Recenze Objektivy Pevné ohnisko Panasonic

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6 | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Levnější full frame CSC fotoaparáty společnosti Panasonic dostaly nový setový objektiv. Je jím kompaktnější Lumix S 20-60mm F3.5-5.6 (S-R2060). Nabídne působivou širokoúhlou ohniskovou vzdálenost 20 mm.

Reklama

Sférické a poduškovité zkreslení

V JPEGu i RAWu otevřeném ve většině konvertorů, které automaticky provádí korekce, se nesetkáte s nějak dramatickým zkreslením. Na nejširší ohniskové vzdálenosti je to +1,6 %, což je tak na hranici toho, co může začít být patrné. Na maximálním zoomu je to pak +0,4 %, což si nevšimnete. Bez korekcí (např. přes RAW Therapee) je to ale dost jiné a nejširší úhel záběru vykazuje výrazné soudkovité zkreslení +5,8 %. Naopak na maximálním zoomu je to mírně viditelné -0,6% poduškovité zkreslení (poduškovité bývá obvykle více patrné i při menších absolutních hodnotách).

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

20mm ohnisková vzdálenost (JPEG, korigovaný RAW)

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

60mm ohnisková vzdálenost (JPEG, korigovaný RAW)

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

20mm ohnisková vzdálenost (nekorigovaný RAW)

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

60mm ohnisková vzdálenost (nekorigovaný RAW)

Vinětace

S vinětací si nebudete muset moc lámat hlavu. JPEGy i RAWy otevřené v moderních konvertorech tuto vadu téměř nevykazují a s výjimkou nejširší ohniskové vzdálenosti a minimální clony se vejdete do cca 1/3 EV. Pokud však vypnete korekci vinětace, hodnoty jsou značně odlišné. Při plně otevřené cloně se dostanete na 1,5 až 0,5 EV dle zoomu, při středních a vyšších clonách je to pak okolo 0,7 až 0,4 EV.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

Chromatická aberace

Dále se podíváme na úroveň chromatické aberace. Nepozoroval jsem výraznějších rozdílů mezi JPEGy a RAWy, takže předkládám jen JPEGy. I v Raw Therapee (RAWy bez korekcí) není chromatická aberace výrazná a jsou zde jen jemní duchové, které v podstatě vidíme i zde.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

20mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6


20mm ohnisková vzdálenost, clona F8

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

20mm ohnisková vzdálenost, clona F16

Na nejširší ohniskové vzdálenosti je vidět mírné barevné kontury, ale není to nijak vážné.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

24mm ohnisková vzdálenost, clona F3,8

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6


24mm ohnisková vzdálenost, clona F8

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

24mm ohnisková vzdálenost, clona F16

Ani na 24mm ohniskové vzdálenosti to není vůbec špatné.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

28mm ohnisková vzdálenost, clona F4,1

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6


28mm ohnisková vzdálenost, clona F8

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

28mm ohnisková vzdálenost, clona F16

Také 28mm ohnisková vzdálenost je bez výraznějších barevných kontur.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

36mm ohnisková vzdálenost, clona F4,5

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6


36mm ohnisková vzdálenost, clona F8

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

36mm ohnisková vzdálenost, clona F16

Jdeme dál a ani na 35 mm se to nijak nezhoršuje. Při nižších clonách jen mírné barevné změny.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

60mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6


60mm ohnisková vzdálenost, clona F8

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

60mm ohnisková vzdálenost, clona F16

Končíme na maximálním zoomu a rovněž zde jsem barevných změn na kontrastních hranách. Dobrá práce.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama