Recenze Objektivy Zoom Tamron Nikon Sigma

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

18

Seznam kapitol

1. Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron 2. Autofokus, ostření, světelnost, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace a ostrost v rozích 4. Kresba v praxi 5. Optický zoom a standardní scéna
6. Protisvětlo, chromatická aberace 7. Galerie ilustračních snímků: objektiv Nikon 18-55 mm 8. Galerie ilustračních snímků: objektiv Sigma 17-70 mm 9. Galerie ilustračních snímků: objektiv Tamron 17-50 mm 10. Závěr

Připravili jsme další zajímavý srovnávací test. Mnoho lidí si dává otázku, zda si vystačí se setovým objektivem, nebo mají koupit nějaký lepší. Dnes proto vyzkoušíme objektivy Nikkor 18-55mm F3,5-5,6 VR, Sigma 17-70mm F2,8-4 OS a Tamron 17-50mm F2,8 VC.

Reklama

Sférické zkreslení

Zajímavé bude také sledovat problém zkreslení. Na širokém ohnisku se často vyskytuje sférické zkreslení, u nejdelších jsou linie většinou rovné, případně je zkreslení poduškovité.

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon 18-55mm F3,5-5,6 VR

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma 17-70mm F2,8-4 OS
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron 17-50mm F2,8 VC

Široké ohnisku u všech objektivů způsobuje sférické zkreslení, které si všimnete. V tomto patří objektivy mezi průměrné.

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon 18-55mm F3,5-5,6 VR

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma 17-70mm F2,8-4 OS
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron 17-50mm F2,8 VC

Na nejdelším ohnisku jsou linie rovné, menší výjimkou je Sigma s velmi lehkým poduškovitým zkreslením.

Vinětace a ostrost v rozích

Na různých ohniscích s různými clonami nyní budeme sledovat ostrost v rozích, chromatickou aberaci i vinětaci. Snímky byly foceny ze vzdálenosti cca 30 až 60 centimetrů (v závislosti na ohnisku). Spodní řádek je tmavší díky mírnému nasvícení seshora. Jde o snímky vyvolané z RAWu bez korekce optických vad. Normální JPEGy i klasicky vyvolané RAWy tedy budou mít vinětaci i aberaci podstatně slabší. Začneme u nejširšího ohniska.

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F3,5

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F2,8
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F2,8

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F4

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F4
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F4

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F5,6

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F5,6
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F5,6

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F8

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F8
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F8

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F11

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F11
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F11

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F16

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F16
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F16

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F22

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F22
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F22

Objektiv Sigma zde opravdu moc nezazářil. Jeho neostrost v rozích je největší, nejvíc také trpí na chromatickou aberaci. Relativně ostrých rohů se dočkáte až na F16. Setový Nikon je na tom o něco lépe. Rohy jsou podstatně ostřejší, zhruba od F5,6 je kresba přijatelná, dobrá až někde kolem F16. Chromatickou aberací trpí také, ale ne až tak výrazně jako Sigma. Tamron na krátkou vzdálenost kreslí dobře až někde kolem clony F11. Středové ostrosti všech objektivů jsou poměrně dobré, všechny rovněž trpí na vinětaci. Následuje 35mm ohnisko.

Nikon nepodporuje clony nižší než F4

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F3,3

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F2,8

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F4

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F4
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F4

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F5,6

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F5,6
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F5,6

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F8

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F8
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F8

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F11

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F11
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F11

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F16

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F16
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F16

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F22

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F22
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F22

I zde jsou výsledky podobné. Tamron jasně kraluje, již od clony F4 má dostatečně ostré rohy a nenachází se zde ani vinětace. Sigma a Nikon (na F5) na vinětaci ještě trochu trpí. Nikon má rohovou ostrost vcelku přijatelnou, ale úplně ideální to ještě stále ani zdaleka není, dobré je to až od F11. Sigma bohužel opět prohrála. Rohová neostrost je velmi výrazná a začíná být lepší až někde kolem F11, dobrá až pak u F16. Nachází se zde i mírná chromatická aberace. Kapitolu zakončíme přehledem na nejdelším ohnisku pro každý objektiv.

Nikon nepodporuje clony nižší než F4

Sigma nepodporuje clony nižší než F4

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F2,8

Nikon nepodporuje clony nižší než F4

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F4
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F4

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F5,6

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F5,6
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F5,6

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F8

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F8
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F8

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F11

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F11
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F11

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F16

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F16
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F16

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Nikon, clona F22

Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Sigma, clona F22
Postačí setový objektiv? Nikon vs. Sigma a Tamron

Tamron, clona F22

Na nejdelším ohnisku vítězí tradičně Tamron. S výjimkou clony F2,8 jsou rohy vždy velmi dobře ostré a vinětace zde v podstatě také není. Setový Nikon při cloně F5,6 má rohovou neostrost mírnou, totéž platí i o vinětaci, od F8 problémy nejsou. Sigma opět mnoho nadšení nevzbudí, ostření nakrátko ji nedělá dobře. Rohy jsou dostatečně ostré opět až při vysokých clonách, je zde i mírná chromatická aberace. V příští kapitole ale zkusíme totožný test při praktické scéně na větší vzdálenost.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama