Recenze Fotoaparáty Zrcadlovky Nikon

Nikon D5200: základ na steroidech | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

60

Seznam kapitol

1. Nikon D5200: základ na steroidech 2. Ostření, expozice, videosekvence, portréty 3. Výdrž baterie, LCD displej 4. Digitální šum 5. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo
6. Noční, standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků (18-55mm objektiv) 8. Galerie ilustračních snímků (24-85mm objektiv) 9. Závěr

Do rukou se nám dostala rovněž nová low-endová zrcadlovka Nikon D5200. Ta zvýšila své rozlišení na 24 megapixelů, přišla ale také s novým systémem měření expozice a AF systémem se 39 ostřícími body. Jaká tedy D5200 vlastně je?

Reklama

Nikon D5200 má nový APS-C snímač s rozlišením 24,71 megapixelů (efektivně 24,1 MPx). Toto není snímač, který známe např. z Nikonu D3200 nebo některých fotoaparátů Sony (NEX-7, SLT-A65 a SLT-A77), jde totiž o čip od Toshiby. My se nyní podíváme, zda je lepší než starší čip od Sony, který má sice dobrý dynamický rozsah, ale docela trpěl na vysoký šum.

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 100 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 100 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 100 je krásně čistá a detailní, RAW je o něco ostřejší.

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 200 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je rovněž čisté a dostatečně detailní. Šum je minimální.

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 400 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 má v RAWu jemný jasový šum, stále je ale pěkně detailní. I JPEGy vypadají stále velmi dobře.

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 800 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 už začíná poněkud šumět. Není to nijak vážné, ale při prohlížení 1:1 si toho lze všimnout. JPEGy jsou odšuměné, ale spolu s tím se ztrácí trochu ostrosti.

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 1600 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 1600 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 1600 do RAWu přináší trochu barevného šumu. Jde vidět, že to už odnáší detaily, JPEGy jsou poněkud neostré. Stále bych to ale považoval za použitelnou citlivost.

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 3200 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 3200 (konverze z RAWu)



S navýšením citlivosti na ISO 3200 dále stoupá barevný šum, JPEG trochu ztrácí saturaci a detaily se mažou. Pro běžné snímky to bude díky vysokému rozlišení použitelné, pro kvalitní snímky bych ale ISO 3200 už nepoužíval.

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 6400 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 situaci dále zhoršuje, vidět je to zejména v JPEGu, kde se ztrácí nejen trochu barevnost, ale detaily jsou neostré a rozmáznuté.

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 12800 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 12800 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 12800 bych zařadil už k těm, které se nedají dobře používat ani nouzově. RAW ukazuje spoustu barevných fleků a některé z nich zůstávají ii v JPEGu. Barevnost a detailnost je velmi špatná.

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 25600 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je už viditelně nadbytečná, na JPEGy ani RAWy se v podstatě nedá koukat. Nyní se podíváme na tyto výřezy po úpravě snímků na standardizované rozlišení 12 megapixelů.

Nikon D5200: základ na steroidech



výřezy ze snímků upravených na 12MPx, JPEG



Po zmenšení na 12 megapixelů se ukazuje, že nový snímač Toshiby rozhodně není žádné ořezávátko. Např. ve srovnání s 16MPx snímačem z nedávno testovaného fotoaparátu Sony NEX-6 mi přijde, že D5200 je na tom o poznání lépe. Zatímco u NEX-6 se při ISO 3200 už JPEGy dost mazaly a ISO 6400 bylo v podstatě už jen patlanicí, tady i ISO 6400 vypadá vcelku použitelně.

Nikon D5200: základ na steroidech



výřezy ze snímků upravených na 12MPx, RAW



I v RAWu se ukazuje, že nový snímač je na tom opravdu velmi dobře. Šum je až do ISO 6400 docela jemný a v rozumném RAW konvertoru dobře potlačitelný. Podíváme se také na zachování detailů u vousů zajíce. Opět začneme nejprve 1:1 zobrazení při plném 24MPx rozlišení.

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 100 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 100 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 200 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 200 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 400 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 400 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 800 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 800 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 1600 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 1600 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 3200 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 6400 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 6400 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 12800 (JPEG)

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 12800 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 25600 (JPEG)

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 25600 (konverze z RAWu)


Do citlivosti ISO 800 je šum téměř neznatelný, ISO 1600 a ISO 3200 pak už trpí na viditelný barevný šum, špatně ale vypadá až ISO 6400 a výše. JPEGy jsou i na nejnižší citlivosti docela viditelně odšuměné a jejich ostrost není ideální. Podíváme se také na výřezy ze snímků zmenšených na standardizovaných 12 megapixelů.

Nikon D5200: základ na steroidech



výřezy ze snímků upravených na 12MPx, JPEG



I zde vidíte, že do citlivosti ISO 800 se šumu v podstatě bát nemusíte, výše už je poněkud viditelný a přijatelné výsledky jsou tak do ISO 3200. Mrkneme na totéž v RAWu.

Nikon D5200: základ na steroidech



výřezy ze snímků upravených na 12MPx, RAW



Tady vypadá i ISO 3200 k světu, samozřejmě to bude chtít trochu potlačit barevný šum. Vyšší citlivosti už mají detaily podstatně horší a ostatně setový objektiv je očividně nezvládá dostatečně ostře vykreslit. Podíváme se také na snímky bílého papíru při různých citlivostech.

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 100 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 100 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 200 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 200 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 400 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 400 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 800 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 800 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 1600 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 1600 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 3200 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 6400 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 6400 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech

ISO 12800 (JPEG)


Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 12800 (konverze z RAWu)

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 25600 (JPEG)

Nikon D5200: základ na steroidech


ISO 25600 (konverze z RAWu)


Barevné flíčky lze vidět téměř na všech citlivostech, nicméně výraznější barevný šum se objevuje až někde mezi ISO 1600 až ISO 3200. Od ISO 6400 včetně je to už dost špatné. JPEGy jsou barevně dobře odšuměné, nejvyšší citlivosti (ISO 6400+) vykazují zelené fleky.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama