Recenze Objektivy Zoom Samsung

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Seznam kapitol

1. Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

V této recenzi se podíváme podrobněji na nový setový objektiv Samsungu, power zoom 16-50mm ED OIS. Jde o malý objektiv s širokým úhlem záběru, elektronickým zoomem a optickou stabilizací obrazu.

Reklama

Sférické zkreslení


Nejširší ohnisková vzdálenost vykazuje lehčí až střední sférické zkreslení v JPEGu (+1,5 %). V RAWu je to už horší, tam dosahuje hodnoty +2,9 %. Pokud jde o maximální zoom, tak se JPEG a RAW v podstatě neliší a vykazují lehké poduškovité zkreslení (-0,3 až -0,4 %).

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

16mm ohnisko (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


50mm ohnisko (JPEG)

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko (RAW)

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


50mm ohnisko (RAW)

Vinětace


V této kapitole se podíváme na problematiku vinětace, ztmavení rohů. Chování objektivu je docela zvláštní. Přiclonění situaci zlepšuje, ale maximální clona vinětaci zpátky zvyšuje. Slabší výsledky najdete v rozsahu 20 až 24 mm, na ostatních je vinětace mírnější.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

Chromatická aberace


Nezapomeneme ani na test chromatické aberace.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F8 (RAW)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F22 (RAW)



V RAWu je trochu patrná chromatická aberace, dá se ale do značné míry odstranit. JPEGy mají lehké modrání hran jen na nižších clonách, jinak jsou výsledky dost dobré.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


25mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


25mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


25mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


25mm ohnisko, clona F11 (RAW)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


25mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


25mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Na 25mm ohniskové vzdálenosti se věci moc nemění. Chromatická aberace je vidět v RAWu (více na nižších clonách, kde roste i rohová neostrost), s přicloněním se ale vše znatelně zlepšuje.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


34mm ohnisko, clona F5 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


34mm ohnisko, clona F5 (RAW)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


34mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


34mm ohnisko, clona F11 (RAW)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


34mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


34mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Střední ohniskové vzdálenosti objektivu vytváří jemné duchy v RAWu s chromatickou aberací, JPEG se toho dokáže docela dobře zbavit. S přicloněním se opět vše zlepšuje.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


50mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


50mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


50mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


50mm ohnisko, clona F11 (RAW)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


50mm ohnisko, clona F22 (JPEG)


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


50mm ohnisko, clona F22 (RAW)



Maximální zoom ukazuje v rozích silné duchy, které jsou ale bez barevných změn. Při cloně F8 jsou podstatně slabší a od F11 už takřka neexistují. Jde pochopitelně o rohy snímku, prostředek je v pořádku i při plně otevřené cloně.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama