Seznam kapitol
Předmětem dalšího testu objektivu bude základní setový objektiv společnosti Sony. Tento 18-55mm objektiv nabídne klasický rozsah ohnisek i světelnost F3,5-5,6. V recenzi se podíváme, jak dobře fotí, jaké jsou jeho nevýhody i pozitiva.
Začneme testem kresby při ostření na krátkou vzdálenost.
18mm ohnisko, clona F3,5 |
|
18mm ohnisko, clona F5,6 |
|
18mm ohnisko, clona F11 |
|
|
Při ostření na krátkou vzdálenost to objektivu skutečně moc nejde. Vinětace je na nižších clonách opravdu výrazná, totéž platí i neostrosti v rozích.
24mm ohnisko, clona F4 |
|
24mm ohnisko, clona F8 |
|
24mm ohnisko, clona F16 |
|
|
Bohužel ani 24mm ohnisko na tom není nejlépe. Vinětace je o něco nižší než u nejširšího ohniska, neostrost v rozích je ale velmi silná. Teprve na opravdu vysokých clonách jsou rohy relativně ostré, tam ale zase nastupuje difrakce.
35mm ohnisko, clona F5 |
|
35mm ohnisko, clona F8 |
|
35mm ohnisko, clona F16 |
|
|
Ohnisko 35 mm stále vykazuje na nižších clonách znatelnou rohovou neostrost, která začíná být potlačována až někde kolem F16.
55mm ohnisko, clona F5,6 |
|
55mm ohnisko, clona F11 |
|
|
|
Nejdelší ohnisko se projevuje v rozích asi nejlépe, netrpí na příliš velkou vinětaci a ostrost je od clony F11 poměrně dobrá. Nyní se podíváme na výsledky při ostření na delší vzdálenost.
18mm ohnisko, clona F3,5 |
|
18mm ohnisko, clona F5,6 |
|
18mm ohnisko, clona F11 |
|
|
I při ostření na delší vzdálenost není ostrost rohů příliš dobrá, nicméně už při cloně F5,6 začíná být akceptovatelná. Můžete si všimnout slabší chromatické aberace.
24mm ohnisko, clona F4 |
|
24mm ohnisko, clona F8 |
|
24mm ohnisko, clona F16 |
|
|
Na delším ohnisku 24 mm je situace o něco lepší, rohy jsou na nízkých clonách jen lehce rozmazány, dobrého obrazu se pak dočkáte na cloně F11.
35mm ohnisko, clona F5 |
|
35mm ohnisko, clona F8 |
|
35mm ohnisko, clona F16 |
|
|
Na 35mm ohnisku není žádný vážnější problém a i při plně odcloněném objektivu je kresba v rozích slušná.
55mm ohnisko, clona F5,6 |
|
55mm ohnisko, clona F11 |
|
|
|
Levá polovina obrazu ostrosti moc nepobrala, naopak napravo se objektiv projevoval mnohem lépe. I tak jde vidět, že je lepší přiclonit zhruba někam k F11, možná až k F14.