Zpět na článek

Diskuze: Sony Cyber-shot HX99: postřehy z praxe

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

komichal
komichal
Level Level
15. 4. 2019 08:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsem příznivcem kapesních ultrazoomů a jsem ochoten jim odpustit hodně - výměnou za to, že jsou malé a skladné.
To, co HX99 ale předvádí (a za jakou cenu), je na mě fakt moc. Nerozumím tomu, proč se výrobci tak vytrvale snaží tuto kategorii zabít.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
16. 4. 2019 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komichal No keby dali tomu kvalitný výstup, kto by potom kupoval MFT a APSC? Kto by kupoval napríklad Sony RX modely?

blue.sun
blue.sun
Level Level
17. 4. 2019 19:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Ti, kdo by od foťáků chtěli zase lepší výstup. Pokud by kvalita výstupu z 1/2,3" odpovídala dnešním jednopalcům nebo MFT, pak kde by byla kvalita z takových snímačů? Naštěstí fyzika stále funguje a tak kvalita obrazového výstupu malých snímačů bude vždycky slabá.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
18. 4. 2019 08:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Zial okrem fyziky funguje aj marketing ktory tam nacpe taku sialenu pixelovu hustotu ze to sumi uz aj na najnizsom ISO 80 a ISO 800 je uz v podstate nepouzitelne :( Potom sa niet comu divit ze kvalita vystupu je slaba ked to kvoli tomu treba vzdy rozmydlit a pri takej pixelovej hustote to (na strednych a dlhych ohniskach) dorazi este aj difrakcia.

Je pravda, ze laicka verejnost, pre ktoru je tento fotak urceny, prahne po vysokych cislach megapixelov, ale keby tam dali povedzme iba 6 az 8 MPix (kludne aj s volitelnou interpolaciou na 20 MPix aby mali laici dobry pocit), kvalite by to jednoznacne pomohlo. Na bezne potreby tychto ludi su 2-3 MPix (kolko sa da realne ziskat z bayerovych 6-8 MPix) absolutne dostatocne, na nizkych ISO by to vobec nebolo treba odsumovat (podstatne zlepsenie obrazovej kvality) a este aj ISO 3200 by bolo velmi dobre pouzitelne, co by (aspon ciastocne) vykompenzovalo zlu svetelnost na dlhom konci a aj vplyv difrakcie by bol podstatne mensi.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
18. 4. 2019 09:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk No ja som to bral tak, že v mobiloch sú ešte menšie snímače a objektívy a vďaka AI z toho lezú celkom použiteľné fotky. Tak výrobcovia by toto mohli aplikovať v kompaktoch. Ale buď zaspali a už sa im neoplatí investovať do vývoja, alebo to schválne brzdia, aby si neohrozili predaje MFT a APSC, ktoré ešte ako tak v spotrebiteľskej triede konkurujú a predávajú sa. Myslím, že aj drobná žena v pohode zvládne nejaký MFT, ktorý v pohode poskytne slušný obrazový výstup. Ale pokiaľ ľudia získavajú pocit, že z mobilu majú rovnaký obraz ako z kompaktu, tak ich nebudú kupovať a potom aj do tých MFT a APSC už bude ťažšie presvedčiť.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
18. 4. 2019 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Většina "foťáků" na mobilech se dnes zastavila na 13MPx. Pravda, ty drahé mají třeba 42, ale taky trohu větší čip a především složité výpočty obrazu.

Podle mě by neměl být problém vyrobit 1/2,3" 13 MPx čip, který by většinu lidí naprosto uspokojil a přitom by se dal do ISO 400 používat, 1600 v nouzi. Jenže do těchto foťáků už Sony nic nového nevymýšlí - podle mě se snaží rozprodávat skladové zásoby nesmyslných zastaralých dvacetimegapixeláčů, které vyrobila v milionových sériích do foťáků, které nikdo nechce a v podstatě nikdy nikdo nechtěl.

Včera jsem na konkurenčním webu koukal na recenzi nikoního ultrazoomu pro laiky - na základním ISO je to rozmydlené odšumem tak, že se na to nedá koukat, a to je tam "jen" 16 MPx. Možnost odšum nastavit žádná. K čemu to je, proboha, takovéhle krámy?

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
18. 4. 2019 10:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Podla mna by sa snimac 1/2.3" 13 MPix, vyrobeny sucasnymi technologiami, dal uplne uspokojivo pouzivat na ISO 1600 a v nudzi mozno aj na ISO 6400. Pre porovnanie - takto vyzera vystup na ISO 3200 zo snimaca 1/2.3" 12 MPix, uvedeneho uz pred 7 rokmi:

https://www.digimanie.cz/galerie/showimage.php?i=18565

(vlastne mozno uz pred 8 rokmi, lebo FZ150 ma snimac s takymi istymi parametrami)

Cejpatka
Cejpatka
Level Level
Fotoaparát: Nikon
Fotomobil: Google
Objektiv: Tamron
18. 4. 2019 11:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Ani náhodou... vždyť současné senzory 1/2,5" s 12 Mpx používané v nynějších top mobilech se tomuto "vysněnému" snímači velmi blíží a stejně to šumí ostošest už i na ISO 50.

blue.sun
blue.sun
Level Level
18. 4. 2019 12:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Už dnes má spousta mobilů snímače právě o velikosti 1/2,3" a kvalita je... slabá. A ta slavná AI, kterou se všichni tak rádi ohání tomu dává ještě více na frak. Na jiných serverech jsem v nelibosti kvůli tomu, že pravidelně tohle "AI modlářství" kritizuju, jelikož ty výsledky jsou prostě smutné. Ve skutečnosti to zcela odbourá jemné detaily, zmrší barvy a dorasí i ostrost. Pro mě se na to nedá koukat.
Lidi fotí mobilem ne kvůli kvalitě, ale kvůli tomu, že mají mobil stále u sebe. Když jsem teď byl v Berlíně na půlmaratónu, taky jsem nevezl foťák, protože jsem věděl, že na závod ho s sebou stejně neponesu.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
19. 4. 2019 08:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Jedno k tomu dodám - ty mobily mají k dispozici mnohonásobně vyšší výpočetní výkon - a nestojí zrovna pár korun. U foťáku je asi lepší ty náklady vrazit do optiky a snímacího čipu, ne? Na druhou stranu - u mobilu se platí hodně za displej. Těžko říci, u procesoru bude nejspíš problém v tom, že ve foťáku jde o vlastní konstrukce výrobců, vyráběné na zakázku v menších sériích a tedy možná dražší, než Snapdragon 855...

fotoartin
fotoartin
Level Level
23. 4. 2019 22:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zolo_sk Mas pravdumslo by to, jen tech 6400 by muselo byt povestne Olympusi ISO

Choakinek
Choakinek
Level Level
15. 4. 2019 00:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Naštěstí řešení se už pomalu blíží. Začal jej Huawei P30 Pro - smartphone s optickým zoomem, takže brzy se snad davu nefotografů přestane vyplácet kupovat i tyto ultrazoomy, no a buď je tedy výrobci nadobro přestanou vyrábět (horší možnost, ale proč ne, stejně jsou "o ničem") anebo jim konečně přisoudí takové parametry, které budou akceptovatelné pro někoho, kdo tomu rozumí, ale zrovna prostě chce spíše něco do kapsy, neutrácet majlant apod.

Ostatně výrobce do toho foťáku zahrnul existenci smartphonů, ne že ne. Jak známo, v minulosti JPEG výstupy z těchto foťáků byly dokonale vyžehlené. A co to nyní nevidím? Je zde ponecháno poměrně dost šumu a žehlí se výrazně méně! Jenom je prostě škoda, že výrobce své vnímání konkurence v podobě smartphonů ukončil zhruba tak někde na 10% z toho, kde to skutečně ukončit měl. A to je škoda :-(.

Opomartin
Opomartin
Level Level
15. 4. 2019 18:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Nikon coolpix A1000 je rozumná novinka, tedy v mezích možností Nikonu. Rozhodně se však tyto kapesníčky nebudou vyrábět s podněty odborné veřejnosti, nebo dokonce na ně cílit.

Choakinek
Choakinek
Level Level
16. 4. 2019 00:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Opomartin Pak ovšem skončí, je to jen otázka času.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
17. 4. 2019 09:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Opomartin Ja by som nebol az taky pesimista. Zopar "kapesnickov" vytvorenych aj s prihliadnutim na podnety odbornej verejnosti tu uz predsa mame - Panasonic TZ100, TZ200 a Sony RX100 VI. A verim (dufam) ze casom ich bude viac.

blue.sun
blue.sun
Level Level
17. 4. 2019 19:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Huawei P30 Pro NEMÁ optický zoom. Má přepínatelná ohniska, ale ne optický zoom. Jen namísto běžného dvojnásobného použili pětinásobné "přiblížení". Kvalita je ovšem dost tragická.

Choakinek
Choakinek
Level Level
19. 4. 2019 00:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@blue.sun Ano, to je pravda. V mém příspěvku jsem "zoomem" myslel to, že P30 má poměrně dlouhé optické ohnisko, ale objektivem s proměnlivým optickým přiblížením pochopitelně nedisponuje.

Ovšem moc nesouhlasím s tvrzením, že by kvalita byla tragická. Podle mě výstup z toho 135 mm optického ohniska bez dalšího digitálního přiblížení není špatný, minimálně v rovině 5 Mpx je výstup poměrně solidní. Často mají kapesní zoom kompakty už na tomhle ohnisku různé drobné optické vady, nicméně v případě P30 a jeho pevného 135 mm ohniska je situace solidní - výstup je ostrý od rohu do rohu atd. - podle mě dobrá práce. Spíše ty limity výstupu závisí na snímači - prý by měl mít jen 8 Mpx a asi nejspíš bude velmi malý - proto také lze mluvit o dobrém výstupu až od úrovně 5 Mpx a méně. Samozřejmě - jen za dobrých světelných podmínek.

blue.sun
blue.sun
Level Level
19. 4. 2019 11:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@blue.sun No, jestli ti tohle stačí a přijde ti to jako "solidní", pak moc nechápu, co vlastně děláš na téhle stránce. Já tedy nejsem nijak extra náročný, ale na to se opravdu už nedalo koukat.

Choakinek
Choakinek
Level Level
19. 4. 2019 14:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@blue.sun Jsem tu proto, že fotím fotoaparáty a nikoliv telefonem. Rozhodně nešetřím kritikou fotomodulů v telefonech, třeba co disponuje opravdu otřesným výstupem, tak to jsou snad bez výjimky všechny fotomoduly v telefonech s ultraširokým ohniskem, ale z toho 135 mm ohniska v P30 jsem prostě špatný pocit neměl. Ale jen v rovině těch 5 Mpx - čili jen v rovině na dnešní poměry nízkého rozlišení (které nemůže žádnému fotoaparátu od profi kompaktu po středoformát v žádném případě konkurovat).

Reklama
Reklama