Recenze Fotoaparáty Kompakty Olympus

Olympus XZ-1: trefa do černého | Kapitola 6

Milan Šurkala

Milan Šurkala

55

Seznam kapitol

1. Olympus XZ-1: trefa do černého 2. Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy 3. Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk 4. Výbava, výdrž, software a displej 5. Digitální šum
6. Optické vlastnosti objektivu 7. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 8. Noční a standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

Dnes se podíváme na zoubek profi kompaktu Olympus XZ-1, který po letech proseb vrací značku Olympus do této prestižní třídy. S objektivem i.Zuiko Digital s vynikající světelností F1,8-2,5 slibuje nevšední možnosti. Dokáže je naplnit i v praxi?

Reklama

Sférické zkreslení


Na nejširším ohnisku vykazuje fotoaparát středně silné sférické zkreslení, které se zazoomováním mizí a linie se postupně srovnávají.


Olympus XZ-1: trefa do černého


ohnisko 28 mm

Olympus XZ-1: trefa do černého


ohnisko 112 mm

Vinětace


S vinětací budete mít trochu problém jen při plně otevřené cloně, a to na nejširším ohnisku a pak také na nejdelších ohniscích. I mírné přiclonění tuto vadu srazí na nepozorovatelné minimum.


Olympus XZ-1: trefa do černého

Kresba (nejen) v rozích


Dále se podíváme na kresbu objektivu při různých clonách a s různými ohnisky. Začneme s ostřením na kratší vzdálenost.


Olympus XZ-1: trefa do černého

28mm ohnisko, clona F1,8


Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F2

Olympus XZ-1: trefa do černého

28mm ohnisko, clona F2,8


Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F4

Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F5,6

Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F8


Na nižších clonách jsou rohy poněkud neostré, s vyššími clonami se to zlepšuje, ale zase nastupuje lehká difrakce.


Olympus XZ-1: trefa do černého

46mm ohnisko, clona F2


Olympus XZ-1: trefa do černého


46mm ohnisko, clona F2,8

Olympus XZ-1: trefa do černého

46mm ohnisko, clona F4


Olympus XZ-1: trefa do černého


46mm ohnisko, clona F5,6

Olympus XZ-1: trefa do černého


46mm ohnisko, clona F8

 


Na ohnisku 46mm je kresba o něco lepší, při plně otevřené cloně jsou rohy trochu světlejší s menší ostrostí, přiclonění situaci zlepší.


Olympus XZ-1: trefa do černého

77mm ohnisko, clona F2,2


Olympus XZ-1: trefa do černého


77mm ohnisko, clona F2,8

Olympus XZ-1: trefa do černého

77mm ohnisko, clona F4


Olympus XZ-1: trefa do černého


77mm ohnisko, clona F5,6

Olympus XZ-1: trefa do černého


77mm ohnisko, clona F8

 


77mm ohnisko se projevuje opět o trochu lépe. Rohy se zaostřují, i když u nižších clon není ostrost ještě 100%.


Olympus XZ-1: trefa do černého

112mm ohnisko, clona F2,5


Olympus XZ-1: trefa do černého


112mm ohnisko, clona F2,8

Olympus XZ-1: trefa do černého

112mm ohnisko, clona F4


Olympus XZ-1: trefa do černého


112mm ohnisko, clona F5,6

Olympus XZ-1: trefa do černého


112mm ohnisko, clona F8

 


Nejdelší ohnisko má na nejnižších clonách poněkud slabší rohovou ostrost. Jako u všech ohnisek, i zde je obraz dost kvalitní od cca F4.


Olympus XZ-1: trefa do černého

28mm ohnisko, clona F1,8


Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F2

Olympus XZ-1: trefa do černého

28mm ohnisko, clona F2,8


Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F4

Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F5,6

Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F8


Při plně otevřené cloně je kresba velmi slušná, v rozích sice není ideální, ale patří k tomu lepšímu, co kompakty nabízí. Od clony F2,8 je kresba velmi dobrá.


Olympus XZ-1: trefa do černého

50mm ohnisko, clona F2


Olympus XZ-1: trefa do černého


50mm ohnisko, clona F2,8

Olympus XZ-1: trefa do černého

50mm ohnisko, clona F4


Olympus XZ-1: trefa do černého


50mm ohnisko, clona F5,6

Olympus XZ-1: trefa do černého


50mm ohnisko, clona F8

 


Na ohnisku 50mm jsou rohy dobré od clony F4. Na těch nižších jsou rohy trochu horší.


Olympus XZ-1: trefa do černého

77mm ohnisko, clona F2,2


Olympus XZ-1: trefa do černého


77mm ohnisko, clona F2,8

Olympus XZ-1: trefa do černého

77mm ohnisko, clona F4


Olympus XZ-1: trefa do černého


77mm ohnisko, clona F5,6

Olympus XZ-1: trefa do černého


77mm ohnisko, clona F8

 


Naopak na 70mm ohnisku je kresba dobrá už od nejnižší clony. Vyšší clony se pochopitelně projevují v lehké difrakci. Naštěstí není díky malé pixelové hustotě příliš výrazná.


Olympus XZ-1: trefa do černého

112mm ohnisko, clona F2,5


Olympus XZ-1: trefa do černého


112mm ohnisko, clona F2,8

Olympus XZ-1: trefa do černého

112mm ohnisko, clona F4


Olympus XZ-1: trefa do černého


112mm ohnisko, clona F5,6

Olympus XZ-1: trefa do černého


112mm ohnisko, clona F8

 


I na nejdelším ohnisku je kresba slušná prakticky na všech clonách. U těch nejvyšších se opět objevuje jemná difrakce.


Chromatická aberace


V protisvětle se může často vyskytovat chromatická aberace. Jak je na tom objektiv Olympusu XZ-1?


Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F1,8


Olympus XZ-1: trefa do černého


28mm ohnisko, clona F4


Na nejširším ohnisku se vyskytuje aberace na všech clonách. Na těch nižších vytváří jakési bílé závoje, na středních a vyšších jsou pak jasné modročervené kontury.


Olympus XZ-1: trefa do černého


55mm ohnisko, clona F2


Olympus XZ-1: trefa do černého


55mm ohnisko, clona F4


I na 55mm ohnisku dochází na nejnižších clonách k zesvětlování hran. I s jemným přicloněním ale vše mizí a obraz je velmi kvalitní.


Olympus XZ-1: trefa do černého


84mm ohnisko, clona F2,2


Olympus XZ-1: trefa do černého


84mm ohnisko, clona F4


Na 84mm ohnisku se situace opakuje. Rozmývání hran na plně otevřené cloně, velmi dobrý výsledek pak následuje už při mírném přiclonění.


Olympus XZ-1: trefa do černého


112mm ohnisko, clona F2,5


Olympus XZ-1: trefa do černého


112mm ohnisko, clona F4


Totéž se děje na nejdelším ohnisku.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama