Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3) | Kapitola 2

Milan Šurkala

Milan Šurkala

13

Seznam kapitol

1. Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3) 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Přinášíme recenzi dalšího objektivu pro fotoaparáty Sony s paticí A (A-mount). Dnes je to ultrazoomový objektiv DT 18-250mm F3,5-6,3 s téměř 14× optickým zoomem. Bude tento objektiv nejen univerzální, ale také opticky nadprůměrný?

Reklama

Autofokus, ostření


Režim ostření se u tohoto objektivu příliš nepovedl. Autofokus je totiž velmi hlučný a také velmi pomalý. Pokud jde o malé doostření, je už z principu velmi rychlý, nicméně přeostření celého ostřícího rozsahu zabere opravdu hodně dlouhou dobu. Na nejširším ohnisku je to z nekonečna na zhruba tři čtvrtě metru záležitost na 1,4 sekundu, na nejdelším pak dokonce 2,3 sekundy! Ani manuální ostření na tom není nejlépe kvůli velmi tuhému chodu, vevnitř jakoby se mlel písek. Na delších ohniscích jsem s SLT-A77 zaznamenal občas lehce nepřesné ostření, na širších ohniscích už objektiv ostřil přesně.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


Lepší je to s ostřícími vzdálenostmi. Ty jsou mezi 35 až 40 centimetry od roviny čipu, což je o 5-10 cm méně, než uvádí výrobce. Od přední čočky je to okolo 20 centimetrů. Maximální zvětšení se pak po přepočtu dostane na 0,47× (reálné zvětšení objektivu 0,31×). Na telemakro je to vcelku slušné.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


Nepříjemným překvapením je hodně výrazný focus breathing na nejdelším ohnisku. Jak vidíte na obrázcích, ohnisková vzdálenost se jen zaostřením dokáže změnit 1,8násobně!

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


zaostřeno na 45cm

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)


zaostřeno na nekonečno

Makro režim


Zde vidíte, že makro není zázračné, s možná až moc potlačenou perspektivou. Clonil jsem na F11, neboť u nižších clon nemá objektiv při ostření na krátkou vzdálenost zrovna pěknou kresbu. Najdete tu i vinětaci.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)



expoziční čas 1/1,6 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 250 (375) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Světelnost a clona


Světelnost objektivu má klasické hodnoty F3,5 na nejširším a F6,3 na nejdelším ohnisku. Tím se v podstatě vyrovná konkurenčním objektivům, které přesahují přepočtenou ohniskovou vzdálenost 300 mm. Průběh světelnost je už dle grafu zhruba průměrný. Clona je 7lamelová, elektronicky ovládaná z fotoaparátu. Maximální přiclonění je možné na F22 u širokého a dokonce F40 na nejdelším ohnisku.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)

Bokeh


Vyzkoušíme i kvalitu bokehu, tedy jak hezky je rozmazáno pozadí mimo hloubky ostrosti.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)



expoziční čas 1 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Problémem objektivu je to, že při minimální ostřící vzdálenosti dává dost neostrý obraz. Hloubka ostrosti je poměrně velká, nicméně samotný bokeh je docela příjemný svým charakterem, zejména v pravé polovině snímku. Levá část je blíže, rozostření tedy není tak velké a bokeh už tak hezky nevypadá.

Sony SAL-18250 (DT 18-250mm F3,5-6,3)



expoziční čas 5 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Po přiclonění je to už o něco horší, odlesky nejsou nejkulatější, vidíte tu nepravidelný sedmiúhelníkový tvar.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama