Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Panasonic

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

48

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem 2. Ostření, expozice, výdrž, displej, stabilizace 3. Videosekvence 4. Šum
5. Protisvětlo, zoom a multiexpozice 6. Rychlost, noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Panasonic nedávno představil nový fotoaparát Lumix GH6, který byl napjatě očekáván. Zvýšilo se rozlišení 4/3" čipu na více než 25 MPx, dostáváme zde 4K video při 120 fps, většina režimů je v 10bitové hloubce a máme tu především Dynamic Range Boost.

Reklama

Nebude chybět ani pohled na několik snímků při různých citlivostech a studium šumu. Dnes to bude ale trochu delší, neboť fotoaparát disponuje multiexpozicí, která dokáže vytvořit až 100MPx snímky, a to dokonce z ruky. Níže ukázané snímky ale budou foceny ze stativu. JPEGy jsou se staženým odšumováním na -4, RAWy budou převedeny s úplně vypnutým odšumováním pomocí SilkyPix Developer Studio 8 SE (autíčka, bílá plocha) a Camera Raw (zajíc).

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

výřezy z 25MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Od 4/3" čipu nelze čekat zázraky, nicméně ISO 400 je ještě krásně čisté, ISO 800 vypadá stále dost solidně, ISO 1600 je dostatečně použitelné s počínajícím barevným šumem a ISO 3200 už bude chtít poněkud citlivější zásahy. Stále je to ale dostatečné pro většinu snímků. Vyšší citlivosti jsou už ale problém.

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

výřezy ze snímků zmenšených do 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Máme zde snímky zmenšené na 12 MPx pro porovnání mezi recenzemi a zde by se měla projevit výhoda nového čipu (kvůli vyššímu rozlišení by se měl šum v tom menším lépe schovat). Že by se šum nějak dramaticky snížil proti 20MPx čipu (např. v GH5 II), to bych asi neřekl, na druhou stranu vyšší rozlišení šum určitě nezvýšilo.

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

výřezy z 25MPx JPEGů (vlevo standardní, vpravo 100MPx multiexpozice zmenšená na 25 MPx)

Lumix GH6 podporuje také multiexpozici, která vyfotí až 100MPx snímek. Ten je možné uložit jako 100MPx nebo 50MPx JPEG/RAW, současně je možné uložit i 25MPx JPEG/RAW podle toho, zda chcete mít snímek v obrovském rozlišení nebo tom standardním, ale přesto detailnějším. Je dobře vidět, že multiexpozice opravdu přidává výrazně lepší detaily.

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

výřezy z 25MPx RAWů (vlevo standardní, vpravo 100MPx multiexpozice zmenšená na 25 MPx)

Zde je totéž v RAWu. U multiexpozice je vidět mírnější barevný šum a celistvější detaily. Rozhodně je to něco, co trochu vylepšilo výsledek.

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

výřezy z 25MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Do citlivosti ISO 400 je obraz solidní, pak se to postupně zhoršuje. ISO 800 je použitelné, ISO 1600 už docela hraje barevným šumem a JPEGy se začínají více rozmývat. Jako horní rozumnou hranici bych označil asi ISO 3200, výše bych raději nechodil.

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

výřezy ze snímků zmenšených do 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)

Pokud to zmenším do standardizovaných 12 MPx pro srovnání mezi recenzemi, pak to vypadá mnohem lépe a i ISO 1600 a 3200 vypadají koukatelně.

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

výřezy z 25MPx JPEGů (vlevo standardní, vpravo 100MPx multiexpozice zmenšená na 25 MPx)

Lumix GH6 nabídne i již zmíněnou multiexpozici, nicméně na této scéně není rozdíl příliš viditelný. Někde to sedne více, někde méně, zde to trochu vylepšilo celistvost některých linií.

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

výřezy z 25MPx RAWů (vlevo standardní, vpravo 100MPx multiexpozice zmenšená na 25 MPx)

Pokud jde o RAWy, tam by se trochu rozdíly i daly najít, multiexpozice má některé linie trochu celistvější. V zásadě ale žádný významný rozdíl.

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

výřezy z 25MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)

U snímků bílé plochy vidíme, jak se pomalu do snímků vkrádá barevný šum. Více patrný začne být u ISO 1600, dá se zvládat i při ISO 3200, pak už je ho ale poměrně dost.

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

ISO 100, odšumování -5

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

ISO 100, odšumování +0

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

ISO 100, odšumování+5

Lumix GH6 podporuje i nastavení síly odšumování JPEGů (je to jedno z nastavení pro jednotlivé barevné profily vedle ostrosti, kontrastu a dalších). Střední odšumování je docela v pořádku, silnější odšumování je místy docela silné a rozmývá obraz. Osobně jsem spíše zastáncem nějakého toho šumu, pokud jsou tím zachovány detaily (odšumování bych spíše mírně stáhl dolů).

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

ISO 1600, odšumování -5

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

ISO 1600, odšumování +0

Panasonic Lumix GH6: s revolučním snímačem

ISO 1600, odšumování+5

Vliv jde hodně vidět na vyšších citlivostech. Zatímco u těch nižších se odšumování příliš neprojevuje, u ISO 1600 je už střední nastavení dost silné a hodně rozmývá obraz.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama