Recenze Objektivy Pevné ohnisko Panasonic

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6 | Kapitola 5

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Levnější full frame CSC fotoaparáty společnosti Panasonic dostaly nový setový objektiv. Je jím kompaktnější Lumix S 20-60mm F3.5-5.6 (S-R2060). Nabídne působivou širokoúhlou ohniskovou vzdálenost 20 mm.

Reklama

Protisvětlo

Povídejme se nyní, jak se objektiv chová v protisvětle. Máme tu několik scén, které by to měly demonstrovat.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

expoziční čas 1/100 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 20 mm, klikněte pro zvětšení

Objektiv vytváří několik odlesků, které mohou pro někoho vypadat efektně, někomu mohou vadit. Mají docela zvláštní a výrazný tvar. K dispozici dáváme také snímek v RAW formátu.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

expoziční čas 1/100 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 20 mm, klikněte pro zvětšení

V tomto případě to dopadlo dobře, ve snímku není ani odlesk. S přicloněním se začíná objevovat hvězda kolem zdroje světla. Můžete se podívat na snímek ve formátu RAW.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

expoziční čas 1/80 s, clona F14, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 20 mm, klikněte pro zvětšení

Toto je další snímek, kde je vidět odlesk objektivu. Silnější clonění opět vytváří hvězdu kolem zdroje světla. Také zde je k dispozici RAW.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

expoziční čas 1/200 s, clona F3,9, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 26 mm, klikněte pro zvětšení

Především po troše zoomování se do snímků v protisvětle může vkrádat světelný závoj (v tomto případě i s fialovým nádechem - bez něj by to více připomínalo efektní odlesky objektivů ve filmech).

Optický zoom

Objektiv nabídne jen 3× optický zoom. Jeho rozsah je netradičně posunut do dosti širokých úhlů, takže začíná už na 20 mm.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

expoziční čas 1/60 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 20 mm, klikněte pro zvětšení

Opravdu zde vidíme velmi široký úhel záběru. U 24mm objektivů není vidět panelový dům vlevo a vpravo se pak obvykle končí na horním rohu budov školky. Solidní je i rohová ostrost. Dávám k dispozici snímek ve formátu RAW.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6


expoziční čas 1/60 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 20 mm (bez korekcí), klikněte pro zvětšení

Tento snímek vychází ze stejného RAWu, ale tentokrát byl převeden pomocí Raw Therapee, který neprovádí korekci zkreslení. Trochu jsem jen upravil jas, ať se dá na snímek aspoň trochu koukat. Jak vidíte, obraz je ve skutečnosti ještě více širokoúhlý, jeho soudkovité zkreslení je ale významně korigováno (dobře to je vidět na řadě domů vzadu, kde je poslední dům celý na snímku, zatímco na korigovaném mu chybí polovina horního patra).

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

expoziční čas 1/160 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 60 mm, klikněte pro zvětšení

Vidíte, že maximální zoom vám moc přiblížení nepřinese. V podstatě je to taková trochu delší "padesátka". Obraz je nicméně kvalitní a celoplošně ostrý.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 20 mm, klikněte pro zvětšení

Znovu je vidět velmi širokoúhlý záběr. Kresba je opět slušná po celé ploše.

Panasonic Lumix S 20-60mm F3.5-5.6

expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 60 mm, klikněte pro zvětšení

Maximální zvětšení moc nepřiblíží. Oceňuji slušnou optickou kvalitu po celé ploše.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama