Recenze Objektivy Zoom Samsung

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

1

Seznam kapitol

1. Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

V této recenzi se podíváme podrobněji na nový setový objektiv Samsungu, power zoom 16-50mm ED OIS. Jde o malý objektiv s širokým úhlem záběru, elektronickým zoomem a optickou stabilizací obrazu.

Reklama

Nesmí chybět ani posouzení kresby objektivu na různých ohniskových vzdálenostech.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

16mm ohnisko, clona F3,5


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F4

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

16mm ohnisko, clona F5,6


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F8

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

16mm ohnisko, clona F11


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F22

 


Při ostření na krátké vzdálenosti to objektivu nejde nějak excelentně. Prostředek je slušný, rohy jsou ale neostré s chromatickou aberací a clonění pomáhá jen trochu.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

24mm ohnisko, clona F4


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


24mm ohnisko, clona F5,6

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

24mm ohnisko, clona F8


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


24mm ohnisko, clona F11

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


24mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


24mm ohnisko, clona F22


U 24mm ohniskové vzdálenosti se situace příliš nemění, rohy jsou poněkud neostré s chromatickou aberací a clonění situaci zlepšuje jen o trošku.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

35mm ohnisko, clona F5


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


35mm ohnisko, clona F5,6

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

35mm ohnisko, clona F8


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


35mm ohnisko, clona F11

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


35mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


35mm ohnisko, clona F22


Zazoomování objektivu na 35mm ohniskovou vzdálenost trochu zaostřilo rohy a snížilo chromatickou aberaci. Clonění pomáhá sice pomalu, ale kolem F8 jsou už rohy přeci jen docela dobré.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

55mm ohnisko, clona F5,6


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


55mm ohnisko, clona F8

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

55mm ohnisko, clona F11


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


55mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


55mm ohnisko, clona F22

 


Na maximálním zoomu jsou rohy docela slušné i při plně odcloněném objektivu (ty levé), mírné přiclonění samozřejmě dále pomůže. Nás teď ale bude zajímat více praktický test, a to clonění na vzdálenost zhruba 25 metrů.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

16mm ohnisko, clona F3,5


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F4

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

16mm ohnisko, clona F5,6


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F8

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

16mm ohnisko, clona F11


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


16mm ohnisko, clona F22

 


V reálných podmínkách při ostření na větší vzdálenost se objektiv jeví znatelně lépe. Střed je opravdu velmi ostrý i při nejnižší cloně a rohy na tom vůbec nejsou špatně. Samozřejmě trochu přiclonění neuškodí, zmizí chromatická aberace a zlepší se ostrost, k tomuto nicméně bohatě stačí už clona F5,6.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

21mm ohnisko, clona F4


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


21mm ohnisko, clona F5,6

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

21mm ohnisko, clona F8


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


21mm ohnisko, clona F11

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


21mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


21mm ohnisko, clona F22


Také 21mm ohnisková vzdálenost je výborná. Středová ostrost je skvělá, rohová ostrost je i při plně otevřené cloně solidní (pravý horní a levý spodní roh). Pravý spodní rohy je viditelně kusovou nectností objektivu (špatná výroba). Ideálně je fotit tak do F8, pak už se vkrádá difrakce.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

28mm ohnisko, clona F4


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


28mm ohnisko, clona F5,6

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

28mm ohnisko, clona F8


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


28mm ohnisko, clona F11

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


28mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


28mm ohnisko, clona F22


28mm ohnisková vzdálenost má znovu vynikající ostrost středu, rohy jsou na tom přijatelně, ale nikoli skvěle.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

35mm ohnisko, clona F5


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


35mm ohnisko, clona F5,6

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

35mm ohnisko, clona F8


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


35mm ohnisko, clona F11

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


35mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


35mm ohnisko, clona F22


U 35mm ohniskové vzdálenosti je střed opět v pořádku. Rohy jsou dost dobré i při plně otevřené cloně. Ostrost a detailnost jsou výborné, chybí jen výraznější kontrast.

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

55mm ohnisko, clona F5,6


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


55mm ohnisko, clona F8

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom

55mm ohnisko, clona F11


Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


55mm ohnisko, clona F16

Samsung 16-50mm 1:3.5-5.6 ED OIS Power Zoom


55mm ohnisko, clona F22

 


Lehké přiclonění u maximálního zoomu vylepší kontrast prostředku, lehce pomůže i rohům, které ale pro lepší ostrost vyžadují clonit ještě trochu více. Nejvyšší clony logicky přináší difrakci a přes F11 bych se už nepouštěl.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama