Seznam kapitol
Sony inovovalo svůj základní setový objektiv a máme zde novou verzi DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II. U něj byly přepracovány zadní členy, aby objektiv tolik netrpěl na světelné závoje. Bude opravdu lepší v protisvětle i jiných ohledech?
Sférické zkreslení
 Objektiv trpí na docela výrazné sférické zkreslení na nejkratší ohniskové vzdálenosti (+3,7 %), SLT fotoaparáty vám ale umožní automaticky provádět korekci (výsledkem je mírné zkreslení +0,5 %). Na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsou linie rovné s minimálním sférickým zkreslením +0,1 až +0,2 %.
 
	18mm ohnisko, JPEG  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Vinětace
 Při odcloněném objektivu je vinětace docela vidět, zejména u širších ohniskových vzdáleností je náhlejší a ztmavení cca 1,1 EV si už lze všimnout. Přiclonění na F8 tuto vadu významně sníží. Na širších ohniscích sice zůstává stále docela silná (0,7 až 0,8 EV), s přizoomováním ale tato vada rychle mizí.
	Chromatická aberace
 Další zkoumanou optickou vlastností bude úroveň chromatické aberace. Snímky jsou převedeny z RAWu bez korekce.
	
 18mm ohnisko, clona F3,5
	
 18mm ohnisko, clona F8
	
 18mm ohnisko, clona F16
 Na nejširší ohniskové vzdálenosti není při středním kontrastu linií chromatická aberace problémem. Vyskytuje se jen ve velmi malém množství při nižších clonách.
	
 24mm ohnisko, clona F4
	
 24mm ohnisko, clona F8
	
 24mm ohnisko, clona F16
 Ani na 24mm ohniskové vzdálenosti jsem zde nezaznamenal výraznější problémy. Aberace je lehká, ale to je dáno i menším kontrastem scény.
	
 35mm ohnisko, clona F4,5
	
 35mm ohnisko, clona F8
	
 35mm ohnisko, clona F16
 U 35mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace výraznější u nižších clon, přicloněním se ale dá znatelně snížit.
	
 55mm ohnisko, clona F5,6
	
 55mm ohnisko, clona F16
 Na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsou problémem spíše duchové. Barevné změny jsou spíše menší.