Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2) | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

4

Seznam kapitol

1. Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2) 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Sony inovovalo svůj základní setový objektiv a máme zde novou verzi DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II. U něj byly přepracovány zadní členy, aby objektiv tolik netrpěl na světelné závoje. Bude opravdu lepší v protisvětle i jiných ohledech?

Reklama

Sférické zkreslení


Objektiv trpí na docela výrazné sférické zkreslení na nejkratší ohniskové vzdálenosti (+3,7 %), SLT fotoaparáty vám ale umožní automaticky provádět korekci (výsledkem je mírné zkreslení +0,5 %). Na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsou linie rovné s minimálním sférickým zkreslením +0,1 až +0,2 %.

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)

18mm ohnisko, JPEG


Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


55mm ohnisko, JPEG

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


18mm ohnisko, RAW

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


55mm ohnisko, RAW

Vinětace


Při odcloněném objektivu je vinětace docela vidět, zejména u širších ohniskových vzdáleností je náhlejší a ztmavení cca 1,1 EV si už lze všimnout. Přiclonění na F8 tuto vadu významně sníží. Na širších ohniscích sice zůstává stále docela silná (0,7 až 0,8 EV), s přizoomováním ale tato vada rychle mizí.

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)

Chromatická aberace


Další zkoumanou optickou vlastností bude úroveň chromatické aberace. Snímky jsou převedeny z RAWu bez korekce.

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


18mm ohnisko, clona F3,5


Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


18mm ohnisko, clona F8


Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


18mm ohnisko, clona F16



Na nejširší ohniskové vzdálenosti není při středním kontrastu linií chromatická aberace problémem. Vyskytuje se jen ve velmi malém množství při nižších clonách.

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


24mm ohnisko, clona F4


Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


24mm ohnisko, clona F8


Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


24mm ohnisko, clona F16



Ani na 24mm ohniskové vzdálenosti jsem zde nezaznamenal výraznější problémy. Aberace je lehká, ale to je dáno i menším kontrastem scény.

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


35mm ohnisko, clona F4,5


Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


35mm ohnisko, clona F8


Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


35mm ohnisko, clona F16



U 35mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace výraznější u nižších clon, přicloněním se ale dá znatelně snížit.

Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


55mm ohnisko, clona F5,6


Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II (SAL-1855-2)


55mm ohnisko, clona F16



Na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsou problémem spíše duchové. Barevné změny jsou spíše menší.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama