Seznam kapitol
Sony inovovalo svůj základní setový objektiv a máme zde novou verzi DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II. U něj byly přepracovány zadní členy, aby objektiv tolik netrpěl na světelné závoje. Bude opravdu lepší v protisvětle i jiných ohledech?
Dále se budeme věnovat kresbě objektivu na různých ohniskových vzdálenostech. Začneme snímáním na krátkou vzdálenost.
 
	18mm ohnisko, clona F3,5  | 
 
	
  | 
 
	18mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	18mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Se středem nejsou problémy, ale rohy jsou velmi neostré. Přiclonění trochu pomůže, ale ani na hodně vysokých clonách nelze hovořit o dobré ostrosti. Chromatická aberace je jen mírná.
 
	24mm ohnisko, clona F4  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Tady jsou rohy jen o trošku lepší, stále jsou i po přiclonění dost neostré. Ani středová ostrost mě zrovna nepřesvědčila.
 
	30mm ohnisko, clona F4,5  | 
 
	
  | 
 
	30mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	30mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U 30mm ohniskové vzdálenosti se téměř nic nemění. Střed není moc ostrý a rohy jsou na tom podstatně hůř a ani clonění moc nepomáhá (k dosažení trochy ostrosti je nutno clonit až moc).
 
	40mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	40mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Ani zde se hodnocení moc nezmění. Ostrost není vysoká, přiclonění rohy moc nezlepšuje, spíše jen zvyšuje difrakci obrazu.
 
	55mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	55mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Teprve na nejdelší ohniskové vzdálenosti jsou rohy o něco lepší, ale i tady jde vidět duchy. Nejlepší výsledky čekejte někdo okolo F8, výše se pomalu vkládá difrakce (neostrost a nižší kontrast). Podíváme se také na snímky snímané z větší vzdálenosti.
 
	18mm ohnisko, clona F3,5  | 
 
	
  | 
 
	18mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	18mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Střed je v pořádku, rovněž rohy jsou při ostření na velkou vzdálenost mnohem kvalitnější. Dobré je pohybovat se až někam k F8.
 
	24mm ohnisko, clona F4  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U 24mm ohniskové vzdálenosti už střed tak dobrou ostrost nemá, nicméně chválit mohu rohy, které na tom nejsou zle. V podstatě ani není třeba moc clonit.
 
	30mm ohnisko, clona F4,5  | 
 
	
  | 
 
	30mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	30mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Střed je poměrně dobrý, rohy na tom také nejsou vyloženě zle, jemné přiclonění ale neuškodí. Nad F11 bych už kvůli difrakci moc nechodil.
 
	40mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	40mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Rohy nejsou úplně nejostřejší, přiclonění trošku pomůže. Od clony F11 si lze všimnout pozvolný nástup difrakce. Narůstá celoplošná neostrost a klesá kontrast obrazu.
 
	55mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	55mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Na maximálním zoomu se objektiv projevoval dost divně, vypadá to na kusovou chybu. Nyní je jen těžké říci, zda byly tři rohy dobré a jeden špatný nebo naopak. Jde totiž vidět, že i při F5,6 je jeden roh dosti ostrý, zatímco ostatní jsou úplně mimo.