych z různých důvodů, hlavně kvůli sympatičnosti ovládání, šel do LX-5, ačkoliv má tu světelnost z těchto tří nejhorší, nebo bych spíše řekl nejméně dobrou. Ale to už je subjektivní pohled každého, je třeba si foťáky osahat. Měl jsem v ruce XZ-1 a ovládání mi přišlo strašně titěrné, ale klidně Vám vyhovovat může. EX1 má zase výhodu v nižší ceně a výklopném displeji, pokud tedy toto za výhodu považujete. Podle fotek, co jsem viděl minimálně LX-5 a XZ-1 dost odšumují, až by to třeba někomu mohlo vadit, ale pokud Vás začalo a nepřestane bavit hrát si s RAWem (mě to nebaví), není co řešit. Na interiérové akce bych se pak možná poohlédl i po nějakém blesku zasunutelném do sáněk, kterými všechny 3 přístroje disponují, to už sice není na stálé nošení v kabelce, ale pokud předem víte, že budete fotit něco při umělém osvětlení, nebyl by snad zas takový problém si jej dodatečně sbalit (nějaký nejmenší typ).
Pěkný den, tak mám za sebou s P7000 pár dní toho skutečného využívání, které bych od svého fotoaparátu čekal a honí se mi hlavou další myšlenky - chtěl bych se zeptat, jak je na tom G12 s rychlostí a hlavně úspěšností ostření. Ze zdejší recenze G11 nejsem vůbec nadšený, časy stejné nebo horší než u P7000, optické vady větší a navíc ty problémy s SW a kopírováním fotek do PC - tím pro mě RAW jako by tam vůbec nebyl. Proto bych rád věděl, zda se něco z toho u G12 zlepšilo. Bohužel zjišťuju, že je to tak, jak se říká, venku v pohybu a navíc při dlouhém ohnisku se mi stává až příliš často, že nezaostří dobře, takže uvažuji o výměně jednak z tohoto důvodu, a taky by se mi, jak jsem v praxi zjistil, mnohem více hodilo G12kové uspořádání všech ovládacích koleček, hlavně mi u P7000 chybí rychlejší nastavení citlivosti, na kterou má G12 přímo otočný ovladač. Jsem ale na rozpacích, P7000 mi nabízí množství dalších funkcí, se kterými jsem nadmíru spokojen, u G12 by mi rozhodně chyběla možnost dodatečného zpracování RAW přímo ve fotoaparátu - úžasná věc, nejsem člověk, který by si měl zájem hrát s fotkama v PC, proto důležitejší fotku vyfotím do RAWu, a pak si v klidu přímo ve foťáku i v terénu můžu udělat třeba 10 Jpeg kopíí s různým nastavením. Taky o výklopný displej nestojím, dále by mi chybělo těch 60 mm ohniska navíc, rozhodně i ostření a zoom při videu a nakonec i výklopný bles je pro mě super, protože s bleskem fotím tak maximálně 1 % všech svých fotek. Jediné, co by ještě u mě mohlo hrát pro G12 je podání nočních fotografií, které se mi u P7000 až tak moc nelíbí, ale ještě se některý den vydám večer se stativem do města, abych si to ověřil.
Díky všem za postřehy. Jestli to bude tak horké, jak se mi zprvu zdálo, nebo ne, ukáže stejně až dlouhodobější praxe. Jen když už jste u těch Olympů, mám tendenci si aspoň na den půjčit tu vzpomínanou XZ-1 (a nejlíp si na ten den ještě objednat ideální počasí na vyzkoušení všeho :D), tak bych to pak eventuelně přidal do toho mého porovnávání, ikdyž ten má clonová čísla trošku jinde.
Ano, tuhle strategii bych čekal u ,,mýdlových krabiček", které kupujou lidi, kteří neví, co je clona, čas závěrky a ISO. Ale u tzv. profesionálních kompaktů resp. přístrojů pro lidi, kteří problematice rozumí a chtějí rozumět, a že jich snad není tak málo, je to prostě rána pod pas.
Zdravím, tak mám tenhle stroječek od pátku doma. Pokud by se někdo chtěl podívat na fotky P7000 z rukou řekl bych průměrného fotografa, tady http://www.danekf.cz/mhd-ostrava/P7000/ jsem tak provizorně nahrál něco focené do jpegu na kvalitu ,,fine" - vše je přímo z karty bez úprav a s EXIFem. No a mé subjektivní pocity: Všechna možná nastavení jsou dle očekávání výborná, bohužel některá nastavení zbytečně postrádají širší rozsahy hodnot, které by mohly mít, ale stejně jako mi tam ty hodnoty chybí, někdo jiný je třeba vůbec nemusí použít, takže to beru. Jakmile si člověk na ovládání zvykne, velice brzo začne být při nastavování rychlejší než fotoaparát, tak pak některé animace či prodlevy menu zbytečně zdržují, jak je ostatně napsáno i v recenzi. Trošku mám pocit, že ,,lže" displej a na PC pak vypadá vyvážení bíle o něco chladněji. No a ten hlavní, ale bohužel zřejmě obecný povzdech - se svým 6 let starým PowerShotem A510 jsem při ISO 50 a maximálním rozlišení 3 Mpx (které mi málo kdy nestačilo) absolutně neznal pojem digitální šum - kéž by měl tenhle drobeček maximální rozlišení jen 5 nebo 6 Mpx, s těmi deseti tam ten šum prostě je i při ISO 100 a to mi vadí. Popravdě se cítím dost zoufale, když před 6 lety, kdy byly digitály oproti dnešku v kolébce, se dal za 8000 Kč pořídit tak téměř dokonalý stroj jako A510 a dneska si koupím za 12000 Kč něco, co by mělo být oproti němu zázrakem techniky a ono to vlastně vůbec nepodává kvalitnější výsledky - ano kvalitnější než mnohé dnešní kompakty a ultrazoomy, proto jsem si ho taky vybral. Takže výsledek - v rámci kategorie dnešních kompaktů a ultrazoomů jde skutečně o jednu ze špiček. Při pohledu i do historie by to ovšem mohlo být podstatně lepší. Ach jo, proč když chci v dnešní době kvalitu, jakou jsem měl před 5 lety s kompaktem, musím si koupit zrcadlovku nebo ,,nezrcadlovku" s velkým tělem a vyměnitelnými objektivy, které nechci, a obrovským rozlišením, které nepotřebuju, jen abych měl nízkou hustotu bodů na čipu, což je to jediné, co dnešní kompakty postrádají?
Z toho, co mám vyčteno z netu a hlavně vykoukáno z ukázkových fotek z FZ100 bych to řekl trochu jinak: ,,Je kvylita fotografií z FZ100 tak špatná, že musel jít Panasonic s cenou o tolik níže, ačkoliv nabízí větší zoom, full HD a výklopný displej?", já jsem si alespoň pro sebe odpověděl ano, a to definitivně ve chvíli, kdy jsem si zobrazil 1:1 z FZ100 tuto fotku: http://www.letsgodigital.org/images/producten/2590/testrapport/panasonic-dmc-fz100-photo.jpg . Taky jsem o FZ100 uvažoval, vlastně obecně o nějakém ultrazoomu, ale z diskusí jsem se dočetl, že ty, které stály za to už se skoro neprodávají, a mezi novými jsem nic, co by mě obrazovou kvalitou a zároveň dalšími možnostmi uspokojilo. Proto si pravděpodobně pořídím P7000 v jistém kamenném obchodě za 11390 kč.