Recenze Objektivy Zoom Sony

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G) | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Seznam kapitol

1. Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G) 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi (full frame) 5. Kresba v praxi (APS-C)
6. Protisvětlo a optický zoom 7. Noční a standardní scéna 8. Galerie ilustračních snímků - full frame 9. Galerie ilustračních snímků - APS-C 10. Závěr

Pro full frame i APS-C zrcadlovky a SLT fotoaparáty je určen telezoom objektiv Sony 70-400mm F4-5,6 SSM G. My jej dnes vyzkoušíme na obou typech těchto fotoaparátů, tedy s APS-C i full frame čipem. Jak si povede v praxi?

Reklama

Sférické zkreslení


Zkreslení objektivu není vůbec žádný problém. I na full frame objektivu dostanete na nejširším ohnisku naprosto nepozorovatelné sférické zkreslení s hodnotou +0,2 %. Na nejdelším ohnisku jsou linie naprosto rovné (+0,0 %)

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


70mm ohnisko

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


400mm ohnisko

Vinětace


Při plně otevření cloně má vinětace poměrně vysoké hodnoty až 1,45 EV, ve většině rozsahu pak okolo 0,75 EV. Vzhledem k poměrně pozvolnému nástupu ale není na běžných snímcích výrazněji viditelná. Korekce vinětace snižuje viditelnost na nejširším ohnisku, jinak se v podstatě vypnutá a zapnutá korekce svými výsledky neliší. Toto se týká full frame čipu.

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


Pokud použijete fotoaparát s APS-C fotoaparátem, vinětace je o něco nižší.

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


V takovém případě se dostanete pod 2/3 EV, je zajímavé, že korekce vinětace tuto vadu dokonce trochu zvýrazňuje. Mírné přiclonění vinětaci snižuje do opravdu velmi nízkých hodnot, které už opravdu neuvidíte.


Chromatická aberace


Na kontrastních hranách posoudíme úroveň chromatické aberace. Srovnáme jak JPEGy s korekcí této vady, tak i fotografie bez této korekce (z RAWu).

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


70mm ohnisko, clona F4 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


70mm ohnisko, clona F4 (bez korekce
)

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


70mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


70mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


70mm ohnisko, clona F22 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


70mm ohnisko, clona F22 (bez korekce)



Po korekci se chromatická aberace nikde nevyskytuje. Sám objektiv trochu aberuje, ale chyba není moc výrazná (plošně je aberace docela malá) a jak vidíte, dá se velmi snadno odstranit.

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


105mm ohnisko, clona F4,5 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


105mm ohnisko, clona F4,5 (bez korekce
)

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


105mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


105mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


105mm ohnisko, clona F25 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


105mm ohnisko, clona F25 (bez korekce)



U 105mm ohniska je chromatická aberace minimální, trochu ji uvidíte na středních clonách, ale to ji skoro musíte hledat. Po korekci už vůbec neexistuje.

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


180mm ohnisko, clona F5 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


180mm ohnisko, clona F5 (bez korekce
)

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


180mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


180mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


180mm ohnisko, clona F29 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


180mm ohnisko, clona F29 (bez korekce)



Ani na 180mm ohnisku se v podstatě nevyskytuje žádná chromatická aberace, a to ani v nekorigovaném RAWu.

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


280mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


280mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce
)

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


280mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


280mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


280mm ohnisko, clona F32 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


280mm ohnisko, clona F32 (bez korekce)



280mm ohnisko je na tom zhruba podobně, opět je tu minimum chromatické aberace, neuvidíte ji ani v RAWu.

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


400mm ohnisko, clona F5,6 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


400mm ohnisko, clona F5,6 (bez korekce
)

Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


400mm ohnisko, clona F11 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


400mm ohnisko, clona F1 (bez korekce)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


400mm ohnisko, clona F25 (s korekcí)


Sony SAL-70400G (70-400mm F4-5,6 SSM G)


400mm ohnisko, clona F25 (bez korekce)



Teprve na nejdelším ohnisku se chromatická aberace znovu objeví. Není to vážné a po korekci opět úplně zmizí.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama